Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen

Auteur Topic: Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen  (gelezen 26276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 2 mei 2012, 23:19:11
Als iets een subjectieve wetenschap is, is dat wel filosofie. In Amerika strijden filosofen voor "the right to bear arms".
Er vanuitgaande dat de overheid geen kans ziet overal iedereen altijd maar te beschermen.

Ik heb ook een filosofie. Die gaat over een luisterende overheid die er is voor de burger, met scheiding der machten, op basis van gelijke, eerlijke kansen voor iedereen. Waar geld niet de voornaamste drijfveer is. En grondrechten niet met voeten worden getreden omdat dat makkelijker is voor de uitvoerende macht.
De rechten van de mens als leidraad.
En oja, een maatschappij waar het niet nodig is om met wapens te zwaaien, omdat het een fijne samenleving is. Ik zie al deze beperkende maatregelen als symptoom bestrijding. De werkelijke oorzaak ligt veel dieper, en heeft iets te maken met onvrede.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #51 Gepost op: 2 mei 2012, 23:38:55
Netjes mijn zakmes ingeleverd in de kliko.

Ik strip mijn draadjes wel met een aardappelschilmesje.

Ik wacht nu alleen op een verbod op een knuppel,
want mijn sporttas met knuppel en honkbalhandschoen ligt ook op de achterbank nog....
Ik zit namelijk op honkbal als sport  98uiye

Oh en chips,
zag net nog een zwitsers zakmes liggen in een vakje in de auto..  :o :o

En op mijn vrachtwagen heb ik een stootijzer en ijzeren pijp liggen voor vervelende containers..
Oei.. morgen gauw inleveren op het buro...

Wat een bekrompen land leven we in..
Om de hoek hier word in AK47's gehandeld bij wijze van spreken..
Prustland...
Groetjes, Marco


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #52 Gepost op: 3 mei 2012, 10:10:31
Wat een bekrompen land leven we in..
Ik neem aan dat je hiermee een statement probeert te maken? Want feitelijk klopt er niet heel veel van de inhoud van je reactie...
Ik vind jou reactie aardig bekrompen, in tegenstelling tot het land.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #53 Gepost op: 3 mei 2012, 11:28:49
zwelgje:

Jouw mening is gebaseerd op het feit dat alleen de overheid dient te beschikken over geweldsmiddelen en dat zij dat met legitieme reden mag benutten.

Dank je wel voor de verdere reactie. Volgens mij begrijpen wij elkaar's standpunten nu :) .

In die filosofie zit alleen 1 zeer groot hiaat: zij strookt niet met de werkelijkheid. Enerzijds trekken bepaalde groepen er zich niets van aan, anderzijds faalt de overheid om de overigen tegen deze groep in bescherming te nemen.

We kunnen lang discussiëren of er een hiaat zit in die filosofie, of een haat in de praktische uitvoering daarvan in Nederland. Maar aangezien dit geen Staatkunde forum is zal ik daar niet aan beginnen.
Ik ben wel benieuwd naar jouw opvattingen over hoe wij dan wel om moeten gaan met bezit en gebruik van dit soort messen? Gewoon allemaal maar vrij geven voor alle burgers zodat die zich kunnen beschermen tegen "bepaalde groepen" ?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #54 Gepost op: 3 mei 2012, 11:45:02
Nee.

Maar wel vrijgeven omdat er nu eenmaal andere manieren zijn waarop het bezit, verkoop zelfs het dragen anders kan worden geinterpeteerd dan als geweldsmiddel.

Nogmaals: dit verbod raakt de doelgroep niet. Die pakt gewoon een ander mes en prikt vrolijk verder. De overheid doet er beter aan daar veel harder tegen op te treden in plaats van de gewone burger plastig te vallen.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #55 Gepost op: 10 mei 2012, 11:46:09
Amsterdam levert honderden messen in

Messen, zwaarden, scharen en sabels. Tijdens een grote messeninleveractie zijn honderden messen en steekwapens ingeleverd.


In totaal werden er 475 steekwapens van straat gehaald, meer dan de helft betrof verboden messen laat de politie weten.

Per 1 mei zijn door een nieuwe wet alle valmessen, vlindermessen en stiletto’s verboden. In aanloop naar de wetswijziging kon iedereen van 23 april tot 1 mei een week lang vrijwillig en anoniem messen inleveren bij de politie.
Naast valmessen, vlindermessen en stiletto’s, werden ook sabels, zwaarden, grote siermessen, dolken, scharen, keukenmesjes, slagersmessen en zakmessen ingeleverd. Alle steekwapens worden binnenkort vernietigd.
Bron: http://www.at5.nl/artikelen/80905/amsterdam-levert-honderden-messen-in


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #56 Gepost op: 10 mei 2012, 11:52:57
Daar zitten een aantal zeer serieuze wapens bij, dus op zich een goede actie.

Maar er zitten ook een aantal aardapelschilmesjes bij, of keuken messen. Zouden deze messen serieus zijn ingeleverd of zouden dat gewoon mensen zijn die een geintje uit willen halen?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


sylvester1986

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 10 mei 2012, 11:57:01
Variatie genoeg zo te zien.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #58 Gepost op: 10 mei 2012, 16:00:43
Ruim 3200 steekwapens vrijwillig ingeleverd

DEN HAAG -  Tijdens een landelijke inleveractie zijn eind vorige maand 3266 steekwapens ingeleverd. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft dat donderdag bekendgemaakt

De politie spreekt van een succes. De actie werd gehouden kort voor het ingaan van het verbod op stiletto's, vlindermessen en valmessen op 1 mei.

Mensen konden tot 1 mei anoniem en ongestraft de steekwapens inleveren bij speciale containers op meer dan 260 politiebureaus. In de regio Amsterdam zijn in totaal 475 steekwapens ingeleverd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12104063/__Ruim_3200_messen_ingeleverd__.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 10 mei 2012, 18:26:52
Friezen leveren 147 messen in
Published on May 10, 2012 by OmropFryslan
In Fryslân zijn vanaf 1 mei 147 steekwapens bij de politie ingeleverd. Daarmee is de politie dik tevreden. Mensen konden anoniem messen en stiletto's in een container bij het politiebureau deponeren. Sinds 1 mei zijn deze wapens verboden en ook is het verboden om ze thuis te hebben. Een boete kan oplopen tot 350 euro. De handel in deze wapens mag ook niet meer.

De meeste messen (30) zijn in Dokkum ingeleverd. De politie denkt dat het gaat om een collectie van een slager.



GPTV: Anoniem steekwapens inleveren bij politie leverd 147 messen op
Published on May 10, 2012 by GPTVfriesland
Eind april konden alle Friezen een week lang anoniem steekwapens inleveren bij de Friese politiebureaus. Er werden 147 messen ingeleverd. Sinds 1 mei 2012 is een wetswijziging van kracht. Alle vlindermessen, valmessen en stiletto's zijn nu verboden. Het formaat van de messen doet in de nieuwe wetgeving niet meer ter zake. Het verbod geldt voor alle messen.
Van de wapens die volgens de nieuwe wet verboden zijn, zijn 8 valmessen, 37 vlindermessen en 13 stiletto's ingeleverd. Het ging om opvouwbare messen, zwaarden, dolken en keukenmessen. Als bijvangst werden ook een strafbaar imitatie vuurwapen, ploertendoders en boksbeugels ingeleverd.
Samen sterk in de hulpverlening!