Politie op maandagochtend vaak te laat

Auteur Topic: Politie op maandagochtend vaak te laat  (gelezen 2611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 24 augustus 2012, 10:51:49
Politie op maandagochtend vaak te laat
AMSTERDAM - De politie heeft in veel regio's moeite om op maandagochtend op tijd te komen bij prio 1-meldingen.  
Daarmee wordt op dat moment niet voldaan aan de norm om spoedritten in 90 procent van de gevallen binnen een kwartier te voltooien. Dat blijkt uit een onderzoek van NU.nl in cijfers van het Korps Landelijke Politie Diensten naar spoedritten van de politie in een periode van januari 2010 tot eind maart 2012. Met name de regiokorpsen Zeeland, Limburg Noord, IJsselland, Zaanstreek-Waterland en Gelderland-Midden slagen er maandagochtend tussen 06.00 en 09.00 uur te weinig in om binnen een kwartier na een oproep van de meldkamer op de plaats van de melding te zijn. Het gaat om veel spoedritten waarbij de politie rond 20 de procent of vaker op maandagochtend niet binnen de streeftijd aanwezig is.

Piek
Op landelijk niveau voldoet de politie tussen 06.00 en 09.00 wel aan de norm, al blijft er een piek zichtbaar ten opzichte van de overige dagen van de week. In totaal komen agenten die op prio 1 melding af worden gestuurd in 8,8 procent van de gevallen niet binnen een kwartier op locatie. Het is te danken aan goed presterende regio's als Hollands-Midden, Rotterdam, Kennemerland en Utrecht dat de norm van 90 procent van de binnen een kwartier voltooide spoedritten op maandagochtend wordt gehaald.

lees verder via de link hieronder; tevens een complet overzicht met tabellen en grafieken per regio

http://www.nu.nl/binnenland/2891136/politie-maandagochtend-vaak-laat.html




silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:11:50
Tja ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Het is niet goed dat de politie te laat komt, maar het is wel verklaarbaar en lijkt een beetje op appels met peren vergelijken. Natuurlijk zullen we in Haaglanden sneller bij een melding aanwezig zijn dan in Zeeland, we moeten veel minder rijden en hebben daar ook nog eens veel meer eenheden voor.

Of meer eenheden de oplossing is weet ik ook niet, voor dat éne incident wat maandelijks gebeurd in een klein dorp. Bovendien werken er veel korpsen nog niet met automatisch statussen, als je dus vergeet te statussen dat je TP bent (of mondeling te melden) gaat de timer natuurlijk gewoon doorlopen. Zeker met P1 meldingen wordt dit nog wel eens vergeten omdat er zoveel 'haast' bijzit.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2012, 00:00:26
Tsja, maandag ochtend... spits... Lijkt mij vrij logisch dat je dan wat meer moeite hebt om door het verkeer te komen. Feit is nu wel dat dit het zoveelste overzichtje is dat de politie het allemaal niet red. De minister blijft echter nog oorverdovend stil met de enige echte oplossing, namelijk om meer politie in te zetten.

Een klein dorpje had vroeger maar zo 12 agenten in dienst. Naast de 24-uursdiensten (minimaal 1 auto op het dorp) ook nog een paar man recherche en een wijkagent. Tegenwoordig moet dat kleine plaatsje het doen met 1 politieauto die tegelijk ook 3 andere, veel grotere, plaatsen moet bedienen. Tuurlijk. Het is een kosten-baten afweging maar kijken we de laatste tijd niet teveel naar de kosten en te weinig naar de baten?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2012, 12:40:33
En het wordt alleen nog maar erger met de komst van de Nationale Politie.
De basisteams zullen de veelvoorkomende criminaliteit zelf schriftelijk moet gaan afhandelen. Dit gaat uiteraard ten koste van het blauw op straat!
De districtrecherche zal ingezet worden op de high crime incidenten (woninginbraken, zware mishandelen ect)
Huidige opzet zal een fiasco worden, vooral in de grote steden waar veel verdachten worden aangehouden voor de kleinere vergrijpen.


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:11:12
De cijfers voor Zaanstreek-Waterland kloppen ZEKER weten niet. Ze zijn afgeleid uit statuscodes, en dit wordt matig gebruikt. Knutselen met cijfers voor beginners. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat ZaWa 98% haalt. En die overige twee procent is in Schardam of Marken oid.

Jammer dat er met verkeerde cijfers een heel vertekend beeld ontstaat.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2012, 19:42:12
Vergeet niet dat veel meer meldingen prio 1 zijn als de meldingen waar toestemming voor gegeven worden. En dan wordt het in het landelijk gebied al een stuk lastiger het kwartier te halen. Maar ik zou er als het jou was toch niet je hand voor in het vuur steken...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2012, 19:47:13
Vergeet niet dat veel meer meldingen prio 1 zijn als de meldingen waar toestemming voor gegeven worden. En dan wordt het in het landelijk gebied al een stuk lastiger het kwartier te halen. Maar ik zou er als het jou was toch niet je hand voor in het vuur steken...

Ik wel ;).. Aangezien ik de aansturing in ZaWa heb gedaan :p


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:16:23
En het wordt alleen nog maar erger met de komst van de Nationale Politie.
De basisteams zullen de veelvoorkomende criminaliteit zelf schriftelijk moet gaan afhandelen. Dit gaat uiteraard ten koste van het blauw op straat!
De districtrecherche zal ingezet worden op de high crime incidenten (woninginbraken, zware mishandelen ect)
Huidige opzet zal een fiasco worden, vooral in de grote steden waar veel verdachten worden aangehouden voor de kleinere vergrijpen.

Dat lijkt me een beetje kort door de bocht ;)
In de nieuwe situatie zal er namelijk ook recherche op de basiseenheden zitten tbv die veel voorkomende criminaliteit. Het is de vraag of de sterkte van 'het blauw op straat' daar onder lijdt. Misschien scheelt het zelfs wel in tijd, omdat de BPZ en recherche letterlijk dichter bij elkaar zitten.

Wel denk ik dat aanrijtijden langer zullen worden door de schaalvergroting die gepaard gaat met de vorming van basiseenheden. Of worden er auto's tactisch weggezet in het verzorgingsgebied?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:09:29
Totale onzin deze tijden en onbetrouwbaar. Ik heb met een persoon gesproken die voor de regio de tijden moest aanleveren. Ze hebben idd de statusgegevens gebruikt die in het GMS geregistreerd staan. Het grootste deel van alle prio 1 incidenten die er in het GMS staan konden niet eens gebruikt worden. Ze hebben incidenten gebruikt die binnen een half uur tp waren (volgens de status). Dus ook al was een auto werkelijk in 5 min tp, maar is de status "ter plaatse" pas met 29 minuten minuten geregistreerd, deed deze gewoon mee in het onderzoek. Waarschijnlijk vergeten de collega's op straat op maandag het vaakst hun status te gebruiken:-).
De brandweer Amsterdam-Amstelland is nu aan het testen met de automatische status met GPS. Als een auto stilstaat op een x aantal meters voor het adres zal er automatisch ter plaatse gestatust worden. Ik weet niet of men ergens in het land al zo werkt? Maar ik weet dat in Amsterdam andere disciplines nieuwsgierig mee kijken naar de test.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:52:33
Wel denk ik dat aanrijtijden langer zullen worden door de schaalvergroting die gepaard gaat met de vorming van basiseenheden. Of worden er auto's tactisch weggezet in het verzorgingsgebied?

Mijn werkgebied beslaat ruim 320 km³. Samengevoegd met een andere unit wordt dit samen maarliefst 795 km³. Dat lijkt me niet te bereiden voor een paar auto's. Als je pech hebt ben je maar zo 40 minuten onderweg, onder prio 1! Het lijkt mij dat veel van de units blijven zoals ze zijn, maar dat de eenheden vooral op papier samen gevoegd worden. De noodhulp start op van de bureau's zoals ze nu zijn, en blijven daarna in hun gebied. De recherchetakken en leiding verhuisd naar 1 van de samengevoegde bureau's en werkt van daaruit centraal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein