Beademen bij vergiftigingen

Auteur Topic: Beademen bij vergiftigingen  (gelezen 10430 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 9 mei 2012, 14:11:08
Blijkbaar heeft nog iedereen het helder voor ogen..

Eigen veiligheid komt eerst... echter dat word vaak wel verteld, maar niet integraal in alle trainingen meegenomen..

Iemand die vergiftigd is door een bepaalde stof, die niet meer ademd ga je niet beademen zonder adequate persoonlijke bescherming. En lang niet altijd is een pocketmasker adequaat..

Metname in de industrie, labaratoria, transportsector komen stoffen voor die dodelijk zijn, als je ze inademd.  Beetje afhankelijk van de stof en de concentratie en bloodstelling tijd lijdt dat snel tot de dood, of duurt dat wat langzamer, tot een langdurige ziektebed geschiedenis.

De reflex van een eerste hulpverlener, of elke first responder is snel te beginnen met reanimatie als iemand niet meer ademt, echter soms moet een slachtoffer eerst schoon gemaakt worden, of kan je geen mond op mond/masker beademing toepassen.

Gesteld dat je niet direct aan de stof blootgesteld kan worden, kan dat wel indirect via de uitgeademde lucht.  
Wat doe je dan ?




Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2012, 14:46:01
Ik ben geen heel ervaren eerste hulp verleners maar ik heb wel een beetje basis kennis over natuurkunde.

Natuurkunde leert mij dat in een overdruk situatie (uitademen door de hulpverleners, en dus inademen van het SO) er geen "slechte" lucht uit de longen richting de kant gaat waar de druk vandaan komt (de HV'er dus). Als de situatie zich omdraait en de overdruk in de longen zit dan stroomt veel lucht er uit, en dus ook "slechte" lucht. Maar zover ik weet moet je altijd afstand nemen van een SO als je zelf weer inademt.

mijn oplossing: niet inademen vlak voordat je begint of vlak nadat je eindigt met beademen, en zelf ruime afstand nemen als je weer inademt. Of zelfs al beginnen met een klein beetje uit te ademen als je het slachtoffers benadert voor een beademing en een klein beetje blijven uitademen als je je beademing gedaan hebt, als er lucht uit je gaat zal er geen lucht terug stromen.

Iets zecht me dat dit niet het antwoord is waar je naar opzoek was.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2012, 14:48:37
Ik ben geen heel ervaren eerste hulp verleners maar ik heb wel een beetje basis kennis over natuurkunde.

Natuurkunde leert mij dat in een overdruk situatie (uitademen door de hulpverleners, en dus inademen van het SO) er geen "slechte" lucht uit de longen richting de kant gaat waar de druk vandaan komt (de HV'er dus). Als de situatie zich omdraait en de overdruk in de longen zit dan stroomt veel lucht er uit, en dus ook "slechte" lucht. Maar zover ik weet moet je altijd afstand nemen van een SO als je zelf weer inademt.

mijn oplossing: niet inademen vlak voordat je begint of vlak nadat je eindigt met beademen, en zelf ruime afstand nemen als je weer inademt. Of zelfs al beginnen met een klein beetje uit te ademen als je het slachtoffers benadert voor een beademing en een klein beetje blijven uitademen als je je beademing gedaan hebt, als er lucht uit je gaat zal er geen lucht terug stromen.

Iets zecht me dat dit niet het antwoord is waar je naar opzoek was.

Ik denk dat het lastig is om mond-op-mond beademing te geven zonder lichamelijk contact, op die manier kan er dus ook vergiftiging optreden. Daarnaast kan de lucht die SO uit ademt al dus danig verontreinigend zijn dat het voor jou ook een bedreiging vormt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2012, 15:16:24
Neem even het voorbeeld van een collega die iets als Waterstofcyanide over zich heen gehad heeft,  is door collega's naar buiten gebracht in een goed geventileerde omgeving.

hoe denk je dat te kunnen oplossen met je overdruk .. ?

Neem jij dat risico ?  en wat zou je wel kunnen doen ?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2012, 15:22:00
Ik denk dat het lastig is om mond-op-mond beademing te geven zonder lichamelijk contact, op die manier kan er dus ook vergiftiging optreden. Daarnaast kan de lucht die SO uit ademt al dus danig verontreinigend zijn dat het voor jou ook een bedreiging vormt.

De stelling was ook dat je niet direct aan de stof blootgesteld kon worden dacht ik. Als je dus een normaal masker gebruikt heb je al vrij weinig contact met het slachtoffer.

En zoals ik uit probeerde te leggen adem jij als hulpverlener niet de lucht uit de longen van het SO in als je goed beademt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2012, 15:34:11
En zoals ik uit probeerde te leggen adem jij als hulpverlener niet de lucht uit de longen van het SO in als je goed beademt.
Als een SO een dosis van 50 mg/m3 heeft binnengekregen en de LD50 waarde is 1 mg/m3 dan zal je toch echt een probleem krijgen met de lucht die het SO uitademt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2012, 15:54:37
oke, zoals ik al zeg: ik ben geen ervaren eerste hulp verlener maar ik heb er een paar gedachtes over:

1) Waterstofcyanide wordt niet "zomaar ergens" gebruikt lijkt mij. Ik schat in dat het op grote industriele plants voorkomt. Op die plants heb je meestal een medische dienst die hier mee om kan gaan, bijvoorbeeld door te beademen met een ballon. Totdat die er zijn enkel hartmassage (met handschoenen die tegen Waterstofcyanide kunnen, die zijn daar aanwezig lijkt me als er daar mee gewerkt wordt) en eventueel een AED aansluiten.

2) Ik weet niet in wat voor vorm Waterstofcyanide het meest voorkomt maar ik gebrijp hieruit dat het een vloeistof is wat een gas afgeeft (correct me if i am wrong!). Als het slachtoffer dus nog onder de vloeistof zit zal je hem/haar dus eerst schoon moeten maken voordat je wat-dan-ook gaat doen.

3) Over mn overdruk theorie: Zolang je zelf blijft uitademen zal je geen lucht binnen krijgen. Dus beginnen met een klein beetje uitademen bij de benadering naar het slachtoffer, een beademing, uit blijven ademen als je voldoende afstand neemt van het slachtoffer. In princiepe heb je dan geen lucht binnen gekregen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2012, 16:15:44
oke, zoals ik al zeg: ik ben geen ervaren eerste hulp verlener maar ik heb er een paar gedachtes over:

1) Waterstofcyanide wordt niet "zomaar ergens" gebruikt lijkt mij. Ik schat in dat het op grote industriele plants voorkomt. Op die plants heb je meestal een medische dienst die hier mee om kan gaan, bijvoorbeeld door te beademen met een ballon. Totdat die er zijn enkel hartmassage (met handschoenen die tegen Waterstofcyanide kunnen, die zijn daar aanwezig lijkt me als er daar mee gewerkt wordt) en eventueel een AED aansluiten.
Ook op kleine plants word dit gebruikt, waar geen extra medische dienst voor is..
BHV-ers leren inderdaad extra technieken om te reanimeren in dat soort situaties.

2) Ik weet niet in wat voor vorm Waterstofcyanide het meest voorkomt maar ik gebrijp hieruit dat het een vloeistof is wat een gas afgeeft (correct me if i am wrong!). Als het slachtoffer dus nog onder de vloeistof zit zal je hem/haar dus eerst schoon moeten maken voordat je wat-dan-ook gaat doen.

Correct.. een simpele de-contaminatie procedure ligt zeer voor de hand..

3) Over mn overdruk theorie: Zolang je zelf blijft uitademen zal je geen lucht binnen krijgen. Dus beginnen met een klein beetje uitademen bij de benadering naar het slachtoffer, een beademing, uit blijven ademen als je voldoende afstand neemt van het slachtoffer. In princiepe heb je dan geen lucht binnen gekregen.

Zou je dit zelf toepassen ? bij dit soort stoffen ? Het gaat om jouw leven dan !!!


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2012, 16:30:23
Zou je dit zelf toepassen ? bij dit soort stoffen ? Het gaat om jouw leven dan !!!

Nee, het is ook een theorie, geen praktijk. Daarom staan optie 1 en 2 ook boven nummer 3.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2012, 16:45:07
Je hebt zo juist je leven gered.. ;D

Ik zou willen er meer aandacht is voor dit soort zaken..