Ambulances te laat in buitendorpen

Auteur Topic: Ambulances te laat in buitendorpen  (gelezen 12051 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 5 mei 2012, 09:56:55
Ambulances te laat in buitendorpen

EDE - De fracties van de SGP, CDA en ChristenUnie vinden dat het te lang duurt voordat ambulances in de buitendorpen Otterlo, Harskamp en Deelen zijn.

,,In Nederland geldt de norm dat een ambulance in 95% van de spoedeisende gevallen binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Gemiddeld over geheel Ede genomen is deze aanrijtijd ongeveer 96%. Zoomen we echter per woonkern in, dan blijkt dat zowel in Otterlo en Harskamp dit percentage veel lager ligt'', licht Arnold Versteeg van de SGP toe.

Hij vervolgt: ,,Woonkern Deelen kampt ook met een aanrijtijdprobleem. Van de 7 spoedeisende ritten in 2011 was het percentage binnen de norm 71%. Kortom: de witte vlekken blijven en inwoners lopen een groot risico.''

De drie fracties vinden dat alleen de gemiddelde aanrijtijd over geheel Ede communiceren, niet voldoende is. ,,Dat geeft geen goed beeld van de aanrijtijd per woonkern. In 2010 antwoordde het college op raadsvragen dat 'meer geld en een doelmatigere inzet van ambulances en personeel de oplossingen zijn voor het probleem met de aanrijtijden van ambulances in het buitengebied van Ede'. Gezien de gegevens is er qua aanrijtijden niets veranderd...''

Het college gaf al eens aan geen speler te zijn binnen de ambulancezorg. Wel maakt het college deel uit van het algemeen bestuur van Hulpverlening Gelderland Midden (HGM). ,,Welke inspanning gaat het college verrichten om HGM op haar verantwoordelijkheid te wijzen en het aanrijtijdenprobleem samen met HGM echt aan te pakken?'', vragen Versteeg en andere confessionele raadsleden A. Ruitenbeek (CDA) en Leon Meijer (CU) zich af.

De drie politici vinden dat het gemeentebestuur ook met de provincie moet praten om die te beïnvloeden hier iets aan te doen, aangezien dit bestuur de vergunningen voor de ambulancezorg verstrekt. Tegelijk weten zij dat de ambulancezorg de verantwoordelijkheid wordt van de rijksoverheid. ,,Is al bekend wanneer het Rijk deze verantwoordelijkheid van de provincie overneemt?''


http://www.edestad.nl/lokaal/ambulances_te_laat_in_buitendorpen_26702822.html


Hoe is het met de ambulancezorg in andere buiten gebieden in het land? Zijn dit soort berichten herkenbaar?




gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2012, 15:28:38
Deze berichten zijn een telkens terugkerend gebeuren.Geld voor een groot deel van de veiligheidsregios.
Met lapmiddelen als First Responders van de brandweer en de Rapid Responders van de RAV tracht men hier de gaten te dichten.
Echter om de zoveel jaar blijkt het in,telkens steeds dezelfde,dorpen nog niet op orde te zijn.
Onderzoek nummer zoveel zal er wel weer komen en in 2014 zien we weer hetzelfde krantenartikel.


Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2012, 15:40:32
Laten ze een FRS opzetten. Die door vrijwilligers bemand worden net zoals Urk ^^ e050


Erik van Zuidam

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2012, 16:04:49
Niet de hulpverleningsdiensten zijn het probleem, maar die plaatselijke politici. Groteske uitspraken ('de bewoners lopen een groot gevaar' & 'Ambulances te laat in buitendorpen') zonder enige nuance en financiële daad bij het woord. Die dorpspolitici beseffen niet dat de overheid de reactietijden in grootstedelijke gebieden nooit kan overzetten op de rurale gebieden zonder grote (en volgens mij onverantwoorde) extra overheids-investeringen. Betekent dat we daar moeten compenseren met proactie, preventie en preparatie samen met burgers (incl voorlichting) . De brandweer gaat die beweging al maken in haar visie Brandweer over morgen en ook voor de gezondheidszorg betekent dat burgers en politici die in dorpen wonen zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen (EHBO, Reanimatie, installatie en gebruik van Defibrilatoren etc). We willen toch een kleinere overheid met elkaar....?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2012, 17:53:03
Niet de hulpverleningsdiensten zijn het probleem, maar die plaatselijke politici. Groteske uitspraken ('de bewoners lopen een groot gevaar' & 'Ambulances te laat in buitendorpen') zonder enige nuance en financiële daad bij het woord. Die dorpspolitici beseffen niet dat de overheid de reactietijden in grootstedelijke gebieden nooit kan overzetten op de rurale gebieden zonder grote (en volgens mij onverantwoorde) extra overheids-investeringen. Betekent dat we daar moeten compenseren met proactie, preventie en preparatie samen met burgers (incl voorlichting) . De brandweer gaat die beweging al maken in haar visie Brandweer over morgen en ook voor de gezondheidszorg betekent dat burgers en politici die in dorpen wonen zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen (EHBO, Reanimatie, installatie en gebruik van Defibrilatoren etc). We willen toch een kleinere overheid met elkaar....?

In feite zeg je dat mensen in de genoemde dorpen wonen, minder waard zijn als mensen welke in een urbaan gebied wonen, het zijn zogezegd ünter menschen.
Als we normen aannemen gelden deze voor iedere Nederlander indien deze normen overschreden worden horen politici de verantwoordelijken hier op aan te spreken
Het probleem is de vestigingsplaats van de ambulancedienst, en niet de politici, in Ede is de ambulancedienst zeer decentraal in de gemeente geplaatst.
Ook liggen de genoemde dorpen aan de rand van de VR de genoemde dorpen zijn 's winters goed voor zo'n 8.000 inwoners en gasten in de zomer zo'n 20.000 tot 30.000 inwoners en gasten en dat durf jij rurale gebieden te noemen ????

En dit soort uitspraken voor iemand die Cdt brandweer Groningen is.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2012, 17:58:23
De kaartjes van Zorgatlas geven wel een aardig beeld van de gebieden die langer dan de norm moeten wachten op de ambulancezorg. De kaartjes zijn hier te vinden.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2012, 18:09:42
Je kan ook gewoon de norm aanpassen. Die 15 minuten is toch op weinig gebaseerd. Kan net zo goed 10 zijn, kan net zo goed 20 zijn.  >:D


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2012, 18:15:09
Je kan ook gewoon de norm aanpassen. Die 15 minuten is toch op weinig gebaseerd. Kan net zo goed 10 zijn, kan net zo goed 20 zijn.  >:D

Dan ga ik voor 6 minuten dat is gebaseerd op een mogelijke reanimatie


VPKAalst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2012, 11:50:35
Je kan ook gewoon de norm aanpassen. Die 15 minuten is toch op weinig gebaseerd. Kan net zo goed 10 zijn, kan net zo goed 20 zijn.  >:D

Volledig mee akkoord.  Misschien wordt het eens tijd om te bekijken of die 15 minuten wel zo heilig zijn.  Plus in het artikel spreekt men van 7 spoedritten in 2011, als je daarvoor een extra ambulance moet inzetten... Qua kosten/baten kan dat tellen toch.  Is er trouwens bekeken of deze mensen nadelige gevolgen hebben opgelopen door deze langere aanrijtijd?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2012, 12:29:07
,,In Nederland geldt de norm dat een ambulance in 95% van de spoedeisende gevallen binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Gemiddeld over geheel Ede genomen is deze aanrijtijd ongeveer 96%. Zoomen we echter per woonkern in, dan blijkt dat zowel in Otterlo en Harskamp dit percentage veel lager ligt'', licht Arnold Versteeg van de SGP toe.

Dit is nu eenmaal inherent aan statistieken, in dit geval percentages, gebaseerd op gemiddelden. Je kunt dat op verschillende manieren bekijken. Als over het totaal genomen 95% van de ambu's binnen de norm ter plekke is, dan voldoet men aan de norm, zo simpel is het nu eenmaal. Deze norm voorziet blijkbaar niet in specifieke overschrijdingen die wellicht een significant deel van die 5% vormen, zoals buitengebieden. Als alle spoedritten in Ede binnen de norm zijn en het gros van de ritten in buitengebieden erbuiten, dan is er statistisch gezien geen vuiltje aan de lucht.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de brandweer, ook zij doen er in bepaalde gebieden langer over om ter plaatse te komen en zoals de laatste jaren al zichtbaar is aan het sluiten van diverse kleinere posten, is het lang niet altijd rendabel om in buitengebieden een post te handhaven. Lost dit probleem zich op door een post in een buitengebied te plaatsen? Mag die ambu dat gebied dan helemaal niet uit? De betreffende ambu wordt toch echt door een regionale meldkamer aangestuurd en zal die ambu indien nodig ook elders inzetten, of VWS sturen waardoor er alsnog een gat ontstaat.

Wegen de grote extra kosten op tegen de 'iets' snellere zorg? Om die vraag te beantwoorden moeten er ook andere statistieken bekeken worden, namelijk de gevolgen van die 'tragere' zorg in buitengebieden. Zijn hierdoor wellicht meer slachtoffers overleden en hoe verhoudt dit zich tot de gebieden waar men wel aan de norm voldoet?

Roepen is erg makkelijk, maar volgens mij ontbreken er nogal wat feiten...