Natuurlijk kan dat. Als het pand zo complex is; Waarom dan niet eerder opschalen naar grote brand?
Je hebt dan gewoon extra handjes nodig. Vooral voor verkenning!, daarnaast waterwinning opbouwen etc.
Een verkenning met 12 man schiet niet echt op kan ik je vertellen, vooral als je 6 hogedrukstralen door één deuropening moet slepen (ik ken de situatie niet en overdrijf nu een beetje). Als 2 verkenningsploegen de vuurhaard niet kunnen vinden dan denk ik niet dat het aan het aantal ploegen ligt, maar aan de locatie van de vuurhaard.
Het blijft een moeilijke afweging. Wij weten niet wat de bevelvoerders ter plaatse zagen of niet zagen. Misschien gingen ze uit van een flinke kortsluiting en waren ze druk met zoeken waar dat zat. Op zo'n moment kan het een klein incident blijven en heb je nog geen directe rechtvaardiging voor grote brand. Als de vuurhaard ineens ophoudt met verstoppertje spelen en het SHTF-scenario (leuke term) zich ontvouwt dan ben je te laat.
Ik kan me een situatie herinneren waar ik uit voorzorg opgeschaald heb naar grote brand, waarna een manschap van de 3e TS mij later vroeg "dus je hebt ons voor niks laten komen???". We hebben dat pand toen op het nippertje weten te behouden. Dat was hier ook de reactie geweest als het een klein brandje geweest was. Je doet het dus niet snel goed in de ogen van buitenstaanders.
Damned if you do, damned if you don't.