Gebruik van transportboeien

Auteur Topic: Gebruik van transportboeien  (gelezen 16290 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #40 Gepost op: 17 mei 2012, 14:20:45
Jongens, don't worry, be happy. Er is een nieuwe ambtsinstructie in de maak die zegt dat elke verdachte voor transport gefouilleerd en in de boeien mag.

Ow?? verklaar u nader haha  ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #41 Gepost op: 17 mei 2012, 18:30:36
Jongens, don't worry, be happy. Er is een nieuwe ambtsinstructie in de maak die zegt dat elke verdachte voor transport gefouilleerd en in de boeien mag.
Nou, in het concept van de nieuwe politiewet is het huidige art. 8 wel tekstueel wat veranderd, maar zeker m.b.t. de veiligheidsfouillering kon ik er geen verruiming in lezen. Boeien is in de AI geregeld en of daar een nieuwe van komt weet ik niet.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #42 Gepost op: 17 mei 2012, 19:01:00
Alhoewel, bij nader inzien... Ik zie wel mogelijkheden in het artikel.
Citaat van: Artikel 7, concept Politiewet 201X
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de
politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening
geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het
daarmee beoogde doel dit, voor wat betreft het gebruik van geweld mede
gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt
en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik
van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.

3. De ambtenaar van politie, bedoeld in het eerste lid, is bevoegd tot
het onderzoek aan de kleding van personen bij de uitoefening van een
hem wettelijk toegekende bevoegdheid of bij een handeling ter uitvoering
van de politietaak, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een
onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid of die van de
ambtenaar zelf of van derden, en dit onderzoek noodzakelijk is ter
afwending van dit gevaar.

Voor een ieder: Concept Politiewet 201X


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #43 Gepost op: 17 mei 2012, 22:58:28
Dit lijkt me niet de juiste Frank, dit is een concept uit 2006 waarin nog gesproken wordt over de politieregio's en het KLPD...

Ik denk dat je dit bedoelt: klik
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


rrpd

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2012, 01:01:42
Dus doordat er niet gefoullieerd is zijn nu bijna alle mensen die  aangehouden worden door jou de pineut, en moeten de boeien in?
Veiligheid is zeer belangrijk, maar ook verdachten hebben rechten. En omdat er een fout is gemaakt bij een verdachte hoeven niet bijna alle verdachten hieronder te lijden m.i. 98uiye

Welke fout is er toen gemaakt dan?
Dat er niet gefouilleerd is? Dat mag ook niet zomaar.. Als daar geen omstandigheden naar zijn.
Daarom is het juist zo onveilig.

Als ik iemand aanhoud voor een simpel feit bv. art 8 welke in eerste instantie meewerkt mag ik officieel NIET fouilleren en NIET boeien zoals dus ook in mijn casus. Dit levert dus dit soort uitkomsten op.
Het is eigenlijk een soort russisch roulette! Spelen met je leven.

Daarom, zolang er geen versoepeling komt om elke aangehouden verdachte op eigen inzicht te fouilleren/boeien ben ik genoodzaakt de bestaande bevoegdheden creatief te benutten.

Het gaat mij dus echt niet gebeuren dat ik ineens door mn kop geschoten word of een mes in mn nek krijg, daar hou ik teveel van mijn naasten voor.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2012, 10:36:15
Het is eigenlijk een soort russisch roulette! Spelen met je leven.

Het gaat mij dus echt niet gebeuren dat ik ineens door mn kop geschoten word of een mes in mn nek krijg, daar hou ik teveel van mijn naasten voor.

Ik weet niet waar jij werkt hoor, vast niet in Nederland! Ik vind het m.i. dan ook onzin om op basis van deze nonsens maar iedereen te gaan boeien en/of fouilleren.
Ik weet wel dat als ik ooit een keer aangehouden zou worden voor bijv. art 8 (theoretisch gezien, uiteraard) en de betreffende collega zou mij gaan boeien en/of fouilleren terwijl ik prima meewerk, hij er wel een probleempje bij heeft. Daar gaat namelijk een officiele klacht van komen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


rrpd

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2012, 12:47:06
Ik weet niet waar jij werkt hoor, vast niet in Nederland! Ik vind het m.i. dan ook onzin om op basis van deze nonsens maar iedereen te gaan boeien en/of fouilleren.
Ik weet wel dat als ik ooit een keer aangehouden zou worden voor bijv. art 8 (theoretisch gezien, uiteraard) en de betreffende collega zou mij gaan boeien en/of fouilleren terwijl ik prima meewerk, hij er wel een probleempje bij heeft. Daar gaat namelijk een officiele klacht van komen.

Ik zet er niet voor niets bij bijna elke verdachte. Heb ik het gevoel dat er echt een normaal iemand tegenover me staat (welke natuurlijk ook kwaad in de zin kan hebben) dan laat ik het er wel bij.
Maar er zijn er zat waarvan ik niet gek sta op te kijken als ze wat bij hebben.

Ik heb al een paar keer gehad dat een aangehoudene een bus pepperspray, een boksbeugel, mes en dus in mijn genoemde casus ook een keer een doorgeladen vuurwapen.
En toevalligerwijs waren dit ook simpele aanhoudingen bv. Wet id oid zonder feiten of omstandigheden voor gevaar.

Mag je dan fouileren? Nee. Mag je dan boeien? Nee.

Doe ik het dan toch? Ja, vaak wel. Heus niet dat minderjarig ventje of een normale vent die niet voorkomt en netjes overkomt (zoals gezegd kunnen die ook gevaarlijk zijn maar toch)

En dan leg ik het netjes even uit, tot nu toe heeft iedere verdachte het altijd begrepen.
Het is niet dat ik niet respectvol tegen hen, integendeel.

Maar zoals gezegd kom ik graag thuis en hou ik graag de regie in handen. En een rare snuiter achterin bij mij in de auto welke niet gefouileerd is en dan ook niet geboeid past daar niet tussen.

Duen je een klachr in? Spreken we elkaar vanzelf.

ps Werk gewoon in Nederland hoor, hoef volgend mij niet uit te leggen dat er hier zat mafkezen en wapens in omloop zijn.


rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2012, 12:56:25
Ik weet niet waar jij werkt hoor, vast niet in Nederland! Ik vind het m.i. dan ook onzin om op basis van deze nonsens maar iedereen te gaan boeien en/of fouilleren.
Ik weet wel dat als ik ooit een keer aangehouden zou worden voor bijv. art 8 (theoretisch gezien, uiteraard) en de betreffende collega zou mij gaan boeien en/of fouilleren terwijl ik prima meewerk, hij er wel een probleempje bij heeft. Daar gaat namelijk een officiele klacht van komen.

En dat is dus het pietluttige wat ik aanhaalde.
Want het is namelijk de grootste kolder dat wij een aangehouden en meewerkende verdachte niet oppervlakkig zouden mogen aftasten voorafgaand aan het transport.
Wat is daar nou gek aan?
Mensen laten zich te pas en te onpas fouilleren bij evenementen op vliegvelden ect.
Het gaat hier om veiligheid! Jij weet niet wie er binnen een halve meter naast je komt zitten op de achterbank.  
En natuurlijk gaat het altijd goed en blijft de ogenschijnlijk meewerkende verdachte, meewerkend.

Aangezien de wetgeving mij nu geen goede en heldere instrumenten geeft, maak ik voorafgaand aan het transport duidelijk afspraken.
Houdt de verdachte zich tijdens het transport niet aan deze afspraken, stop ik onderweg en ga de boeien alsnog om.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2012, 14:50:35
Voor de duidelijkheid; ik snap het wel. Ik geef alleen aan dat als ik (theoretisch een nette, meewerkende verdachte van art 8 ) geboeid en gefouilleerd zou worden, een klacht in zou dienen. Ik zeg niet dat jij degene bent die mij zou boeien, of dat jij zoiets zou doen. Er zijn namelijk wel zat collega's die dat wel doen.

En ja, ik weet ook wel dat elke verdachte een potentiëel gevaar kan opleveren. Maar dat kan elke persoon die jij aanspreekt zijn, de meeste gewonden en vechtpartijen ontstaan bijvoorbeeld tijdens een ogenschijnlijk normaal bekeuringsgesprek.
Nou vraag ik me alleen af of het - op basis van de HUIDIGE ambtsinstructie - verstandig is om zomaar iedereen te boeien, of je het nou netjes uitlegt of niet. Je kan zomaar de verkeerde treffen. Het is en blijft niet toegestaan, en daar komt de ambtselastiek weer.  

Bovendien ben ik van mening dat je nogal overdrijft met 'russisch roulette', 'door je kop geschoten worden' of 'een mes in je rug krijgen'. Kan het? Ja zeker, maar ik vind het erg paranoïde. Ook ik wil 's avonds veilig thuiskomen, en ook ik ben op mijn hoede en zal alles doen om te voorkomen dat iets escaleert. Maar als je met zo'n instelling naar een verdachte kijkt vind ik het heel erg zwart/wit en ook absoluut niet nodig, dan ga je idd dingen doen die door de wetgever niet zo zijn bedoeld.

Wat Rutger zegt is hoe ik het vaak doe. Meneer/mevrouw gaat mee, ik zie geen aanleiding voor de armbandjes dus leg ik netjes uit dat we die ook niet gaan gebruiken, maar dat ik wel graag de handen wil blijven zien, desnoods op de stoel van de bijrijder. Een collega (of ik) zit er naast, en mocht de vd moeilijk gaan doen gaan ze alsnog om.
Mocht ik de situatie nou echt niet vertrouwen of zijn er andere feiten/omstandigheden dan doe ik de armbandjes alsnog om, of voer ik een veiligheidsfouillering uit.

Vat het niet op als een aanval trouwens, zo bedoel ik het niet, het is gewoon een interessante discussie. Ik snap je punt namelijk. Ook ik wil het liefst iedereen in mijn auto fouilleren en afboeien voor het transport, maar dat mag op dit moment nou eenmaal niet... dus probeer ik het ook zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hoop dat de AI verruimd gaat worden, en we dus meer bevoegdheden krijgen op dat gebied. Dan hoeven we onszelf ook niet in te dekken, of de ambtselastiek te gaan gebruiken.

@Rutger - Ik begrijp je, maar de fouillering die jij bedoelt bij evenementen en vliegveld kun je niet vergelijken met die bij ons, die is namelijk niet verplicht. OK, als je niet meewerkt mag je het terrein niet op, of mag je niet meevliegen... maar los daarvan heeft het geen consequenties, wettelijk gezien is die dus vrijblijvend. Een fouillering bij ons is dat niet, en daar zit het grote verschil in.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2012, 15:13:52
pff wat een gezever hier.
Als ik fouilleren nodig vindt of afboeien dan doe ik dat gewoon.  
Ik ga daar op straat niet extra over nadenken of het nou net wel of net niet mag.
Klopt toch bijna altijd wel. En als het een keer niet klopt. Nou en "boeien".
Ben ook niet iemand die zich uit grootheidswaanzin indien nodig niet verontschuldigt hoor.