Goh, ik zie hier in de regio toch ook altijd twee ambulancechauffeurs keihard werken
(Wel) medicatie optrekken, gereedmaken voor intubatie en iv toegang, zonodig middels de botboor, cricoiddruk, gegevens verzamelen, communicatie, gereedmaken voor vertrek, infuussysteem gereedmaken, nog meer medicatie optrekken, borstcompressie, geintubeerde patienten beademen, beademingsmachine aansluiten, familieopvangen.... Ach, ik heb mijn punt wel gemaakt.....
Maar er kunnen nooit te veel hulpverleners opgeroepen worden bij een reanimatie. En ja, wanneer er iemand bij is (liefst twee) die kan reanimeren, en de intubatie verloopt vlot, dan heb je "eigenlijk" genoeg aan ambuteam.
Terwijl omstanders masseren zal de avp kapbeademing toepassen. De ach kan dan gereedmaken voor intubatie. Na het geven van cricoid, de stetoscoop plaatsen voor de controles en de fixatie van de tube kan er vervolgens door de avp begonnen worden met de iv toegang. Met een beetje geluk in de hals, dan kan hij aan het hoofd blijven zitten, anders kan de ach ballonbeademing toepassen op de geintubeerde patient (of aansluiten op de beademingsmachine).
Als je een beetje snel bent, er is hulp om te masseren en alles zit mee... Dan kan het met één ambu.
Maar tijdens een reanimatie willen wij zo SNEL mogelijk iemand ter plaatse met de AED, bij ons is dat de politie heel vaak. Ideaal.
Opstarten van de reanimatie, AED gebruik, informatie over de patient opzoeken, familie opvangen, afzettingen. En liefst twee wagens zodat er altijd twee agenten zijn die kunnen afwisselen.
De eerste tien minuten na de melding staat een huis vaak vol. Twee ambulances, een motorambulances, twee of drie politiewagens, de brandweer is inmiddels gewaarschuwd voor de patient rechtstandig uit de woning te halen. Prima! Zo snel mogelijk, defibrilleren, masseren, beademen en hulp voor de ALS procedures.
Afschalen kan altijd nog!!!
Ohw ik vergeet de tientallen omstanders bijna in het verhaal op te nemen, want al sta je er met een ambulancefiets, ze komen overal vandaan.
Traumaheli komt hier (Haaglanden) bij een reanimatie eigenlijk bijna nooit te pas. Ziekenhuizen voldoende in de buurt en eigenlijk zijn de meeste reanimaties heel recht toe, recht aan....
Nou, dat is een erg lang verhaal geworden, voor één korte boodschap: The more the merrier, it's all for the patiënt's interest