Minimale bezetting volgens brandvoorschriften

Auteur Topic: Minimale bezetting volgens brandvoorschriften  (gelezen 4267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Gepost op: 20 januari 2012, 22:25:54
Al enige tijd vraag ik me af of ergens een voorschrift is, waarin beschreven staat hoeveel personeelsleden er minimaal aanwezig moeten zijn binnen een instelling.

Het is nu ineens actueel binnen de instelling waarin ik werkzaam ben, omdat men de nachtdienst wil terugbrengen van 6 mensen naar 5.
We hebben een gemengde groep verstandelijke beperkte mensen. De groep waarvoor we verantwoordelijk zijn is zo'n 200 man groot. Verdeeld over 8 losse woningen, en een groot gebouw met 7 groepen.

Zijn er voorschriften over het aantal personeelsleden wat aanwezig moet zijn?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2012, 22:43:59
http://www.bouwcollege.nl/Pdf/KPAlgemeen/rapport_Brandveiligheid_26_maart.pdf

Op pagina 10 staat er het een en ander omschreven. De praktijk wijst uit dat instellingen in deze tijd van bezuinigingen zo minimaal mogelijk aantal personeelsleden wil inzetten in de nachturen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten wie van de mensen die tijdens de nachtdienst aanwezig zijn ook daadwerkelijk BHVer zijn.

Je schrijft ook dat de bewoners verdeelt zijn over 8 woningen. Even snel gerekend zit je dan op plus/minus 25 bewoners per woning??
Zijn die bewoners zelf in staat om zich in veiligheid te brengen, of zijn zij niet zelfredzaam? In het laatste geval heb je zeer zeker een uitdaging. :-\


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2012, 22:54:15
De bewoners zijn voor het merendeel niet in staat zichzelf in veiligheid te brengen.
Alle personeel in de nachtdienst is BHV geschoold. Dus nu 6 man, straks 5 man.

Per woning wonen 8-15 cliënten. In het hoofdgebouw bevinden zich  nog eens 7 woongroepen met ernstig meervoudig gehandicapte bewoners. (dus zowel lichaamlijk als geestelijk gehandicapt). Die kunnen zich niet zelf uit de voeten maken in geval van brand.

Zal het document in je link eens bestuderen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2012, 22:58:08
Tja, er is 1 klein voordeeltje en dat is dat de gropen verdeelt zijn over die woningen. Waardoor de andere groepen nergens last van hoeven te hebben, neemt niet weg dat de dienstdoende BHVers een gigantische klus wacht als er een brand uitbreekt. Hopen dat de brandweer er snel kan zijn, en zij snel opschalen. Is de plaatselijke brandweer overigens bekend met jullie situatie en woonsituatie van de bewoners?


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2012, 23:43:57
De brandweer is bekend met de lokatie, een aantal vrijwilligers werken er overdag.

Buiten de groepen binnen de lokatie doen we ook nog aan bewaking op afstand, waar ook nog eens 150 clienten wonen(verdeeld over meerdere dorpen). Daar hoeven we niet naartoe bij een calamiteit, maar de bewaking daar moet met minimaal 1 persoon gehandhaafd blijven. Dat is dus één minder beschikbaar voor de BHV ploeg.

Als er een persoon minder hoeft te gaan werken, ben ik dat. Vandaar mijn belangstelling voor de voorschriften  998765

Ik zal dan samen met een aantal collega's worden overgeplaatst naar een andere lokatie in een andere stad. Dat lacht me, op zijn zachtst gesteld, niet toe. Werk er inmiddels 10 jaar.
Officieel weet ik nog van niets, maar ben ingelicht door een collega die vertelde dat er een schrijven op iedereen ligt te wachten. Kan me dus voorbreiden 998765
Mocht ik voldoende kunnen motiveren dat er een minimum van 6 moet blijven, heb ik iets, maar in de documentatie die we op het werk habben kan ik het niet opmaken. Vandaar de vraag hier, waar alle deskundigheid samenkomt.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2012, 03:21:15
Ik ben zeker geen expert op brandbeveiligingsgebied ... maar heb er wel iets over mogen leren en als semi-leek zou ik zeggen dat hier op afstand weinig over valt te zeggen. Om te komen tot een goede brandveiligheid is er een goede samenhang nodig van Organisatorische, Bouwkundige en Elektronische maatregelen (O,B,E mix) bij de instelling waarbij brandwerende deuren, dikke muren (B) brandmeldinstalaties en rookmelders (E) zonder voldoende kundig personeel (O) niets voorstellen. Wat staat er in de instructies?

Nu weet ik niet in welke regio de instelling staat maar de regels over bouwbesluiten en brandveiligheid willen in diverse regio's nog wel eens verschillend geïnterpreteerd worden.
Één van de meest basic regels betreffende instellingen waarbij ook sprake is van niet zelfredzamen, is dat er na een brandalarm door eigen personeel binnen 2 minuten iemand (of zelfs twee) in de betreffende ruimte waar het alarm gegenereerd is aanwezig moet(en) zijn en dat daarna (in geval van brand) binnen 2 minuten de betreffende ruimte(s) ontruimd dienen te zijn.
Als je dat met jullie bezetting in zo'n 4 minuten voor elkaar kunnen krijgen ... voor 9 panden waarvan er ook een groot pand met verschillende groepen is.
Hoe wordt e.e.a. gecoördineerd, Waar is het uitleespaneel? Hoe onderhouden jullie onderling contact? Wordt dit wel eens geoefend?

Kortom ... Meer vragen dan antwoorden van mij ben ik bang maar misschien helpt het je iets op weg.
Maar er zullen zeker nog wel aanvullingen/verbeteringen op komen hier.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2012, 09:19:04
De brandweer is bekend met de lokatie, een aantal vrijwilligers werken er overdag.

Buiten de groepen binnen de lokatie doen we ook nog aan bewaking op afstand, waar ook nog eens 150 clienten wonen(verdeeld over meerdere dorpen). Daar hoeven we niet naartoe bij een calamiteit, maar de bewaking daar moet met minimaal 1 persoon gehandhaafd blijven. Dat is dus één minder beschikbaar voor de BHV ploeg.

Als er een persoon minder hoeft te gaan werken, ben ik dat. Vandaar mijn belangstelling voor de voorschriften  998765

Ik zal dan samen met een aantal collega's worden overgeplaatst naar een andere lokatie in een andere stad. Dat lacht me, op zijn zachtst gesteld, niet toe. Werk er inmiddels 10 jaar.
Officieel weet ik nog van niets, maar ben ingelicht door een collega die vertelde dat er een schrijven op iedereen ligt te wachten. Kan me dus voorbreiden 998765
Mocht ik voldoende kunnen motiveren dat er een minimum van 6 moet blijven, heb ik iets, maar in de documentatie die we op het werk habben kan ik het niet opmaken. Vandaar de vraag hier, waar alle deskundigheid samenkomt.
Ik begrijp dat de lijnen met de brandweer erg kort zijn. Wellicht kan 1 van je collega,s jou in contact brengen met de afd preventie, zij kunnen zeer zeker er meer over vertellen. ;)