Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012

Auteur Topic: Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012  (gelezen 23047 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gert Klamer ‏ @Gert_Klamer
Grote brand in monumentale pand te Meppel. http://pic.twitter.com/eCTQasRU

4 mei 12 om 23:13 via Twitter for iPhone
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Oudste pand Meppel verwoest door brand

Meppel - Net na negen uur vrijagavond is er brand uitgebroken in het eeuwenoude Schultehuis aan de Kruisstraat, het oudste pand van Meppel. Het pand moet als verloren beschouwd worden. Zojuist is de karakteristieke trapgevel ingestort. De omwonenden zijn geevacueerd, en worden opgevangen in het stadhuis.

De brandweer krijgt assistentie van de collega's uit Hoogeveen. In de hoop zo bij de brandhaard te kunnen komen, heeft de brandweer ruiten van omliggende panden ingegooid. Gepoogd wordt om in ieder geval de naastgelegen gebouwen te behouden, waaronder het leegstaande pand waarin de Subway zich binnenkort wil vestigen. Of dat nog gaat gebeuren, is nog maar de vraag.

In het Schultehuis de Top1Toys gevestigd. Het eeuwenoude pand met zijn karakteristieke trapgevel is lastig bereikbaar. Oude Meppelers kennen het pand als het voormalig café De Zaak.

http://www.meppelercourant.nl/?n_id=242228&s_id=692

Goh, ik heb daarnaast nog een paar kassa's geplaatst en in de pauze nog even dat informatiebord gelezen wat er tegen de gevel aan zat. Inderdaad een mooi pand (zonde). Wat ik ook gelezen had is dat er een hele grote kelder onder zat. Liep dat ook onder andere panden door?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Silvia Huisman ‏ @silviajanedoe
Dikke #brand in #meppel. Mensen ga aan de kant voor de brandweer!!!!!!! Het zou jouw huis maar zijn. http://pic.twitter.com/tuBtr7lw

4 mei 12 om 23:36 via Twitter for Android
Samen sterk in de hulpverlening!


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
p2kflex
23:52:53 04-05-12GROUP-1P 1 Brand Winkel (NB:Grote Br) (Ass.:so/hru slangopr.unit) KRUISSTRAAT 13 MEPPEL 0399HRU 039983
GB0501204BRW Veiligheidsregio Drenthe (OvD Zuid-West)
GB0501850BRW Westerveld (Vledder) (Blusploeg)
GB0502668BRW Westerveld (Vledder) (HA 9983)
GB0502670BRW Veiligheidsregio Drenthe (OvD Zuid-West) (VC3 / DA-OD 8993)
GB0502739BRW Westerveld (Vledder) (TWH 9166)


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Gezien de heftigheid van de brand en het feit dat half drente richting Meppel moet zijn ze erg bang voor overslag naar aangrensende panden. Gezien de constructie en de locatie lijkt me dit overigens verstandig....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand Kruisstraat

http://www.meppel.nl/default/menuactueel/nieuwsberichten/brandkruisstraat/id_272110984

05-05-2012 - Berichtgeving over brand Kruisstraat

00.42 uur Vanwege instortingsgevaar en gevaar voor de omgeving breekt de brandweer later op deze ochtend (een deel) van de trapgevel verder af.

00.21 uur Een deel van de trapgevel van het oude historische pand in Meppel wat op dit moment in brand staat is inmiddels ingestort.

00.17 uur Burgemeester Westmaas heeft zich ter plekke op de hoogte laten stellen. Hij heeft de bewoners die opgevangen zijn gesproken.

00.15 Bewoners van het naastgelegen appartementencomplex zijn uit voorzorg opgevangen in het Stadhuis Meppel.

00.14 uur De brandweer doet er alles aan om de naastgelegen panden te behouden. Deze hebben in ieder geval waterschade opgelopen.

00.11 uur  De brand in Meppel betreft een oud historisch pand in de binnenstad. De brandbestrijding werd bemoeilijkt door grote inpandige hitte.

00.09 uur De brandweer van Meppel en omgeving is rond 21.00 uur uitgerukt voor een brand in de binnenstad aan de Kruisstraat.
Samen sterk in de hulpverlening!


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
@JosEising

Brand onder controle, brandweer blust na! Meer informatie op regiomeppel.nl Meppelercourant.nl #kruisstraat #Meppel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hmmm....

Ben benieuwd naar de oorzaak, brandverloop en het inzetvoorstel.

Ik weet het. Tikt makkelijk op zo'n toetsenbord zittend op de bank met bier en chips en zo.

Maar er uit gaan met slechts 1 TS voor een binnenbrand in een oude binnenstad... klinkt wat mager....


kroezy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Volg me ook op twitter @112mani
    • 112mani
Hmmm....

Ben benieuwd naar de oorzaak, brandverloop en het inzetvoorstel.

Ik weet het. Tikt makkelijk op zo'n toetsenbord zittend op de bank met bier en chips en zo.

Maar er uit gaan met slechts 1 TS voor een binnenbrand in een oude binnenstad... klinkt wat mager....

Ik weet dat ben ons ook eerst 1 TS naar de binnenstad heen gaat.
Volg me ook op twitter @112mani


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hmmm....

Ben benieuwd naar de oorzaak, brandverloop en het inzetvoorstel.

Ik weet het. Tikt makkelijk op zo'n toetsenbord zittend op de bank met bier en chips en zo.

Maar er uit gaan met slechts 1 TS voor een binnenbrand in een oude binnenstad... klinkt wat mager....
Gezien de alarmeringen is het weer het oude liedje. Brand in een oud pand, en de vuurhaard is niet goed te localiseren. Er zit zo,n ander half uur tussen de middel brand en grote brand.
Het inzetvoorstel voorziet blijkbaar in 1 TS voor een brand in een winkel, en is er dus uitgerukt volgens procedure.
Brandverloop, tja oud pand met wellicht vele loze ruimtes en een flinke aanjager voor de brand in de vorm van een speelgoedwinkel. Daar zit behoorlijk wat kunststoffen in. Aangezien de opschaling naar grote brand lang heeft geduurt (ongeveer ander half uur) geeft wel aan dat dit wel eens een lastige brand is geweest.