In onze regio ken ik ook niet zo'n bijscholingsprogramma. Wij gaan als korps gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar naar een externe oefenlocatie en de rest aan oefeningen doen we binnen het korps.
Maar snappen doe ik het niet helemaal, is niet persoonlijk bedoeld. Maar ik zie in je profiel staan (om jou maar even als voorbeeld te nemen ) dat je sinds 1998 bij de brandweer zit, dus zou nu dus 7 jaar zijn en dan nu al aan een bijscholingsprogramma deel moeten nemen. Ik zou het dan eerder nog gewoon een opleidingstraject noemen.
Op zich is er niets mis mee om te doen want het zijn vaak toch wel de leukere inzetten die je daar beoefent en niet het huis, tuin en keukenwerk.
iedereen die net zijn hoofbrandwacht heeft gehaald,komt het jaar daarna al in het bijscholingsprogramma terecht.
dus er zijn erbij die pas 4 jaar erbij zijn,en het traject al gaan volgen.
ik verbaas me ernom over het feit dat het dus niet landelijk is
vandaar ook dat men het trainingen REGIONAAL 5 jaren bijscholingsprogramma noemt
programma 1 , RISC rotterdam=brandbestrijding
technische hillfs werke duitsland =instortingen
programma 2 ,PIBA belgie=hoofthema hulpverlening,subthema brandbestrijding.
NO PLAY waalre= ongevallen gevaarlijke stoffen
programma 3 ,RICAS in ambt delden=brandbestrijding
PLOT in genk=hoofdthema ogs,subthema brandbestrijding
programma 4 ,VOC in tilburg =hoofdthema ventilatietechniek,subthema hv
TRC in vlissingen=hoofdthema industrieele brandbestrijding
programma 5 A,FIRE SERVICE COLLEGE te engeland
B,
a,PIBA te antwerpen assistent ambulance,flashover,backdraft
b,BOTC in boxmeer,brandbestrijding
C,REVINGE te zweden.
met vermelding dat engeland,maar ook zweden meestal meer voor bevelvoerende geld.
iedereen begint met een programma,dus je begint met 1,maar het kan ook zijn dat je met prgramma 3 begint en dan zo rond gaat,dit is gedaan voor de spreiding,
hopelijk weten jullie nu voldoende
groetjes Karin