Beademen bij vergiftigingen

Auteur Topic: Beademen bij vergiftigingen  (gelezen 10127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2012, 17:09:25
Interessant topic!
Ik heb even de boeken er bij gepakt.

Het Oranje kruis (26ste druk p.109)
Citaat
Geef nooit mond-op-mond beademing bij vergiftiging met cyanide, zwavel- waterstof of fosforzuur
Over beademingshulpstukken wordt niet gesproken in geval van vergiftiging, op de pagina's waar ze de hulpmiddelen helpen worden geen redenen/situaties genoemd wanneer je ze zou gebruiken. Ze melden alleen hoe ze gebruikt dienen te worden.

Het Rode kruis eerste hulp boek, p 331
Citaat
Gebruik bij reanimatie een beademingsmasker, een beademingsdoekje of een reanimatieballon en handschoenen als bescherming tegen sproeistoffen of andere giftige producten.

Niet de eerste keer dat het rode en oranje kruis het niet helemaal eens zijn met elkaar. Wel opvallend dat het rode kruis de reanimatieballon noemt, dat is toch een voorbehouden handeling?

Iets waar je wellicht ook rekening mee wilt houden is wat bepaalde stoffen met het masker zelf doen, ik kan me zomaar bedenken dat zuren en basen het masker wellicht zouden oplossen?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2012, 18:51:27
Niet de eerste keer dat het rode en oranje kruis het niet helemaal eens zijn met elkaar. Wel opvallend dat het rode kruis de reanimatieballon noemt, dat is toch een voorbehouden handeling?

Iets waar je wellicht ook rekening mee wilt houden is wat bepaalde stoffen met het masker zelf doen, ik kan me zomaar bedenken dat zuren en basen het masker wellicht zouden oplossen?

Nee, dat is geen voorbehouden handeling zoals bedoeld in de wet BIG, lopen al meedere topics over op het forum dus mocht je er meer over willen weten kijk daar dan even in  ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2012, 19:37:18
Discussie over gebruik van beademingsballonnen verplaatst naar dit topic.

Kijk voor meer info daarover ook in dit topic.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2012, 13:42:53
Een stukje uit de toelichting arbobesluit.

Citaat
Bij de aanwezigheid van of het werken met zeer giftige stoffen is het noodzakelijk dat middelen voor onmiddellijke noodhulp aanwezig zijn en een plan voor noodhulp klaarligt. Cyaanverbindingen als blauwzuurgas, blauwzuur en de zouten daarvan zijn zeer giftige verbindingen. Ook organische verbindingen die een  groep bevatten kunnen onder omstandigheden deze groep als cyanide afsplitsen. In het verleden hebben diverse dodelijke ongelukken plaatsgevonden als gevolg van het niet tijdig kunnen bieden van noodhulp bij vergiftiging met dergelijke verbindingen op het werk. Omdat bij een incidentele blootstelling acuut levensgevaar dreigt moet er zowel in organisatorische als in technische zin onmiddellijk hulp kunnen worden geboden. Daarom is een goede beschrijving van de noodhulp in een protocol van belang. Het wordt aanbevolen dit protocol in overleg met de behandelende arts van het dichtstbijzijnde ziekenhuis en de arbodienst waarbij de werkgever zich heeft aangesloten, op te stellen.

Deze maatregel geldt niet voor complexe cyaanverbindingen zoals kaliumferro- en kaliumferricynaat. De vorming van blauwzuurgas uit deze verbindingen is onder normale omstandigheden niet te verwachten.

Waterstoffluoride is een sterk etsende stof, die in toenemende mate als reinigings- en ontsmettingsmiddel wordt toegepast. Bij huidcontact treedt voelbare beschadiging pas met enige vertraging op. Uiteraard dienen bij gebruik de noodzakelijke preventieve voorzieningen te worden getroffen. Er gebeuren echter relatief veel ongelukken bij het beroepsmatig toepassen van dit middel.

Indien de huid is blootgesteld aan waterstoffluoride dringt een deel van het fluorwaterstof door de huid het onderliggende weefsel binnen. Langdurig spoelen met koud water verwijdert alleen de hoeveelheid fluorwaterstof die op de huid of vlak onder de huid aanwezig is. Aangezien de weefselvernietigende werking van waterstoffluoride heel lang kan doorgaan is het noodzakelijk het dieper liggende weefsel te beschermen door middel van het omspuiten van de getroffen huid met een 10% Ca-gluconaat oplossing. De toepassing van 2,5% calciumgluconaat hydrogel als huidapplicatiemiddel is zinvol tijdens de overbrugging tot deskundige (para)medische hulp beschikbaar is.

In het protocol wordt beschreven wie de behandeling na blootstelling aan waterstoffluoride uitvoert.

De chemie kaart zegt het volgende over de eerste hulp :
 http://oplossingenboek.gezondtransport.nl/downloadablefiles/gevaarlijke%20gassen%20in%20containers/Tipkaart%2022.3%20blauwzuurgas.pdf

Citaat
Inademing: frisse lucht, rust, halfzittende houding, zonodig zuurstof toedienen en onmiddellijk naar het ziekenhuis vervoeren. GEEN mond-op-mondbeademing!
Er bestaat een specifieke behandeling bij cyanide intoxicaties (zie NVIC-cyanide protocol).
Ogen: Minimaal 15 minuten spoelen met water (eventueel contactlenzen verwijderen), dan naar (oog)arts
brengen.
Huid: Verontreinigde kleding uittrekken,


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2012, 16:10:31
Ik mis de meest simpele reactie op deze vraagstelling: niet beademen.
Het wordt steeds duidelijker en telkens weer aangescherpt in o.a. De NRR-richtlijnen dat kwalitatief goede compressies veel belangrijker zijn dan beademen. In voorkomende gevallen kun je de beademing dus gewoon vergeten; alleen compressies is voldoende.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2012, 17:15:53
Ik mis de meest simpele reactie op deze vraagstelling: niet beademen.
Het wordt steeds duidelijker en telkens weer aangescherpt in o.a. De NRR-richtlijnen dat kwalitatief goede compressies veel belangrijker zijn dan beademen. In voorkomende gevallen kun je de beademing dus gewoon vergeten; alleen compressies is voldoende.

Hmm ben ik het niet mee eens, compressies met beademing zijn altijd beter (gevaar voor de hulpverlener even vergeten.)
Volgens mij moet je die richtlijn meer interpreteren als: je compressies mogen niet lijden onder je beademingen. Dus blijf niet proberen te beademen als dat niet lukt waardoor je tijd zou verliezen voor je compressies. Maar als je veilig kunt beademen is het beter dat ook te doen.
Daarnaast is het ook veel makkelijker om een passant compressies te laten uitvoeren dan een beademing. Dat vergt toch wel meer training.

In dit specifieke geval van vergiftiging, in grote lijnen kun je dat misschien vergelijken met een verdrinking, en wil je dus ook weer zo snel mogelijk schone lucht in de longen krijgen. Wellicht dat de vakmensen die mee lezen hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven?

Dus de vraag: Is bij een reanimatie na vergiftiging het beter om "schone" lucht in de longen van het s.o. te krijgen, zoals je bij een verdrinking ook lucht in de longen wilt krijgen? Zodat voor de effectiviteit van de reanimatie de beademing toch ook belangrijk is, belangrijker dan bij een reanimatie met een andere oorzaak? (een beetje in de richting van, de circulatie stilstand is een gevolg van een stof die via de longen binnen is gekomen, dus als je die lucht niet vervangt door schone, haal je de oorzaak niet weg???????)
(er in de vraag wel van uit gegaan dat er een manier is waarop de beademing veilig gedaan kan worden)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2012, 20:05:55
Ik mis de meest simpele reactie op deze vraagstelling: niet beademen.
Het wordt steeds duidelijker en telkens weer aangescherpt in o.a. De NRR-richtlijnen dat kwalitatief goede compressies veel belangrijker zijn dan beademen. In voorkomende gevallen kun je de beademing dus gewoon vergeten; alleen compressies is voldoende.

tja, niet beademen is altijd een optie. en niets doen ook..  alleen zijn er organisaties die voor hun bijzondere risico's in hun organisaties de algemeen geaccepteerde eerste hulp procedures moeten uitvoeren die behoren bij die risico's..

Niets doen en Niet beademen is dus geen optie voor die organisaties..  Ik neem aan dat je de betreffende chemie kaarten en de eerste hulp procedures bekeken hebt ?  In die takken van bedrijfsactiviteiten en werken met die stoffen staat zelfs specifiek genoemd in de bijbehorende arbo-reglementen.
Een bedrijf kan zich daaraan niet ontrekken, en moet hun medewerkers trainen in de betreffende specifieke eerste hulpvaardigheden. zoals in dit geval met ballonbeademen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2012, 13:38:13
tja, niet beademen is altijd een optie. en niets doen ook..  alleen zijn er organisaties die voor hun bijzondere risico's in hun organisaties de algemeen geaccepteerde eerste hulp procedures moeten uitvoeren die behoren bij die risico's..
Prima, alleen zit je in dit subforum dan niet op de juiste plaats imho.

Citaat
Niets doen en Niet beademen is dus geen optie voor die organisaties..  Ik neem aan dat je de betreffende chemie kaarten en de eerste hulp procedures bekeken hebt ?
Nee, want ik heb daar niets mee te maken aangezien ik daar niet werkzaam ben.

Citaat
In die takken van bedrijfsactiviteiten en werken met die stoffen staat zelfs specifiek genoemd in de bijbehorende arbo-reglementen.
Ik heb werkelijk geen idee wat je met deze zin bedoelt :)

Citaat
Een bedrijf kan zich daaraan niet ontrekken, en moet hun medewerkers trainen in de betreffende specifieke eerste hulpvaardigheden. zoals in dit geval met ballonbeademen.

Hier geef je zelf het antwoord op de vraag uit de TS, waarom stel je die vraag dan überhaupt?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2012, 20:47:36
Prima, alleen zit je in dit subforum dan niet op de juiste plaats imho.

Waarom ?,  Dit zijn gewone eerste (bedrijfs)hulpverleners met een aanvullende training ?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2012, 21:21:37
En vergiftigingen kunnen op meer plaatsen voorkomen dan alleen bedrijven waar ze specifiek met bepaalde chemicaliën werken.

[flauw=aan]
Je zult als EHBO'er maar toevallig langs het drugslab dat je buren in de schuur hebben lopen de de buurman door het raam op de grond zien liggen.
[flauw=uit]