Grote brand (zolder) Solwerdastraat - Appingedam 06-05-2012

Auteur Topic: Grote brand (zolder) Solwerdastraat - Appingedam 06-05-2012  (gelezen 6175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2012, 19:42:52
blus water heeft een veel grotere kracht. dan regen water zown tank van 1500 liter is binnen 10 min leeg en dat heb je niet bij regen xd

Ik denk dat je verder komt met Cobra dan met een straaltje HD... Als je eerst de dakpannen op een veilige manier weghaalt en dan gaat blussen, dat kan ook. Maar blussen met de dakpannen nog op het dak is toch wel een beetje doelloos*.

* Het zal vast wel een reden hebben, maar dat weet de bevelvoerder van de 3131.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2012, 19:49:27
blus water heeft een veel grotere kracht. dan regen water zown tank van 1500 liter is binnen 10 min leeg en dat heb je niet bij regen xd
Wat wil je hier mee zeggen dan ?   Dat water gaat gewoon keurig netjes via de dakpannen de dakgoten in. Heeft geen effect dus, creeert mogelijk wel een koudebrug en dat is een negatief effect.  Indien het toelaat zou ik proberen via het rstv model vanuit het trapgat rookgas te koelen en wat shots proberen te geven met HD vanaf het trapgat.

Vanaf de foto kun je natuurlijk niet zien wat wel en niet mogelijk was.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2012, 19:50:21
Het wordt steeds spannender gemaakt :-X

Hier past gewoon een dood normale binnenaanval. Als ik de situatie zie op het filmpje is er sprake van een normale binnenbrand, een brand die nog geen eens ontwikkeld is. Er komt witte licht grijze rook uit het pand, er zit geen eens stuwing achter. Dus het kan nog niet heet binnen zijn.

Zet in met een binnenaanval met 1 HD, en je bent deze brand binnen mum van tijd meester. Gooi het raam open zodat je direct ook ventileert. Het natspuiten van de pannen heeft totaal geen nut, COBRA al helemaal niet.
Met middelbrand (vanwege zolder) was je hier al helemaal mee klaar geweest.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2012, 19:57:16
Het natspuiten van de pannen heeft totaal geen nut, COBRA al helemaal niet.

Met Cobra doelde ik op blussen door de dakpannen heen, wat niet met een simpel HD-straaltje kan. Cobra was bij deze brand totaal niet nodig geweest.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2012, 19:58:51
Met Cobra doelde ik op blussen door de dakpannen heen, wat niet met een simpel HD-straaltje kan. Cobra was bij deze brand totaal niet nodig geweest.
Maar waarom zou ik door de dakpannen heen willen blussen als ik veel simpeler een binnenaanval kan inzetten en met 1 HD deze brand binnen een paar minuten meester ben. ;)


J.B

  • Pompbediende Aspiranten (HD) Jeugdbrandweer Delfzijl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
    • www.jeffreyfotografie.nl
Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2012, 20:03:44
Ik denk dat je verder komt met Cobra dan met een straaltje HD... Als je eerst de dakpannen op een veilige manier weghaalt en dan gaat blussen, dat kan ook. Maar blussen met de dakpannen nog op het dak is toch wel een beetje doelloos*.

* Het zal vast wel een reden hebben, maar dat weet de bevelvoerder van de 3131.

cobra hebben ze niet bij 3131 en 3033 ook niet dusja dat gaat moeilijk


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #16 Gepost op: 6 mei 2012, 20:04:25
Maar waarom zou ik door de dakpannen heen willen blussen als ik veel simpeler een binnenaanval kan inzetten en met 1 HD deze brand binnen een paar minuten meester ben. ;)

Niet zo moeilijk denken  :D. Het gaat alleen maar om het idee dat je met Cobra wel door een dakpan heen kan blussen en met een HD-straal niet. Niet als het wel of niet op een voertuig zit.

Je weet ook niet wat de info ter plaatse was en waarom juist voor de huidige aanval is gekozen.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2012, 20:11:07
Dat is het zelfde als bijdeze brand?
Hier stonden ze ook met 2 x LD op de pannen te spuiten

http://112vandaag.nl/2010/08/08-08-weer-flinke-brand-in-woning-kastanjelaan-west-drunen/?album=240&gallery=254


J.B

  • Pompbediende Aspiranten (HD) Jeugdbrandweer Delfzijl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
    • www.jeffreyfotografie.nl
Reactie #18 Gepost op: 6 mei 2012, 20:14:01
Dat is het zelfde als bijdeze brand?
Hier stonden ze ook met 2 x LD op de pannen te spuiten

http://112vandaag.nl/2010/08/08-08-weer-flinke-brand-in-woning-kastanjelaan-west-drunen/?album=240&gallery=254
das denk ik voor de koeling omdat deze al meer aan het pompen is om er uit te komen en bij appingedam hadden ze da nie maar zal wel een reden hebben wat al een eerdere persoon op dit forum zij waarom de ovd/bevelvoeder dat gedaan heeft


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2012, 20:29:48
das denk ik voor de koeling
Koeling van de dakpannen ? .. Volgens mij maakt het niet of je nu wel op de dakpennen spuit, of dat je gewoon een kwartier gaat zitten wachten totdat de vlammen er uit komen omdat de dakconstructie is doorgebrand en dan gaat spuiten. Enige verschil is waterbesparing.