Politie groeit met helft maar vangt nauwelijks meer boeven

Auteur Topic: Politie groeit met helft maar vangt nauwelijks meer boeven  (gelezen 5498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2012, 12:18:13
Iets wat de diender op straat al lang wist.

Al die mensen in een bureau met een vage managementfunctie op schaal 9 of zelfs hoger. Wat doen ze er voor? Zij gaan met de centen naar huis die ik beter kan gebruiken als ik vannacht weer door de prairie struin. Zij weten mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen maar zelf liggen ze op bed en hebben ze al jaren geen burger gesproken.

Ik noem dat; "De vlucht naar binnen." Alsof sommige mensen bang zijn de straat op te gaan om het werk te doen waarvoor we uiteindelijk zijn aangenomen en al vrij gauw op een of andere analistenfunctie of managementondersteuningsfunctie (het woord alleen al  :D) solliciteren.

Misschien moet er iets van een ander soort operationele toelage komen want het kan in mijn beleving nooit zo zijn dat iemand die de hele dag binnen zit te typen en te kwekken aan het eind van de maand met meer centen naar huis gaat dan ik. En laat ze dan niet zemelen over verantwoordelijkheid want als ik op straat ben heb ik de verantwoordelijkheid over elke burger die ik tegenkom.

Misschien een aparte "eerstelijns CAO" en "kantoorpolitie CAO" ?  >:D

Misschien moet je het ook even vergelijken met een productiemedewerker in de ploegendiensten op een chemicaliën plant.   Het hoger management zit daar toch ook niet 24 uur de handjes van de mensen die het eigenlijke productie doen vast te houden.  
Wat behalve dat julie andere diensten produceren, is anders met de productiemedewerker, die dagelijks in "onveilige" werksituatie werken. "blauwzuurgassen, of grote gasleidingen opdruk."  Als zij het verkloten ligt heel de maasvlakte plat.. Zij weten ook goed wat hun verantwoordelijkheid is.. en zij gaan met aanmerkelijk minder salaris terug naar huis, dan de ervaren straatdiender.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2012, 12:34:09
en zij gaan met aanmerkelijk minder salaris terug naar huis, dan de ervaren straatdiender.

Ow? Staven met bewijs kan geen kwaad..?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2012, 12:48:27
Ik vond deze opmerking wel treffend:

bijvoorbeeld een whiteboard bestellen, doe ik, mijn chef accordeert, frontoffice neemt melding aan, backoffice in behandeling, leidinggevende accoord? ja, nog 4 mensen die er wat van moeten vinden, vervolgens wordt hij besteld, gekocht en door persoon nummer 12 geinstalleerd.
zucht.
 :-X

Er wordt, nu ook met de veiligheidsregio's, vaak gezegd dat door allerhande 'slimme' aanbestedingen er veel geld bespaard wordt. Nu geloof ik zeker dat er op bepaalde punten veel geld te verdienen valt (aanschaf auto's / wapens etc.), maar in heel veel gevallen krijg ik het gevoel dat het goedkoper is om korpsen zelf zaken aan te laten schaffen zonder 'aanbesteding'. Want inderdaad: via 20 medewerkers waarvan onduidelijk is wat ze nu precies uitvoeren wordt er een product besteld dat een paar euro goedkoper is dan het product dat het betreffende korps wilde aanschaffen.

Het is mooi dat dit (grote) probleem nu bij de politie aangekaart wordt. We kunnen ook gelijk doorgaan met de rode tak, want ik heb tot nu toe weinig gemerkt van de "efficiëntere en effectievere" organisaties die de Veiligheidsregio's zouden moeten zijn. Nieuwe functies, langere lijnen, minder ondersteuning bij oefeningen etc. :'(
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

WRRacing

• Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • AED's redden een leven
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2012, 13:19:24
Misschien moet je het ook even vergelijken met een productiemedewerker in de ploegendiensten op een chemicaliën plant.   Het hoger management zit daar toch ook niet 24 uur de handjes van de mensen die het eigenlijke productie doen vast te houden.  
Wat behalve dat julie andere diensten produceren, is anders met de productiemedewerker, die dagelijks in "onveilige" werksituatie werken. "blauwzuurgassen, of grote gasleidingen opdruk."  Als zij het verkloten ligt heel de maasvlakte plat.. Zij weten ook goed wat hun verantwoordelijkheid is.. en zij gaan met aanmerkelijk minder salaris terug naar huis, dan de ervaren straatdiender.

Dit onzin, een gemiddelde proces operator heeft meer dan 60.000 euro per jaar.
Zelfs nieuwe operators verdienen meer dan 1600 per maand(dan heb je de laagste schaal).
vergeet niet dat er men 28.5/30% ploegentoeslag er bij krijgt
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2012, 13:25:36
*Hammie ziet carrierekansen  ;D
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2012, 13:27:22
maar in heel veel gevallen krijg ik het gevoel dat het goedkoper is om korpsen zelf zaken aan te laten schaffen zonder 'aanbesteding'.

Aangezien de korpsen ook gewoon overheids diensten zijn, zijn ze (in het algemeen) ook verplicht om dit soort aankopen aan te besteden. Tenzij je elke agent zelf zijn uitrusting laat kiezen en kopen. ;) (Waarmee ik niet wil zeggen dat de huidige situatie efficiënt werkt...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2012, 15:18:43

Het salaris was al besproken, maar alles wat een politiemedewerker doet moet getoetst worden. 24 uur per dag moet er een chef van dienst aanwezig zijn, om aanhoudingen te toetsen (wettelijk verplicht), om machtigingen te kunnen uitschrijven om woningen te betreden (wettelijk verplicht), om lastige conflicten mee te bespreken enzovoort.
Dat is bij ons 1 CvD per district. Dat zijn er 3 op een dag, met ondersteuning van een CvD Huisverbod die fulltime bezig is met huiselijk geweld zaken en waar er ook minimaal 1 per dienst in de regio aanwezig moet zijn. Allebei functies die minimaal schaal 9 zijn.

Daarnaast is er overdag de nodige sturing en operationele ondersteuning, maar dat verschilt niet zoveel van organisaties buiten de politie. Wel zijn het er soms belachelijk veel. Zo is er minimaal 1 schaal 9 per 12 medewerkers BPZ. Dat is ook om het rooster rond te krijgen.

Waar wij als politie veel beter vanaf kunnen is het idiote aantal functies op hoog niveau die puur met beleid bezig zijn. Die schrijven plannen welke op de werkvloer totaal niet uitvoerbaar zijn. Kijk eens wat er in de organisatie als de politieacademie aan commisaris of hoofdinspecteur rond loopt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2012, 17:13:27

Ook dat zou anders horen in mijn beleving. Ik weet niet hoe het zit met het aantal managers bij jullie. Bij de politie zijn er namelijk meer managers dan productiemedwerkers en da's toch wel heel bijzonder...

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2012, 17:16:11
Het salaris was al besproken, maar alles wat een politiemedewerker doet moet getoetst worden. 24 uur per dag moet er een chef van dienst aanwezig zijn, om aanhoudingen te toetsen (wettelijk verplicht), om machtigingen te kunnen uitschrijven om woningen te betreden (wettelijk verplicht), om lastige conflicten mee te bespreken enzovoort.
Dat is bij ons 1 CvD per district. Dat zijn er 3 op een dag, met ondersteuning van een CvD Huisverbod die fulltime bezig is met huiselijk geweld zaken en waar er ook minimaal 1 per dienst in de regio aanwezig moet zijn. Allebei functies die minimaal schaal 9 zijn.

Daarnaast is er overdag de nodige sturing en operationele ondersteuning, maar dat verschilt niet zoveel van organisaties buiten de politie. Wel zijn het er soms belachelijk veel. Zo is er minimaal 1 schaal 9 per 12 medewerkers BPZ. Dat is ook om het rooster rond te krijgen.

Waar wij als politie veel beter vanaf kunnen is het idiote aantal functies op hoog niveau die puur met beleid bezig zijn. Die schrijven plannen welke op de werkvloer totaal niet uitvoerbaar zijn. Kijk eens wat er in de organisatie als de politieacademie aan commisaris of hoofdinspecteur rond loopt...

Heb nog "rijles" gehad tijdens de BROA van een Hoofdinspecteur, was boventallig.... prachtorganisatie  >:D
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2012, 17:17:11

Sluit ik me volledig bij aan.  O0