Reanimaties achterna

Auteur Topic: Reanimaties achterna  (gelezen 5297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 14 mei 2012, 16:00:21
Reanimaties achterna
Publicatie Nr. 2 - 18 mei 2012
Jaargang 2012
Rubriek De leukste bijbaan

Bart van Wijk (23), derdejaars geneeskunde aan de UvA, rijdt heel Noord-Holland door om AED’s uit te lezen voor onderzoek van het AMC. ‘We krijgen alle verhalen te horen: van mensen die op straat neervallen tot reanimaties na drugsfeestjes.’ Hanna van de Wetering

Wat doe je?
‘Samen met drie collega’s verzamel ik data voor de Amsterdam Resuscitation Study (ARREST), een onderzoek vanuit de afdeling Cardiologie van het AMC waarin reanimaties buiten het ziekenhuis onderzocht worden, met als doel deze te verbeteren en zo de overlevingskans te vergroten. Wanneer ergens in Noord-Holland een reanimatie heeft plaatsgevonden, gaan wij langs om de automatische externe defibrillator (AED) uit te lezen. Daarnaast lopen we met de hulpverleners de reanimatie door, en geven we informatie waardoor het gebruik van AED’s verbeterd kan worden.’

Is het goed te doen naast je studie?
‘Per maand draai ik zo’n zeven à acht 24-uursdiensten. Je moet dan telefonisch bereikbaar zijn, maar je maakt zelf een afspraak om langs te komen. Ik ben daardoor heel flexibel en kan zelf mijn tijd indelen. Per jaar lezen we zo’n duizend AED’s uit, maar per AED ben je slechts twintig minuten kwijt. En je hebt de auto tot je beschikking, die je ook privé kunt gebruiken! We rijden in een kleine personenauto in ambulancehuisstijl.’

Heeft het voordelen om in zo’n auto te rijden?
‘Als ik links rijd op de snelweg, gaan mensen rechts rijden om mij erlangs te laten en hoe druk het ook is, ik krijg altijd voorrang. Maar het geeft ook verantwoordelijkheden. Mocht er iets voor mijn neus gebeuren, dan kan ik niet zomaar doorrijden.’

Waar lees je de AED’s uit?
‘Op politiebureaus, maar ook in zwembaden, supermarkten, gevangenissen en achter de douane op Schiphol. We krijgen alle verhalen te horen: van mensen die op straat neervallen tot reanimaties na drugsfeestjes. Ooit kwam ik bij een supermarkt die even daarvoor overvallen was. Een medewerker was zo geschrokken dat hij een hartaanval had gekregen. Zijn collega’s waren de reanimatie gestart en pas toen de overvallers weg waren, konden ze de AED uit de winkel halen.’

Je bijbaan sluit aan bij je studie?
‘Heel goed zelfs. Ik houd mijn kennis over ecg’s op peil, ben bezig met medische hulpverlening, en krijg ook vaak vragen over andere medische onderwerpen. Ik doe veel ervaring op in de acute zorg en kom met de politie, de brandweer en de ambulance in aanraking. Als het nodig is komen al die disciplines bij elkaar, dat is heel mooi om te zien. Ik heb echt het gevoel nu al deel uit te maken van de professionele hulpverlening; de politie en brandweer hangen vaak aan mijn lippen! Een toekomst in de richting van de acute zorg zie ik ook zeker zitten: ik zou graag via de traumachirurgie naar het mobiel medisch team willen.’

http://artsinspe.artsennet.nl/tijdschriftartikel/Reanimaties-achterna.htm

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2012, 16:20:16
Wij (Brandweer Wormerland) bellen ook met het ARREST team na een reanimatie. Hun service is super, ze komen vaak meteen na de reanimatie om de AED uit te lezen. Zelf hebben we er ook erg veel aan ter evaluatie, ze kunnen bijvoorbeeld zien of de frequentie en diepte van de hartmassage in orde was.

Top werk!

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2012, 16:54:50
Zelf hebben we er ook erg veel aan ter evaluatie, ze kunnen bijvoorbeeld zien of de frequentie en diepte van de hartmassage in orde was.
Dit is nieuw voor mij. Is er iemand die dit uit kan leggen?

Rickvb

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2012, 17:02:11

Dit heeft verder niet zoveel met hun onderzoek te maken hoor, maar wij hebben de Zoll AED Plus, met deze pads:

Deze registreert de diepte en frequentie van de hartmassage, en kan ook uitgelezen worden naast het ritmestrookje/ecg.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2012, 17:31:48
Op het ECG zie je borstcompressies terug. Daar is in ieder geval de frequentie uit te bepalen.
Arts  www.alphalog.nl

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2012, 17:53:24
Uit de tijd dat ik nog bij Arrest werkte, 4 keer per nacht wakker werd gebeld om AED's in Den Helder e.o. uit te lezen, weet ik nog dat de Metronics Lifepak 1000 een meting kon verrichten mbv beide defib pads, zodat ook de diepte berekend kon worden van de thoraxmassage. Zo konden we behalve de frequentie ook de diepte na-evalueren met het brandweerkorps...

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2012, 20:10:11
de zoll meet inderdaad ritme en diepte, wanneer je niet diep genoeg gaat of een fout ritme hebt gaat hij je ook live feedback geven daarop.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2012, 15:39:44
Hm...ik woon toch echt in Noord-Holland, maar tot nu toe tref ik aldoor de OVdG die ze uitleest voor het AMC. Ze moet vandaag nog bij me langskomen, omdat mijn AED gisteravond dienst heeft gedaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Rickvb

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2012, 15:57:58
Hm...ik woon toch echt in Noord-Holland, maar tot nu toe tref ik aldoor de OVdG die ze uitleest voor het AMC. Ze moet vandaag nog bij me langskomen, omdat mijn AED gisteravond dienst heeft gedaan.

Wij bellen meteen na een reanimatie met het Arrestteam, gaat dat bij jullie anders?

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2012, 16:05:31
Wij moeten een nummer van het AMC bellen, zal dus wel het Arrestteam zijn. Maar ik heb gister 'de kortere route' genomen, aangezien de OVdG toch altijd de AED hier uitleest :D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear