Niet alleen voor zeecontainers, echter voor alle containers die niet specifiek zijn ingericht voor een bepaalde taak. Of iemand moet mij kunnen laten lezen dat het specifiek is voor zeecontainers?
Dit was het voorbeeld wat jij aanhaalde, en dit is de grond waarvoor deze regeling toegepast is (containers moeten binnen de toegestande voertuigafmetingen vallen). Ik ben het helemaal met je eens dat dit voor alle containers geldt.
Er staat niet dat een container onderdeel is van het voertuig, maar dat hij wel moet vallen binnen de context van het voertuig qua afmetingen.
Juist, en dat is waar het scheef loopt in de wetgeving. De container is geen onderdeel van het voertuig, maar moet uitsluitend binnen de maten van het voertuig vallen. Verder heeft een container dus niets met het voertuig te maken. Daardoor kan de oversteek van de container dus niet gezien worden als achterste punt van het voertuig zoals bedoeld in onderstaande tekst:
1. Bedrijfsautos die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de afstand van de onderzijde van het voertuig tot het wegdek, gemeten over de volle breedte onder de achterzijde van het onderstel of onder de hoofddelen van het koetswerk op een afstand van meer dan 1,00 m achter het hart van de achterste as, meer bedraagt dan 0,70 m dan wel meer bedraagt dan 0,55 m indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Deze verplichting geldt niet voor vuilniswagens met een laadmogelijkheid aan de achterzijde, trekkers en asfaltkippers.
2. De afstand van de onderzijde van de stootbalk tot het wegdek mag voor bedrijfsautos, in gebruik genomen na 30 juni 1967 doch vóór 1 januari 1998, niet meer bedragen dan 0,70 m en voor bedrijfsautos, in gebruik genomen na 31 december 1997, niet meer bedragen dan 0,55 m.
3. Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na 31 december 2004 mag de stootbalk niet meer dan 0,45 m voor het achterste punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten beschouwing gelaten. In afwijking hiervan geldt voor bedrijfsautos, ingericht als betonmolen of betonpomp, dat de stootbalk niet meer dan 0,60 m voor het achterste punt van het voertuig mag zijn gelegen.
Ik snap hoe jij de tekst leest:
"De container mag niet buiten de maximale maten van het voertuig vallen, dus is de achterzijde van de container de achterzijde van het voertuig".
Ik lees de wetteksten echter als
"De container mag niet hoger, breder of langer zijn dan de toegestane maten, maar omdat er niet gespecificeerd staat dat de container onderdeel van het voertuig is, geldt de achterzijde van de container dus niet als achterste zijde van het voertuig"Waar jij het over hebt zijn voertuigen die ook voor andere doeleinden zijn aangepast, maar een puur haakarmvoertuig mag geen andere lading mee worden vervoert dan die in/op de skip.
Ook hier: geef de wettekst eens waar dit gesteld wordt
En geef ook eens aan hoe een haakarmvoertuig als zodanig geregistreerd is?
Dat heb jij mij nergens horen zeggen, wat je wel hebt kunnen lezen is dat het een voertuiggemonteerd gereedschap is om lading in/op een voertuig te krijgen. Zo staat het ook omschreven in het boekje van VEJO voor het behalen van de code95. Echter met alleen een haakarm krijg jij de goederen niet op je voertuig, daar is een laadbak/vloer bij nodig.
Nee, dat heb ik in m'n vorige post al weerlegd. Je kan ook goederen laden zonder laadbak / -vloer o.i.d. En dit is gewoon toegestaan zolang de wet het niet verbied
Nee, ik heb het over "uitzonderingen EG verordening 561/2006". Specifiek over de uitgezonderde voertuigen.
Dan nog moet je mij eens uitleggen wat de uitzondering op de rij- / rusttijdenregeling voor hulpverleningsvoertuigen te maken heeft met een uitzondering op een (niet bestaande) regel dat een haakarmbak gezien moet worden als voertuigonderdeel betreffende de artikelen welke de montage van een stootbalk verplicht maken.
Enige plaats waar ik kan vinden waar ook duidelijk wordt gezegd dat een skip geen lading is maar een meeneembare bovenbouw is het VEJO boekje. Ik ga van de week nog wel eens verder op zoek. Maar ik neem aan dat het CCV een tekst in een theorieboekje niet goedkeurt als hij niet is gestaaft aan de huidige wetteksten.
Mwah, 99% van de rijinstructeurs leert dat je 300 meter voor de uitvoegstrook richting aan moet geven en dit moet blijven doen tot bij het puntstuk als je de snelweg wil verlaten. Dit staat echter nergens in de wet. Zelfde als richting aangeven naar links als je op een rotonde blijft. Ook nergens in de wet geregeld.
En ik kan nergens in de wet de definitie van een meeneembare bovenbouw vinden.
Verder blijf ik het "apart" vinden dat er verschillende wetteksten zijn waar specifiek vermeld wordt hoe de wet gelezen moet worden in geval van
bedrijfsauto's bestemd voor het vervoer van wissellaadbakken. Er wordt nergens gerept over wat gedaan moet worden als er een wissellaadbak op het voertuig staat.
Zie onder andere RV Artikel 5.3.49 lid 5
5. De stootbalk van bedrijfsautos mag niet breder zijn noch aan weerszijden meer dan 0,10 m smaller zijn dan:
a. het voertuig op de plaats waar de stootbalk is aangebracht, dan wel
b. de breedte van de breedste achteras, met inbegrip van de wielen waarbij de bolling van de banden boven het wegdek buiten beschouwing wordt gelaten. Voor bedrijfsautos die zijn bestemd voor het vervoer van wissellaadbakken geldt in plaats van de vermelde maat van 0,10 m een maat van 0,20 m.
De "wissellaadbak" is ook geen begrip in de definitielijst van het RV. Wel de "gestandaardiseerde laadstructuur":
gestandaardiseerde laadstructuur: zonder gebruik van gereedschap van een voertuig afneembare laadbak als bedoeld in ISO 668:1995 die uitsluitend is ingericht voor het vervoer van goederen, niet zijnde een lastdrager of een tot het voertuig behorende uitrusting;
waarbij de ISO 668:1995 (te koop voor 50,-) dit omvat:
Classifies series 1 freight containers based on external dimensions and specifies the assoziated ratings and, where appropriate, the minimum internal and door opening dimensions for certain types of containers.
Waarbij de ISO norm praat over 40', 30', 20', 10', 6 2/3'en 5', wat weer slaat op de zeecontainer en niet op een wissellaadbak
Verder zegt het feitenboekje 2012, onder het kopje
Lengte deelbaar; uitstekende lading achterzijde vanaf pagina A152 (176 in
deze PDF:
de uitsteek van de afneembare bovenbouw/ gestandaardiseerde laadstructuur achter hart achterste as
meer dan 0,5 x de lengte van het voertuig bedraagt en/of meer dan 5 m bedraagt of bij een oplegger deze
uitsteek achter hart achterste as meer bedraagt dan 0,5 x de afstand hart koppeling tot achterzijde en/of
meer dan 5 m bedraagt
m P 123 a - t/m 0,25 m
m P 123 b - van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
* P 123 c - van meer dan 0,50 en t/m 0,75 m
* P 123 d - van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
* P 123 e - van meer dan 1,00 m
de lading meer dan 1 m achter het voertuig en/of meer dan 5 m achter het hart van de achterste as van het
voertuig uitsteekt en/of de vereiste stootbalk, voor het na 01-01-1996 in gebruik genomen voertuig, meer
dan 0,60 m van de uiterste achterzijde is aangebracht, terwijl de afstand van de lading tot het wegdek meer
bedraagt dan 0,55 m (stootbalk uitsluitend cat. 12, particulier gebruik), een overschrijding
m P 121 j - t/m 0,75 m
m P 121 k - van meer dan 0,75 m
Dus, de afneembare bovenbouw valt volgens het feitenboekje onder de regels van uitstekende lading, echter zegt het tweede deel dat er een vereiste stootbalk moet zijn voor een voertuig na 1-1-1996 in gebruik genomen. Vervoglens wordt er gerept over "stookbalk uitsluitend cat 12, particulier gebruik". Cat 12 is in het feitenboekje:
aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer
dan 750 kg achter personenautos, bedrijfsautos, bussen en
driewielige motorrijtuigen en afsleepassen;
Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Ik blijf van mening dat er nergens in de wet staat dat de wissellaadbak, of hoe je het ook wil noemen, de achterzijde van het voertuig bepaald. Dus dat je over lading praat, met de bijbehorende toegestane oversteken zonder enige noodzaak tot een stootbalk, maar wel met mogelijke gevolgen voor markeringsborden etc.