Gebruik van transportboeien

Auteur Topic: Gebruik van transportboeien  (gelezen 16296 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2012, 16:29:24
Waarom onzin?
 
Maak dan maar een wet, waarin staat dat elke persoon welke is aangehouden, standaard handboeien om krijgt. Gewoon voor de veiligheid van de wetshandhavers, omstanders en verdachte. En dat je een half uurtje in de auto geboeid moet zitten, is dan maar niet anders, krijg je ook geen gezeur van dat je niet de juiste auto hebt om een verdachte te vervoeren.

Nogmaals. Er bestaat geen juiste auto om een verdachte te vervoeren. Dat sommige korpsen verwend zijn met aparte 'hokjes' of afgeschermde gedeeltes wil niet zeggen dat de andere auto's niet geschikt zijn.
De soort auto heeft NIETS maar dan ook NIETS met het boeien te maken!

En waarom onzin? Omdat die wet waar jij het over hebt, er niet is. En ook/zeker als diender moet je je aan de wet houden. Mocht die wet van jou er komen, dan is t weer een ander verhaal... maar op dit moment moeten we ons houden aan wat er op dit moment staat gedrukt!

En toch boei ik alleen als de omstandigheden daarom vragen... Het probleem is dat de omstandigheden er zo vaak om vragen dat het bijna standaard lijkt te worden.....  ::)

Ik geef je groot gelijk, ik boei ook als de omstandigheden daar om vragen, alleen schat ik dingen vaak niet zo ernstig in. De keren dat ik niet conform AI boei zijn dus ook op één hand te tellen.
Wees je alleen bewust van het feit dat wat je doet niet altijd mag, en als je de verkeerde treft (advocaat bijvoorbeeld die art 8 is en geboeid wordt) je jezelf kan verantwoorden met de mogelijke consequenties.  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2012, 16:32:53
Wees je alleen bewust van het feit dat wat je doet niet altijd mag, en als je de verkeerde treft (advocaat bijvoorbeeld die art 8 is en geboeid wordt) je jezelf kan verantwoorden met de mogelijke consequenties.  :)
Een dronken persoon kan volgens mij aardig situaties verkeerd inschatten of onvoorspelbaar zijn toch?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2012, 16:35:45
Wees je alleen bewust van het feit dat wat je doet niet altijd mag, en als je de verkeerde treft (advocaat bijvoorbeeld die art 8 is en geboeid wordt) je jezelf kan verantwoorden met de mogelijke consequenties.  :)
Iedere verdachte die ik boei kan ik verantwoorden.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2012, 16:37:11
Een dronken persoon kan volgens mij aardig situaties verkeerd inschatten of onvoorspelbaar zijn toch?

Laten we nou gewoon reëel zijn, de keren dat er omstandigheden zijn om een gewone art.8 te boeien zijn nihil.... Ik heb het niet over een persoon die meerdere keren voorkomt, agressief is of andere feiten/omstandigheden...

Ik heb in zes jaar tijd twee keer een art.8 geboeid  ::)

Wees je alleen bewust van het feit dat wat je doet niet altijd mag, en als je de verkeerde treft (advocaat bijvoorbeeld die art 8 is en geboeid wordt) je jezelf kan verantwoorden met de mogelijke consequenties.  :)

Zolang je kunt verantwoorden waarom je die keus gemaakt hebt is er geen enkel probleem. Als je aangeeft ''omdat we iedereen boeien'' zit je gewoon fout  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2012, 17:15:55
Laten we nou gewoon reëel zijn, de keren dat er omstandigheden zijn om een gewone art.8 te boeien zijn nihil.... Ik heb het niet over een persoon die meerdere keren voorkomt, agressief is of andere feiten/omstandigheden...

Ik heb in zes jaar tijd twee keer een art.8 geboeid  ::)
Nee dat overkomt mij ook niet vaak, maar das vooral omdat ik geen smeris ben ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2012, 17:19:22
Een dronken persoon kan volgens mij aardig situaties verkeerd inschatten of onvoorspelbaar zijn toch?

Dat lieve blonde meisje van 16 die jij bekeurt omdat ze door rood rijdt ook. Maar wat wil je er mee zeggen dan? Ik ga niet iemand de boeien omleggen als ik dat wettelijk gezien niet mag, behalve als ik een héél sterk onderbuik gevoel heb en dit ook kan verantwoorden.
Net als dat ik niet voor de lol met sirene langs de file ga rijden, op de stoep parkeer om mijn chinees op te halen en de 100 andere vooroordelen die mensen hebben.

Iedere verdachte die ik boei kan ik verantwoorden.  ;)

Ik twijfel ook niet aan jou, of aan je manier van werken.   :)
Ik wil je er alleen bewust van maken, je bent niet de eerste die op gesprek mag komen omdat je standaard afboeit. Hoe goed je verhaal ook is, het moet een wettelijk kader hebben. De reden dat veel dienders makkelijk de boeien pakken is simpelweg omdat er niemand is die een klacht indient, de burger weet namelijk niet in welke situaties wij de boeien wel of niet om mogen doen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2012, 17:35:54
Ik ga niet iemand de boeien omleggen als ik dat wettelijk gezien niet mag, behalve als ik een héél sterk onderbuik gevoel heb en dit ook kan verantwoorden. [knip] De reden dat veel dienders makkelijk de boeien pakken is simpelweg omdat er niemand is die een klacht indient, de burger weet namelijk niet in welke situaties wij de boeien wel of niet om mogen doen.

Maar dat is dus het kromme, heel vaak wordt het boeien gebaseerd op het zogenoemde onderbuik gevoel. Iemand die schichtig om zich heen kijkt. Een persoon die de indruk wekt mogelijk te gaan rennen. Vaak is het op vermoedens gebaseerd en kan je het dus wel verantwoorden maar niet staven met feitelijkheden.

Ik heb een van de grootste verzetplegers ongeboeid naast me in een auto gezet omdat ik wist dat hij juist flipt als hij geboeid wordt. Terwijl ik ook heb gezien dat een lief schattig meisje vanaf de achterbank een collega in zijn gezicht trapt omdat ze ongeboeid achterin zit.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, boeien is geen exacte wetenschap. Het is uiteraard een ingrijpende handeling die je op iemand pleegt, het vastmaken van iemand zijn polsen, en dat begrijp ik goed, maar wat mij betreft mag de instructie aangepast worden naar de regel dat we iedereen mogen boeien als wij van mening zijn dat de omstandigheden daarom vragen. Dat is breder als de huidige ambtsinstructie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2012, 18:40:32
Boeien is op dit moment juist wel een exacte wetenschap. Misschien heel zwart/wit, maar er staat precies omschreven wanneer je ze wel en wanneer je ze niet mag gebruiken. Het onderbuikgevoel moet daarbij dus eigenlijk geen invloed op hebben......
Ik ben het helemaal met je eens dat de ambtsinstructie mag worden aangepast, zodra je goed kan omschrijven waarom jij vindt dat iemand geboeit moet worden moet je dat kunnen doen.

Denk dat men bang is voor 'cowboy' praktijken á la de USA.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2012, 19:50:36
Ik vraag me altijd af wat er gebeurt met een v.d. die geboeid met armen op de rug in een auto zit en deze moet een noodstop maken! Vooral achter in een busje, ben ik bang dat deze een aardige klap zal kunnen maken.


5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #29 Gepost op: 15 mei 2012, 19:52:48
Wat dacht je van een gordel :D