Eigen ladderwagen voor Papendrecht

Auteur Topic: Eigen ladderwagen voor Papendrecht  (gelezen 8452 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jwpots

• Gast
Gepost op: 12 februari 2005, 14:15:09
Onderstaat bericht komt van www.hulpdienstenzhz.nl. Wie weet meer of kan mij middels de mail het artikel uit de Dordtenaar toesturen ?

EIGEN AUTOLADDER VOOR BRANDWEER PAPENDRECHT

PAPENDRECHT - De Papendrechtse brandweer krijgt een eigen redvoertuig met een dertig meter lange ladder; Dat meld dagblad de Dordtenaar in hun zaterdageditie. Het voertuig wat een gereviseerd voertuig is, zal naar de verwachting rond de zomer naar Papendrecht komen.

eduard_8

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2005, 12:32:44
Goede zaak, betekent aanzienlijk minder ritjes voor de HW uit Dordrecht en een terechte toevoeging van een redvoertuig in de hoek alblasserdam/papendrecht/sliedrecht (redelijk veel hoogbouw). Wie weet waar deze " gebruikte AL"
vandaan komt. Welk korps, chassis etc.?

jwpots

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2005, 12:53:15
Ik krijg net een mailtje dat het gaat om een gereviseerde MAN uit Duitsland.

Johan

jwpots

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2005, 20:27:06
Zijn er al foto's????? anders weten we natuurlijk nog niks!!!   ::) ;) :)
Als ik een foto zou hebben dan had ik hem hier wel geplaatst. Ik zou dan ook niet om meerder info gevraagd hebben.

Johan

jwpots

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2005, 01:25:18
Redvoertuig voor brandweer Papendrecht

Vanaf eind maart beschikt de brandweer Papendrecht over een redvoertuig met een elektrisch/hydraulisch bediende ladder van dertig meter. De komende tijd wordt in de gemeente geoefend om het voertuig zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen en daarmee de effectiviteit van de brandweer verder te verhogen.

De zestien brandweer-chauffeurs volgen de komende drie maanden onder leiding van een instructeur overdag en ’s avonds een intensief trainingprogramma. De trainingen vinden vrijwel volledig plaats in openbare gebieden in vrijwel alle wijken van Papendrecht.  Bijzondere aandacht besteden de brandweerlieden aan hoge (woon)gebouwen en aan het rijden door de (nauwe) straten.

Dit betekent dat inwoners van de gemeente de komende maanden het grote, roodgekleurde brandweervoertuig tegen kunnen komen in hun woonomgeving. Tijdens de training wordt overigens geen gebruik gemaakt van sirene en/of zwaailicht, maar enige overlast van motorgeluid is niet helemaal te voorkomen. De medewerkers van de brandweer vragen hiervoor begrip.

In het door de gemeenteraad vastgestelde (regionaal) dekkingsplan, de zgn. brandweerzorgnorm voor tankautospuiten en redvoertuigen, is de noodzaak tot aanschaf van een redvoertuig voor de gemeente Papendrecht benadrukt. Via het Beleidsplan Brandveiligheid en Hulpverlening 2002 t/m 2005 stemde de gemeenteraad van Papendrecht in met aanschaf van het redvoertuig.

Voor de volledigheid de bijzonderheden: het voertuig is van het merk MAN, het ladderpakket (op het voertuig) is van de firma Metz (Karlsruhe, Duitsland), het geheel wordt geleverd door de firma Algebra (Nederland). Totaal gewicht is 14,2 ton, asdruk voor 5,0 ton, asdruk achter 9,2 ton.

De ladder is uitschuifbaar tot 30 meter en de maximale vlucht is 27 meter. De lengte (met ingeschoven ladder) 9,8 meter, breedte 2,4 meter, en door een laaggeplaatste cabine is de hoogte ‘slechts’ 3,0 meter. Voor het oprichten van de ladder is de stempelbreedte minimaal 2,5 meter en maximaal 4,5 meter

De bezetting is twee personen. Tevens is het voertuig voorzien van een tweemans korf (met bediening van de ladder vanuit deze korf). Het voertuig is tot slot uitgerust met een waterkanon, verlichtingsset en een brancarddrager op de top van de ladder voor assistentie GGD bij liggend vervoer van patiënten uit hoog gelegen woningen.

Een foto is te vinden op: www.hulpdienstenzhz.nl waar ook dit bericht vanaf komt.
Maar het lijkt mij geen jonkie meer.

Groet
Johan

Foto Joop

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2005, 07:21:29
Hm, het lijkt wel een oude Berlijner. Ik zal eens bij " meine Deutsche Freunde" navragen.

Groeten,

Joop

fred_090

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2005, 11:48:53
Niet zo'n jong beestje meer, was de huidige HW uit Dordrecht (wordt binnenkort vervangen) niet een alternatief.

Rene112

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2005, 23:14:55
Hm, het lijkt wel een oude Berlijner. Ik zal eens bij " meine Deutsche Freunde" navragen.

Groeten,

Joop

Leuk!  Dat was ook mijn eerste gedacht bij het zien van de foto.

Volgens de site van de brandweer Berlijn hebben zij vier autoladders van dit type in gebruik (gehad).
http://www.berliner-feuerwehr.de/hubrettung.html

groeten,
René de Caluwé

Nick

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2005, 08:32:44
De voertuigen lijken wel heel erg op elkaar.

fred_090

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2005, 14:28:51
Dit komt van de site vam Metz, aangegeven als verkocht, de details van de nieuwe van papendrecht.

--------------------------------------------------------------------
Aktuelles Angebot DLK 23-12 (30) - Verkauft

Bezeichnung DLK 23-12 (30)  
Erstzulassung  1988
Km-Stand ca. 57.000
Betriebsstunden ca. 650
Fahrgestell MAN 14.192 F
Leistung 141 KW
Getriebe Schalt
Besatzung Kurz 1 + 1
Gesamtgewicht 14.000 kg
Maße L x B x H in mm 9.800 x 2.400 x 3.020
Farbe RAL 3000
Besonderheiten Niederflur
Frontblitzleuchten
stehender Korb
Stromversorgung zur Leiterspitze
Korbfernumstellung

Einweisung am Gerät im Werk Karlsruhe inklusive
Sonderausstattungen bzw. Optionen die gegen Aufpreis erhältlich sind:
Krankentrage mit Halterung und seitlicher Befestigung am Leiterpark
Wendestrahlrohr neue Ausführung (aufgesteckt am Korb)
Frontlitzleuchten montieren
Funkeinbau mit Bedienteil
Generator-Lüfterlagerung

Weitere Sonderwünsche können nach Absprache berücksichtigt werden.