Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen

Auteur Topic: Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen  (gelezen 26520 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2012, 21:59:28
En hoe zit het dan met mensen die verschillende soorten messen bij zich dragen om hun functie uit te voeren, ook in "risicogebieden" en bij evenementen? Bijvoorbeeld multitools aan de riem, of een veiligheidsmes aan het bovenbeen...

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2012, 22:05:40
En hoe zit het dan met mensen die verschillende soorten messen bij zich dragen om hun functie uit te voeren, ook in "risicogebieden" en bij evenementen? Bijvoorbeeld multitools aan de riem, of een veiligheidsmes aan het bovenbeen...

Als je het bericht hierboven van de rijksoverheid leest, weet je hoe het wettelijk zit. Daaruit blijkt dat de gemiddelde multitool aan de riem gewoon mag.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2012, 22:09:54
Als je het bericht hierboven van de rijksoverheid leest, weet je hoe het wettelijk zit. Daaruit blijkt dat de gemiddelde multitool aan de riem gewoon mag.

Nee, ook in een veiligheidsrisico gebied mag dat niet !

Een opvouwbaar zakmes van maximaal 28 centimeter (uitgevouwen) met 1 snijkant mag u in de meeste gevallen wel bij u hebben. Dit is afhankelijk van de plaats waar u het mes bij u heeft. U mag bijvoorbeeld een horecagelegenheid of voetbalstadion niet in met zo’n zakmes. Ook is het in bepaalde noodgebieden (aangewezen door de burgemeester) verboden om een zakmes bij u
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2012, 22:29:57
Nee, ook in een veiligheidsrisico gebied mag dat niet !

Wie gaat al die agenten in dat gebied controleren op het bezit van een multitool?  :P

(en nee, ook agenten mogen dat niet, staat immers niet vermeld als toegestaan wapen in de politiewet...)

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2012, 23:22:19
Dat gaat menig organisator/medewerker/vrijwilliger op een festival niet fijn vinden. Immers ieder festival draait puur op de aanwezigheid van een multitool, tie-raps en duck-tape  098uo

Zonder gekheid, ik draag met grote regelmaat een mooie leatherman, ook tijdens openingsuren van de festivals waar ik vrijwillig. Nu vallen wij geenszins onder een risicofestival, maar er zijn festivals waar ik voor inkomen werk, waarbij het dus een probleem zou kunnen gaan vormen.

Een ingenomen leatherman door een agent, is deze later wel terug te claimen op een buro? Die dingen zijn niet goedkoop namelijk.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2012, 00:26:00
Dat gaat menig organisator/medewerker/vrijwilliger op een festival niet fijn vinden. Immers ieder festival draait puur op de aanwezigheid van een multitool, tie-raps en duck-tape  098uo

Zonder gekheid, ik draag met grote regelmaat een mooie leatherman, ook tijdens openingsuren van de festivals waar ik vrijwillig. Nu vallen wij geenszins onder een risicofestival, maar er zijn festivals waar ik voor inkomen werk, waarbij het dus een probleem zou kunnen gaan vormen.

Een ingenomen leatherman door een agent, is deze later wel terug te claimen op een buro? Die dingen zijn niet goedkoop namelijk.

Een multitool als het mijne (of een dergelijk daarop gelijkend voorwerp) dat ik gebruikte tijdens koninginnedag in veel risico gebieden lag op de tafel bij de persconferentie tussen de stilletto's en en vlindermessen. Alles is verboden tenzij de agent beslist dat ik een uitzondering mag zijn. Rechterlijke en uitvoerende macht ineen, in handen van de plaatselijke agent en afhangende van diens humeur, tijd van opstaan en persoonlijke opvatting. Niet op basis van de wet, maar subjectief ingeschat.

"Wij kunnen dat prima inschatten". En ik maar horen van de mij bekende agenten: "als je aan iemand zou kunnen zien of hij een wetsovertreder is, waren wetsovertreders niet zo succesvol."

Ik gebruik 'm ook, als een klant die een setje Pioneer CD spelers wil huren en geen legitimatiebewijs bij zich heeft. Die leggen mij voor:"maar mij kunt u toch wel vertrouwen?" Meneer, die oplichters, je herkent ze niet. Juweliers, bouwmaterialenverhuurders, AV bedrijven, ze worden allemaal regelmatig opgelicht door mensen die er niet uitzagen als oplichters.

Als ik agent was, geen risico, ik twijfelde geen moment en nam alles wat ik tegen kwam meteen in beslag. Deden we dat niet ook een tijdje met honden die er uit zagen als bitbuls? Zijn die bitbuls inmiddels eigenlijk al uitgeroeid?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2012, 00:47:53
Er is dus nu geen discussie meer over wat nog wel en wat nog niet mag.
Mooi. Bravo. Handjes op mekaar.

"Een opvouwbaar mes waarvan het lemmet * door een  druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht".

Welke heldere geest heeft gloeiendegloeiende het woordje uitsluitend vergeten waar de * staat?

Elk zwitsers zakmes of knipmes valt nu onder dit verbod. Zit ook een veer in. Ik hoor jullie al weer roepen: "Ja, maar zo wordt de wet niet bedoeld". Het staat er anders wel.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2012, 13:35:34
Ik juich het alleen maar toe dat de wet op dit punt is aangescherpt.
Principieel gezien vind ik dat geweldsmiddelen voorbehouden moeten blijven aan de Staat, voortkomend uit het geweldsmonopolie, en niet aan burgers.

Natuurlijk zijn er middelen die in een grijs gebied vallen, maar de messen waar het hier om gaat zijn duidelijk geweldsmiddelen en hebben geen andere primaire functie. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom dit soort wapens überhaupt ooit toegestaan waren...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2012, 16:33:06
Ik juich het alleen maar toe dat de wet op dit punt is aangescherpt.
Principieel gezien vind ik dat geweldsmiddelen voorbehouden moeten blijven aan de Staat, voortkomend uit het geweldsmonopolie, en niet aan burgers.

Natuurlijk zijn er middelen die in een grijs gebied vallen, maar de messen waar het hier om gaat zijn duidelijk geweldsmiddelen en hebben geen andere primaire functie. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom dit soort wapens überhaupt ooit toegestaan waren...

Ja hoor, mijn Leatherman een duidelijk geweldsmiddel zonder andere primaire functie, dat voorbehouden moet blijven aan de staat.. Zwelge, fijn dat je illustreert hoe sommige mensen de plank volledig mis kunnen slaan en waarom ik totaal geen vertrouwen heb in een staat die de beoordeling of iets strafbaar is of niet in handen legt van de uitvoerende macht, in plaats van de onafhankelijke rechterlijke macht die daar een paar jaartjes voor heeft door moeten leren.

Ik leg een paar reserve lethermans in mijn auto, ik (en de zeikerds die 'm elke keer weer moeten lenen) heb de tool echt nodig bij mijn werk. Alternatief is een gereedschapkist met plastic schroevendraaiers. Zonder de dombo's op een idee te willen brengen, een tie wrap is ook een geweldsmiddel.  En een gereedschapskist. En....

Geef mij een gereedschap kist en mijn tegenstander een leatherman.... Daar komen we wel uit.  0098

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2012, 16:39:34
We slaan allemaal een beetje door.... Dat is wel weer eens duidelijk.

Een leatherman is geen verboden wapen en mag je gewoon bij je dragen. In een veiligheidrisicogebied mag dat officieel niet, maar denk allemaal toch logisch na.

Als in zo'n gebied persoon A met een stanleymes bezig is met werkzaamheden dan zal geen agent hem daarvoor aanhouden. Ook niet als hij onderweg is naar zijn werk met zijn gereedschapskist vol met spulletjes. Als persoon A op zaterdag avond tijdens het stappen zijn Stanleymes nog op zak heeft dan heeft hij uiteraard wel een probleem. Hetzelfde geld met zo'n leatherman. Heb je hem nodig bij je werk en kan je het verantwoorden? Dan is er vrij weinig aan de hand....

Het probleem zijn de 100% controles, als je daar toevallig in terecht komt dan hoop ik dat je mazzel hebt en met een normale uitleg je weg mag vervolgen.... Ik kan me overigens niet voorstellen dat de bouwvakker in een veiligheidrisicogebied wordt beboet omdat hij met zijn stanleymes onderweg is naar zijn busje....

Met andere woorden, laten we allemaal wel realistisch blijven kijken naar de situatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.