Voor de duidelijkheid; ik snap het wel. Ik geef alleen aan dat als ik (theoretisch een nette, meewerkende verdachte van art 8 ) geboeid en gefouilleerd zou worden, een klacht in zou dienen. Ik zeg niet dat jij degene bent die mij zou boeien, of dat jij zoiets zou doen. Er zijn namelijk wel zat collega's die dat wel doen.
En ja, ik weet ook wel dat elke verdachte een potentiëel gevaar kan opleveren. Maar dat kan elke persoon die jij aanspreekt zijn, de meeste gewonden en vechtpartijen ontstaan bijvoorbeeld tijdens een ogenschijnlijk normaal bekeuringsgesprek.
Nou vraag ik me alleen af of het - op basis van de HUIDIGE ambtsinstructie - verstandig is om zomaar iedereen te boeien, of je het nou netjes uitlegt of niet. Je kan zomaar de verkeerde treffen. Het is en blijft niet toegestaan, en daar komt de ambtselastiek weer.
Bovendien ben ik van mening dat je nogal overdrijft met 'russisch roulette', 'door je kop geschoten worden' of 'een mes in je rug krijgen'. Kan het? Ja zeker, maar ik vind het erg paranoïde. Ook ik wil 's avonds veilig thuiskomen, en ook ik ben op mijn hoede en zal alles doen om te voorkomen dat iets escaleert. Maar als je met zo'n instelling naar een verdachte kijkt vind ik het heel erg zwart/wit en ook absoluut niet nodig, dan ga je idd dingen doen die door de wetgever niet zo zijn bedoeld.
Wat Rutger zegt is hoe ik het vaak doe. Meneer/mevrouw gaat mee, ik zie geen aanleiding voor de armbandjes dus leg ik netjes uit dat we die ook niet gaan gebruiken, maar dat ik wel graag de handen wil blijven zien, desnoods op de stoel van de bijrijder. Een collega (of ik) zit er naast, en mocht de vd moeilijk gaan doen gaan ze alsnog om.
Mocht ik de situatie nou echt niet vertrouwen of zijn er andere feiten/omstandigheden dan doe ik de armbandjes alsnog om, of voer ik een veiligheidsfouillering uit.
Vat het niet op als een aanval trouwens, zo bedoel ik het niet, het is gewoon een interessante discussie. Ik snap je punt namelijk. Ook ik wil het liefst iedereen in mijn auto fouilleren en afboeien voor het transport, maar dat mag op dit moment nou eenmaal niet... dus probeer ik het ook zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hoop dat de AI verruimd gaat worden, en we dus meer bevoegdheden krijgen op dat gebied. Dan hoeven we onszelf ook niet in te dekken, of de ambtselastiek te gaan gebruiken.
@Rutger - Ik begrijp je, maar de fouillering die jij bedoelt bij evenementen en vliegveld kun je niet vergelijken met die bij ons, die is namelijk niet verplicht. OK, als je niet meewerkt mag je het terrein niet op, of mag je niet meevliegen... maar los daarvan heeft het geen consequenties, wettelijk gezien is die dus vrijblijvend. Een fouillering bij ons is dat niet, en daar zit het grote verschil in.