Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012

Auteur Topic: Grote brand (speelgoedwinkel in oud monumentaal pand) Kruisstraat - Meppel 04-05-2012  (gelezen 22573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ken het pand goed tot heel goed, vergeet een normaal winkelpand, je hebt eigenlijk een kleine centrale niveau waar je binnen komt verder gaat het pand d.m.v. (open)trapjes en verschillende winkelniveaus op en neer. Het is echt goed geweest om geen binnen verkenning te laten plaats vinden. Dit is gewoon ronduit erg risico vol de manschappen.

Het pand is een oude kroeg, door de verschillende niveaus had je allemaal verschillende hoekjes, Een centrale bar (waar nu de kassa was) en allemaal verschillende verdiepingen/niveaus. Een binnenverkenning was denk ik van uit de bevelvoerder geen optie....

De speelgoed winkel was ook zo ingedeeld, Jongens speelgoed allemaal bij elkaar op een niveau, meisjes speelgoed ook gegroepeerd. Het was bijzonder sfeervol maar totaal niet klant vriendelijk en overzichtelijk. Daarbij was het in het interieur ook nog eens verschikkelijk veel hout gebruikt. Vooral door de verschillende kleine niveaus van een paar vierkante meter.
Hoe vaak was dat pand verbouwt, en zijn er eventueel foto,s van voor de brand beschikbaar?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hmmm...

Een rare indeling lijkt mij nog geen reden om geen binnenverkenning te doen.
Als het zwart onder de rook staat en het er te heet is, wordt het een ander verhaal.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Hoe vaak was dat pand verbouwt, en zijn er eventueel foto,s van voor de brand beschikbaar?

Zoals de speelgoedzaak was had het nog helemaal het karakter van het café zoals als dat er voor inzat. Ik heb dus geen idee hoe vaak dat pand verbouwt is, maar gezien de monumentale status van het pand was het niet veel. Met name het interieur was uniek te noemen.  Eigenlijk was het pand ook helemaal niet geschikt als speelgoedwinkel, door de verschillende trappetjes kon je alleen maar met bijvoorbeeld een kinderwagen op het niveau komen waar de kassa en vroeger de tap stond. En geloof me, er waren redelijk steile trappetjes te vinden in het pand.

Ik heb zelf geen foto's van het pand, ik ken de oude uitbaters van "Cafe de Zaak" de zaak wel, misschien dat die iets hebben, zal eens navraag doen.

Ik ben geen deskundige op het gebied van branden, maar ik denk echt dat het pand door de openruimte, het vuurverloop wat zich met name boven in heeft afgespeeld, de constructie en misschien wel de rookontwikkeling er voor gezorgd heeft dat men heeft besloten om geen binnenaanval/verkenning uit
te voeren.

Nogmaals, vergeet alles wat je bij een winkel weet, er zat een winkel in dit pand, maar qua indeling was het gewoon een oud cafe....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
8 mei - Drents Diep over het afgebrande Schultehuis
Published on May 8, 2012 by rtvdrenthe
Drents Diep kijkt dinsdag naar de rokende puinhopen van het oudste pand van Meppel. Het pand van zo'n 400 jaar oud aan de Kruisstraat is door brand verwoest en nu wordt gekeken hoe je zo'n pand weer kan opbouwen.
Samen sterk in de hulpverlening!