Even een vraag van mij als EHBO'er zijnde, miss dat het al eerder aan bod gekomen is in deze topic, maar mag dit door een EHBO'er van het RK gebruikt worden?
Daarnaast, wat zijn kosten van een dergelijke spalk en is het praktisch in gebruik op evenementen en dergelijke?
Pim
Makkelijke vragen eerst. De spalk word al aangeboden voor 16 euro exclusief Omzetbelasting, kijk maar eens op de site van Rene..
Een vergelijkbare spalk (in licentie geproduceerd door Ferno)word aangeboden voor ongeveer 13 euro.., maar daar kan niet iedereen kopen...
Het praktisch gebruik, is eenvoudig en redelijk doeltreffend, maar voor evenmenten zou ik niet zo snel een spalk aanleggen, daar de ambu er dan binnen 15 minuten waarschijnlijk wel ter plaatse is. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingsgevallen bekend.
Het is een tool die handig is om bij de hand te hebben. Bij ons zit die in de evementen uitrusting, maar we hebben hem daar nog nooit gebruikt.. hoewel we toch veel breuken hebben gezien..
Nu de moeilijke vraag
maar mag dit door een EHBO'er van het RK gebruikt worden?
Als je onder de vlag van het Rode Kruis werkt, heb je aan haar beleidsregels te houden. Ik ken de beleidsregels niet van het Rode Kruis op dit gebied..
Verder zijn er geen wettelijke beperkingen, waarom een Eerste Hulp verlener dit niet zou mogen doen..
Ben je gewoon als Eerste hulpverlener op persoonlijke titel aan de slag, leef je helemaal uit... En anders hou je je aan de spelregels van de organisatie voor wie je aan de slag bent..
Het gekke is dat deze vraag altijd voorbij komt, of het nu over de mayo-tube gaat of over nekkragen, of over AED en zuurstof eerste hulp.. of ligt dat nu aan mij
(vragen staat trouwens vrij hoor, was alleen een observatie..)