Ambulances te laat in buitendorpen

Auteur Topic: Ambulances te laat in buitendorpen  (gelezen 11873 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2012, 12:34:19
Volledig mee akkoord.  Misschien wordt het eens tijd om te bekijken of die 15 minuten wel zo heilig zijn.  Plus in het artikel spreekt men van 7 spoedritten in 2011, als je daarvoor een extra ambulance moet inzetten... Qua kosten/baten kan dat tellen toch.  Is er trouwens bekeken of deze mensen nadelige gevolgen hebben opgelopen door deze langere aanrijtijd?

Die 7 zijn alleen voor Deelen de kleinste woonkern en het minst toeristische deel vwb recreatie.
Hier wonen 80 van de 8000 mensen in de winter.
Het betreft het gehele grensgebied van de gemeente Ede = VGGM en Apeldoorn = VNOG en dit is een gebied van zo'n 15 km breed en 40 km lang en het gaat 's zomers om een gebied met zo'n 40.000 bewoners en toeristen in de beide aangrenzende veiligheidsregio's
En vwb nadelige gevolgen is het antwoord ja bij bv reanimatie is in deze gebieden de gemiddelde overlevingskans kleiner.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2012, 14:01:28
Die 7 zijn alleen voor Deelen de kleinste woonkern en het minst toeristische deel vwb recreatie.
Hier wonen 80 van de 8000 mensen in de winter.
Het betreft het gehele grensgebied van de gemeente Ede = VGGM en Apeldoorn = VNOG en dit is een gebied van zo'n 15 km breed en 40 km lang en het gaat 's zomers om een gebied met zo'n 40.000 bewoners en toeristen in de beide aangrenzende veiligheidsregio's
En vwb nadelige gevolgen is het antwoord ja bij bv reanimatie is in deze gebieden de gemiddelde overlevingskans kleiner.

En dat baseer je op cijfers of op een onderbuikgevoel?


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2012, 14:21:15
Wie zegt dat iemand een reanimatie wel overleefd als een ambulance 1-2 minuten eerder is.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2012, 15:30:51
Dit is nu eenmaal inherent aan statistieken, in dit geval percentages, gebaseerd op gemiddelden. Je kunt dat op verschillende manieren bekijken. Als over het totaal genomen 95% van de ambu's binnen de norm ter plekke is, dan voldoet men aan de norm, zo simpel is het nu eenmaal. Deze norm voorziet blijkbaar niet in specifieke overschrijdingen die wellicht een significant deel van die 5% vormen, zoals buitengebieden. Als alle spoedritten in Ede binnen de norm zijn en het gros van de ritten in buitengebieden erbuiten, dan is er statistisch gezien geen vuiltje aan de lucht.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de brandweer, ook zij doen er in bepaalde gebieden langer over om ter plaatse te komen en zoals de laatste jaren al zichtbaar is aan het sluiten van diverse kleinere posten, is het lang niet altijd rendabel om in buitengebieden een post te handhaven. Lost dit probleem zich op door een post in een buitengebied te plaatsen? Mag die ambu dat gebied dan helemaal niet uit? De betreffende ambu wordt toch echt door een regionale meldkamer aangestuurd en zal die ambu indien nodig ook elders inzetten, of VWS sturen waardoor er alsnog een gat ontstaat.

Wegen de grote extra kosten op tegen de 'iets' snellere zorg? Om die vraag te beantwoorden moeten er ook andere statistieken bekeken worden, namelijk de gevolgen van die 'tragere' zorg in buitengebieden. Zijn hierdoor wellicht meer slachtoffers overleden en hoe verhoudt dit zich tot de gebieden waar men wel aan de norm voldoet?

Roepen is erg makkelijk, maar volgens mij ontbreken er nogal wat feiten...

De feiten zijn dat er volgens de normen te laat een ambulance terplaatse is in Harskamp, Otterlo, Deelen  en in het aanliggende gebied van VNOG Hoenderloo geld hetzelfde en volgens de kaart ook in het aanliggende gebied in VNOG oftewel de de noord,midden en west veluwe.
 

Dit probleem is op te lossen voor de VGGM door de ambulancestandplaats Ede richting Otterlo te verplaatsen en terhoogte van de Driesprong te plaatsen.
Of een gecombineerde post VNOG/VGGM in het gebied te plaatsen aangezien beide regio's volgens de bovenstaande kaart problemen hebben met de aanrijtijden in aaneenliggend gebied.
Als ik de kaart bekijk zijn er 2 extra standplaatsen nodig om het gebied volgens de normen gedekt te krijgen.
1 standplaats in de buurt van Elspeet/Nunspeet en 1 standplaats in de buurt van Otterlo/Hoenderloo.
En natuurlijk 2 extra bemenste ambulance's


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2012, 15:55:38
Statistische gegevens uit de eerste post zeggen niet heel veel.

71% op tijd van 7 ritten, dan waren er dus 2 te laat, maar hoe veel te laat? 20 seconden, 10 minuten....
Als er 1 meer op tijd geweest was dan zaten ze al op 85%.....

Zelfs al zou je zo een dorp een eigen ambulance geven die 24/7 inzetbaar is, als die vervolgens een lekke band rijdt of betrokken raakt bij een aanrijding of wat dan ook en daardoor niet meer inzetbaar is. Dan is er net 1 rit buiten de normtijd en dan haal je de norm al niet.

Jammer dat mensen met cijfers gaan gooien om hun punt te maken zonder dat ze statistisch gezien iets zeggen. Heel simpel gezegd zo een norm is gewoon onbruikbaar op zo een kleine steekproef en moet je hem ook niet als argument gebruiken.

Wat wel een goed argument zou zijn is gewoon heel simpel 1 voorbeeld van iemand waarbij de ambulance te laat kwam om hulp te bieden maar het wel zou hebben gehaald als de ambulance er eerder was geweest. Is er een dergelijk voorbeeld?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2012, 16:53:36
Statistische gegevens uit de eerste post zeggen niet heel veel.

71% op tijd van 7 ritten, dan waren er dus 2 te laat, maar hoe veel te laat? 20 seconden, 10 minuten....
Als er 1 meer op tijd geweest was dan zaten ze al op 85%.....

Zelfs al zou je zo een dorp een eigen ambulance geven die 24/7 inzetbaar is, als die vervolgens een lekke band rijdt of betrokken raakt bij een aanrijding of wat dan ook en daardoor niet meer inzetbaar is. Dan is er net 1 rit buiten de normtijd en dan haal je de norm al niet.

Jammer dat mensen met cijfers gaan gooien om hun punt te maken zonder dat ze statistisch gezien iets zeggen. Heel simpel gezegd zo een norm is gewoon onbruikbaar op zo een kleine steekproef en moet je hem ook niet als argument gebruiken.

Wat wel een goed argument zou zijn is gewoon heel simpel 1 voorbeeld van iemand waarbij de ambulance te laat kwam om hulp te bieden maar het wel zou hebben gehaald als de ambulance er eerder was geweest. Is er een dergelijk voorbeeld?

Die 7 ritten was alleen DEELEN, goed lezen is ook een kunst, het kleinste dorp maar het gaat om een groot gebied aan weerszijde van de grens tussen VR 06 VNOG en VR 07 VGGM.

Ambulances te laat in buitendorpen

EDE - De fracties van de SGP, CDA en ChristenUnie vinden dat het te lang duurt voordat ambulances in de buitendorpen Otterlo, Harskamp en Deelen zijn.

,,In Nederland geldt de norm dat een ambulance in 95% van de spoedeisende gevallen binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Gemiddeld over geheel Ede genomen is deze aanrijtijd ongeveer 96%. Zoomen we echter per woonkern in, dan blijkt dat zowel in Otterlo en Harskamp dit percentage veel lager ligt'', licht Arnold Versteeg van de SGP toe.

Hij vervolgt: ,,Woonkern Deelen kampt ook met een aanrijtijdprobleem. Van de 7 spoedeisende ritten in 2011 was het percentage binnen de norm 71%. Kortom: de witte vlekken blijven en inwoners lopen een groot risico.''

Het gaat jaarlijks om veel en veel meer ritten waarbij in Otterlo en met name Harskamp structureel, dus elk jaar weer, is dat in deze dorpen minder als 80% op tijd, dus binnen 15 minuten, terplaatse komen
Voorbeelden welke jij vraagt bestaan gewoon niet, aangezien je er nooit zeker van bent, dat als iemand doodgaat na een ambulancerit of dat komt doordat de ambulance te laat is of dat het komt door andere oorzaken.
De reden dat je mag afwijken van de 100% is dat er een risico is dat een ambulance een niet voorspelbaar voorval kan krijgen zoals lekke band of aanrijding.
Structureel moet op een gegeven plek in Nederland in 95% van de gevallen op tijd zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 6 mei 2012, 16:56:07
Die 7 ritten was alleen DEELEN, goed lezen is ook een kunst, het kleinste dorp maar het gaat om een gebied aan weerszijde van de grens tussen VR 06 VNOG en VR 07 VGGM.
Het gaat jaarlijks om veel en veel meer ritten waarbij in Otterlo en met name Harskamp structureel, dus elk jaar weer is dat in deze dorpen minder als 90% op tijd, dus binnen 15 minuten, terplaatse komt
Voorbeelden welke jij vraagt bestaan gewoon niet, aangezien je er nooit zeker van bent, dat als iemand doodgaat na een ambulancerit of dat komt doordat de ambulance te laat is of dat het komt door andere oorzaken.
De reden dat je mag afwijken van de 100% is dat er een risico is dat een ambulance een niet voorspelbaar voorval kan krijgen zoals lekke band of aanrijding.
Structureel moet op een gegeven plek in Nederland in 95% van de gevallen op tijd zijn.
Het gebied waar we over praten kenmerkt zich ook door uitgestrekte natuurgebieden, waar de woonkernen niet vlakbij elkaar liggen. Plus in de zomermaanden inderdaad een hoop toeristen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2012, 17:28:13
Die 7 ritten was alleen DEELEN, goed lezen is ook een kunst, het kleinste dorp maar het gaat om een groot gebied aan weerszijde van de grens tussen VR 06 VNOG en VR 07 VGGM.



Er staat 71% van 7 ritten, of dat om 1 gemeente gaat of over meerdere doet er voor de statistische zekerheid niet toe, op zo een beperkte hoeveelheid data is statistische informatie enorm nietszeggend en dus gewoon geen goed argument.

Dat heeft niets met ambulances te maken. Stom voorbeeld, als je kijkt naar hoe veel aardappels in een zak bedorven zijn zegt het niks als je zegt dat 71% niet bedorven is als je maar 7 aardappels hebt om naar te kijken. Er hoeft immers maar 1 aardappel anders te zijn of je hebt al een totaal ander percentage... Statistische argumenten kun je simpelweg pas gebruiken als je steekproef groot genoeg is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #18 Gepost op: 6 mei 2012, 18:12:51
Het gebied waar we over praten kenmerkt zich ook door uitgestrekte natuurgebieden, waar de woonkernen niet vlakbij elkaar liggen. Plus in de zomermaanden inderdaad een hoop toeristen.

Klopt, alleen het grootste probleem is dat de dichtstbijzijnde ambulanceposten te ver van elkaar af liggen en dus een te groot gebied moeten bedienen, dus de rijafstand is gewoonweg te groot.
Het gebied word door 4 Ambulanceposten bedient Apeldoorn voor Hoenderloo, Arnhem en soms Ede voor Deelen en Ede en soms Barneveld voor Harskamp en Otterlo.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2012, 18:24:20
Er staat 71% van 7 ritten, of dat om 1 gemeente gaat of over meerdere doet er voor de statistische zekerheid niet toe, op zo een beperkte hoeveelheid data is statistische informatie enorm nietszeggend en dus gewoon geen goed argument.

Dat heeft niets met ambulances te maken. Stom voorbeeld, als je kijkt naar hoe veel aardappels in een zak bedorven zijn zegt het niks als je zegt dat 71% niet bedorven is als je maar 7 aardappels hebt om naar te kijken. Er hoeft immers maar 1 aardappel anders te zijn of je hebt al een totaal ander percentage... Statistische argumenten kun je simpelweg pas gebruiken als je steekproef groot genoeg is.

Daarom wijs ik er op dat het over 1 dorp gaat en nog een klein dorp ook en niet over het gehele gebied.
De statistische gegevens van meerdere jaren en van een veel groter gebied als Deelen en veel meer uitrukken als die 7 die jij noemt.
Alleen ga jij er, in mijn optiek, vanuit dat de gemeenteraadsleden alleen over 7 uitrukken voor het gehele gebied spreken.
Het gaat over een 100 tot 200 tal uitrukken op jaarbasis waarvan in 80 tot 85 % de ambulance op tijd arriveerde in dit gebied betreffende de postcode's 6731,6732 en 6877.