Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012

Auteur Topic: Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012  (gelezen 22575 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Heb je echt 50 minuten nodig om tot de conclusie te komen dat je met een SHTF-scenario te maken hebt?

What happened to plan B?
Tja, ik heb liever dat ze 50 min aan het zoeken zijn, dan dat ze het na 20min het wel bekeken vinden. En na 30min terug moeten komen omdat de vlammen uit het dak slaan, dan heb je iets meer uit te leggen. En ook ik ben wel nieuwschierig naar je SHTF-scenario. ;)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
SHTF? wat betekend dat?
gokje, Shit Hits The Fan


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Deze brand is goed te vergelijken met de grote brand in de binnenstad van Kampen op 6 december vorig jaar. Die begon in een schoenenwinkel en in het begin was er ook weinig te zien. Vervolgens zag je op foto's steeds meer rook naar buiten geperst worden en na een klein uurtje stond het pand van voor tot achter in de gloria.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57877.0

Bij deze brand in Meppel heb ik trouwens nog geen foto's met persende rook gezien.


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Nog even terugkomen over de discussies over het RV.
Het RV is al met de eerste alarmering uitgerukt. Daarom werd bij de melding middelbrand geen RV opgeroepen (deze was al ter plaatse).

In o.a. Meppel en Hoogeveen rukt het redvoertuig vaak samen met de eerste TS uit. Deze wordt niet apart via P2000 gealarmeerd.
Het gebeurt regelmatig dat voertuigen niet worden gealarmeerd via P2000.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Zou het mogelijk geweest kunnen zijn dat de wbc de eigenlijke brandhaard niet gespot heeft? Zoals verschillende posters al aangeven was het een zeer lastig pand met veel "hoeken en gaten".


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Zou het mogelijk geweest kunnen zijn dat de wbc de eigenlijke brandhaard niet gespot heeft? Zoals verschillende posters al aangeven was het een zeer lastig pand met veel "hoeken en gaten".
Die kans is naar mening zeer zeker aanwezig. Zeker als de brand in een loze ruimte is gaan zitten, is de kans aanemelijk dat ook een WBC hem niet meer kan vinden. Slopen is dan eigenlijk de enigste methode om dat na te gaan. ;)


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
p2kflex
11:01:31 06-05-12GROUP-1P 2 Nablussen KRUISSTRAAT 13 MEPPEL 039231 039250
0501200BRW Meppel (Blusploeg A1)
0501202BRW Meppel (Blusploeg A2)
0501218BRW Meppel (Kazernetechniek)
0502728BRW Meppel (TS 9231)
0502732BRW Meppel (HW 9250)
0502999BRW Veiligheidsregio Drenthe (Monitorcode)
Harlingen, wereldstad! <3


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Zou het mogelijk geweest kunnen zijn dat de wbc de eigenlijke brandhaard niet gespot heeft? Zoals verschillende posters al aangeven was het een zeer lastig pand met veel "hoeken en gaten".

Natuurlijk kan dat. Als het pand zo complex is; Waarom dan niet eerder opschalen naar grote brand?
Je hebt dan gewoon extra handjes nodig. Vooral voor verkenning!, daarnaast waterwinning opbouwen etc.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Natuurlijk kan dat. Als het pand zo complex is; Waarom dan niet eerder opschalen naar grote brand?
Je hebt dan gewoon extra handjes nodig. Vooral voor verkenning!, daarnaast waterwinning opbouwen etc.
Een verkenning met 12 man schiet niet echt op kan ik je vertellen, vooral als je 6 hogedrukstralen door één deuropening moet slepen (ik ken de situatie niet en overdrijf nu een beetje). Als 2 verkenningsploegen de vuurhaard niet kunnen vinden dan denk ik niet dat het aan het aantal ploegen ligt, maar aan de locatie van de vuurhaard.
Het blijft een moeilijke afweging. Wij weten niet wat de bevelvoerders ter plaatse zagen of niet zagen. Misschien gingen ze uit van een flinke kortsluiting en waren ze druk met zoeken waar dat zat. Op zo'n moment kan het een klein incident blijven en heb je nog geen directe rechtvaardiging voor grote brand. Als de vuurhaard ineens ophoudt met verstoppertje spelen en het SHTF-scenario (leuke term) zich ontvouwt dan ben je te laat.

Ik kan me een situatie herinneren waar ik uit voorzorg opgeschaald heb naar grote brand, waarna een manschap van de 3e TS mij later vroeg "dus je hebt ons voor niks laten komen???". We hebben dat pand toen op het nippertje weten te behouden. Dat was hier ook de reactie geweest als het een klein brandje geweest was. Je doet het dus niet snel goed in de ogen van buitenstaanders.

Damned if you do, damned if you don't.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Natuurlijk kan dat. Als het pand zo complex is; Waarom dan niet eerder opschalen naar grote brand?
Je hebt dan gewoon extra handjes nodig. Vooral voor verkenning!, daarnaast waterwinning opbouwen etc.

Ik ken het pand goed tot heel goed, vergeet een normaal winkelpand, je hebt eigenlijk een kleine centrale niveau waar je binnen komt verder gaat het pand d.m.v. (open)trapjes en verschillende winkelniveaus op en neer. Het is echt goed geweest om geen binnen verkenning te laten plaats vinden. Dit is gewoon ronduit erg risico vol de manschappen.

Het pand is een oude kroeg, door de verschillende niveaus had je allemaal verschillende hoekjes, Een centrale bar (waar nu de kassa was) en allemaal verschillende verdiepingen/niveaus. Een binnenverkenning was denk ik van uit de bevelvoerder geen optie....

De speelgoed winkel was ook zo ingedeeld, Jongens speelgoed allemaal bij elkaar op een niveau, meisjes speelgoed ook gegroepeerd. Het was bijzonder sfeervol maar totaal niet klant vriendelijk en overzichtelijk. Daarbij was het in het interieur ook nog eens verschikkelijk veel hout gebruikt. Vooral door de verschillende kleine niveaus van een paar vierkante meter.