Good samaritan

Auteur Topic: Good samaritan  (gelezen 4943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Medic12

  • Gast
Gepost op: 12 februari 2005, 01:29:21
Vraag je bestaat de good samaritan wet ook in Nederland?:S

good samaritan  wettelijke bescherming aan mensen die EHBO verlenen...




Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2005, 12:23:31
Volgens mij wel....
  Ta


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2005, 12:24:34
Volgens mij wel....

maar je weet 't nie zeker  :P :P :P  ;D
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2005, 13:09:00
Volgens mij wel....

Vermeld svp even welke wet en artikellen svp anders wordt het vrees ik een oeverloze discussie
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2005, 14:06:14
Mensen zijn verplicht om de hulp te verlenen die ze kunnen. Als je goede EHBO verleent, kun je daar niet voor vervolgd worden. Ik neem aan dat dit voor iedereen met een EHBO diploma geldt.
Wat goede EHBO is, kan nog een flinke (ook oeverloze) discussie worden (al vaker gevoerd), maar het zal duidelijk zijn dat als je bijvoorbeeld een drukverband legt om de nek, en de halsslagaders afknijpt, het een verwijtbare fout is...
Als iemand ondanks een goed drukverband overlijdt, zal geen rechter je veroordelen. Of dit de good-sam wet is, weet ik niet...
Arts  www.alphalog.nl


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2005, 14:19:36
Citaat
Artikel 450. Sr.

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
 

Je bent in ieder geval strafbaar als je iemand niet help, maar hoe het zit als je iemand wel help en het gaat mis weet ik niet.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2005, 14:31:23
Je bent in ieder geval strafbaar als je iemand niet help, maar hoe het zit als je iemand wel help en het gaat mis weet ik niet.

iets te kort door de bocht, je bent strafbaar als je niet helpt maar alleen als het slachtoffer komt te overlijden. Dit geldt dus niet als het slachtoffer het overleeft.

Maar dat beanwoord nog niet de vraag die gesteld werd door medic 12 nl. Waar staat dat je bij goed verleende hulp niet vervolgd kunt worden voor de gevolgen van die hulp.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2005, 17:34:57
iets te kort dooe de bocht, je bent strafbaar als je niet helpt maar alleen als het slachtoofer komt te overlijden. Dit geldt dus niet als het slachtoffer het overleeft.

Maar dat beanwoord nog niet de vraag die gesteld werd door medic 12 nl. Waar staat dat je bij goed verleende hulp niet vervolgd kunt worden voor de gevolgen van die hulp.

Volgens mij moet je niet spreken over goed verleende hulp,maar over verleende hulp,goed of niet zo goed,je hebt geholpen.
 
Er staat mij nog het een en ander uit de lessen bij,ik typ het even over: (want van google wordt je ook niks wijzer!)

De bramhartige samaritaan wetgeving beschermt iemand die:
1. Op vrijwillige basis,zonder hiertoe verplicht te zijn,iemand anders helpt
2. Hiervoor niets terugverwacht
3. Niet aanwijsbaar nalatig,volledig roekeloos of onzorgvuldig werkt bij het hulpverlenen.


(met dank aan het lesboek van Peter Adema!)
  Ta


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2005, 17:53:58
Ja dat klopt wel, maar de vraag is dus of deze teksten ergens in de Nederlandse wetgeving terug te vinden zijn, en zo ja waar dan ?

Ik zelf vermoed dat dat niet zo is en ook niet nodig is.
Niets is in Nederland strafbaar tot het als zodanig in de wet strafbaar gesteld is. Dus zolang je met je hulp de wet niet overtreed is er niets een de hand.

Ik ben het niet met Annemiek eens dat het niet uitmaakt of je goede of slechte hulp verleent. Wanneer jouw hulp schade veroorzaakt aan het slachtoffer dan wordt echt niet alleen gekeken hoe je het bedoelde.
Ook zal gekeken worden hoe jij je gehouden hebt aan de richtlijnen die je tijdens je eventuele opleiding gegregen hebt en ook of je je gehouden hebt aan de richtlijnen van de organistie waar je eventueel voor werkt.

Voorbeeld: wanneer je een ernstig benauwd slachtoffer wat zwaar ademend uit een rokend pand komt strompelen een aantal minuten in een zakje laat ademen omdat je denkt dat het hyperventilatie is en de patient komt daardoor te overlijden, dan zal dat zeker niet ongetraft blijven omdat je het zo goed bedoeld had.

Idem wanneer je een onderkoelde baby in een magnetron probeert op te warmen.
Daar kom je misschien alleen in de usa mee weg omdat niet in de gebruiksaanwijzing stond dat het niet mocht.  :D

Maar dat staat eigenlijk ook verwoord in het punt 3 wat je zelf citeert
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2005, 18:29:47
Ja dat klopt wel, maar de vraag is dus of deze teksten ergens in de Nederlandse wetgeving terug te vinden zijn, en zo ja waar dan ?

Ik heb erover geleerd,dus ik ga ervan uit dat het dus in Nederland geldt. Waar het officieel te vinden is weet ik ook niet.


Citaat
Ik ben het niet met Annemiek eens dat het niet uitmaakt of je goede of slechte hulp verleent. Wanneer jouw hulp schade veroorzaakt aan het slachtoffer dan wordt echt niet alleen gekeken hoe je het bedoelde.
Ook zal gekeken worden hoe jij je gehouden hebt aan de richtlijnen die je tijdens je eventuele opleiding gegregen hebt en ook of je je gehouden hebt aan de richtlijnen van de organistie waar je eventueel voor werkt.

Ik heb het heel duidelijk niet over slechte hulp verlenen,ik heb het over niet zo goede hulp verlenen,en dat is heel wat anders.
Onder slecht versta ik het expres roekeloos en onzorgvuldig verkeerde hulp toedienen.
Onder niet zo goed versta ik; het wel een beetje kunnen en zo goed mogelijk je best doen.
Als ik elke dag een reanimatie zou doen,zou ik op den duur kunnen zeggen dat ik het goed kan.
Maar als ik elk jaar trouw m'n herhalingslessen volg dan kan ik het dus niet zo goed als iemand die het elke dag doet als ik het moet doen,maar omdat ik weet hoe het moet,doe ik het dus niet slecht...
  Ta