Het blijft moeilijk en ik ben me er ook van bewust dat ik de grenzen soms opzoek in dit onderwerp. Maar ik ken meerdere voorbeelden waarbij een art. 8 WVW in de auto ineens uit zijn dak ging. Een van de kenmerken van dronken mensen is dat ze onberekenbaar gedrag vertonen. Daarnaast komt als men tijd heeft, zoals tijdens het transport, het besef van wat er gebeurt is, in welke situatie men zit en komt daar een reactie op. Daarom in ieder geval standaard rechts achterin en een collega er naast. Afhankelijk van de persoon en situatie dan wel of niet boeien en dat gaat dus inderdaad op onderbuik gevoel. En voordat de VD instapt, altijd de vraag: Heeft u scherpe of gevaarlijke voorwerpen bij u? Dan vind u het vast niet erg als ik dat even nakijk? Gevolgd door een fouillering. Want ik ken ook meerdere voorbeelden van (vuur)wapens die bij een inslutingsfouillering naar boven komen.
En dat is het volgende wat ik me heb aangeleerd: Iedere VD krijgt op het bureau dezelfde behandeling. Dus een insluitingsfouillering voordat hij in het dagverblijf neergezet wordt. Want als men even moet wachten, heeft men tijd en komt het besef wat er gebeurt is. En dat kan soms ver gaan. Je zal je baas maar moeten vertellen dat je de komende weken niet kan werken, omdat je geen rijbewijs meer hebt. En al problemen hebben op je werk, waardoor je dus nu je baan kwijt bent. Dan kan zo'n veter ineens een mooie uitweg zijn...
En ja, daar komt soms een klacht van. Of een uitspraak als "u behandeld mij alsof ik een crimineel ben." Mijn antwoord: U wordt verdacht van een strafbaar feit en dat heeft u dan dus gemeen met een crimineel....