Verder zijn er ook enkele inzetten van andere brigades in onze gemeente, omdat dit in het verleden zo ontstaan is. Ook begint de RB Hasselt dit jaar met hulpverlening op een Zwolse recratieplas. Hiervoor hebben wij namelijk onvoldoende mensen beschikbaar (die lopen al op een andere plas).
Dit soort samenwerking kan echt enorm veel uitkomsten bieden, voor zowel de vrijwilligers als voor de 'opdrachtgevers'. Hier komen we ook steeds vaker bij elkaar over de vloer, en vullen zodoende elkaars tekorten aan. Er wordt zelfs al voorzichtig getest met het (deels) regionaal organiseren van praktijkopleidingen, om zo iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Ook voor evenementen werkt deze vorm van regionale bijstand volledig naar wens.
Voor de grotere evenementen zou je inderdaad het liefst een landelijk aanspreekpunt willen hebben die dan vervolgens de inzet regelt in overleg met de lokale brigade en/of de (toekomstige) RVR. Ik denk dat het LB ook veel meer de vorm van visitekaartje en aanspreekpunt moet gaan vervullen, en dat er dan intern verder wordt gekeken hoe het e.e.a. uitgevoerd gaat worden.
Overigens moet ik wel even opmerken dat de samenwerking met Den Bosch die ik tot nu toe heb meegemaakt behoorlijk soepel verliep, duidelijke afspraken en communicatie. DB was verantwoordelijk voor de "binnenring" en de lokale brigade, die ook op volle sterkte aanwezig was, voor alles eromheen.
Ik vraag mij inderdaad ook wel af hoe de communicatie gaat daar waar ze gebruik maken van C2000. Als de
andere brigade komt ondersteunen zonder C2000 zal er toch weer overgeschakeld moeten worden op de knbrd portofoons
Hoe is jullie kijk hierop?
Vrijwel de hele regio zit volledig op C2000, met voor iedere brigade een eigen gespreksgroep. En analoog wordt niet echt veel meer gebruikt, maar is wel beschikbaar voor interregionale ondersteuning/rampenbestrijding e.d. Binnen de regio is het een kwestie van schakelen naar de betreffende gespreksgroep. Maar ik zie de HVRB niet even terug gaan naar analoog omdat drachten een evenement komt doen, daar is de hele structuur ook niet op ingericht...