Redvoertuig voor brandweer Papendrecht Vanaf eind maart beschikt de brandweer Papendrecht over een redvoertuig met een elektrisch/hydraulisch bediende ladder van dertig meter. De komende tijd wordt in de gemeente geoefend om het voertuig zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen en daarmee de effectiviteit van de brandweer verder te verhogen.
De zestien brandweer-chauffeurs volgen de komende drie maanden onder leiding van een instructeur overdag en ’s avonds een intensief trainingprogramma. De trainingen vinden vrijwel volledig plaats in openbare gebieden in vrijwel alle wijken van Papendrecht. Bijzondere aandacht besteden de brandweerlieden aan hoge (woon)gebouwen en aan het rijden door de (nauwe) straten.
Dit betekent dat inwoners van de gemeente de komende maanden het grote, roodgekleurde brandweervoertuig tegen kunnen komen in hun woonomgeving. Tijdens de training wordt overigens geen gebruik gemaakt van sirene en/of zwaailicht, maar enige overlast van motorgeluid is niet helemaal te voorkomen. De medewerkers van de brandweer vragen hiervoor begrip.
In het door de gemeenteraad vastgestelde (regionaal) dekkingsplan, de zgn. brandweerzorgnorm voor tankautospuiten en redvoertuigen, is de noodzaak tot aanschaf van een redvoertuig voor de gemeente Papendrecht benadrukt. Via het Beleidsplan Brandveiligheid en Hulpverlening 2002 t/m 2005 stemde de gemeenteraad van Papendrecht in met aanschaf van het redvoertuig.
Voor de volledigheid de bijzonderheden: het voertuig is van het merk MAN, het ladderpakket (op het voertuig) is van de firma Metz (Karlsruhe, Duitsland), het geheel wordt geleverd door de firma Algebra (Nederland). Totaal gewicht is 14,2 ton, asdruk voor 5,0 ton, asdruk achter 9,2 ton.
De ladder is uitschuifbaar tot 30 meter en de maximale vlucht is 27 meter. De lengte (met ingeschoven ladder) 9,8 meter, breedte 2,4 meter, en door een laaggeplaatste cabine is de hoogte ‘slechts’ 3,0 meter. Voor het oprichten van de ladder is de stempelbreedte minimaal 2,5 meter en maximaal 4,5 meter
De bezetting is twee personen. Tevens is het voertuig voorzien van een tweemans korf (met bediening van de ladder vanuit deze korf). Het voertuig is tot slot uitgerust met een waterkanon, verlichtingsset en een brancarddrager op de top van de ladder voor assistentie GGD bij liggend vervoer van patiënten uit hoog gelegen woningen.
Een foto is te vinden op:
www.hulpdienstenzhz.nl waar ook dit bericht vanaf komt.
Maar het lijkt mij geen jonkie meer.
Groet
Johan