Daarbij word dus aangegeven dat als de wijze van vervoer niet dusdanig is geregeld dat er geen gevaar dreigt de aangehouden persoon geboeid mag worden.
Ik denk dat je bedoelt als er WEL gevaar dreigt? Ja dan snap ik dat wel. Maar een voertuig die niet is ingericht om arrestanten te transporteren valt niet onder die categorie. Er zijn namelijk meer korpsen die GEEN voertuigen hebben met speciale 'arrestanten' hokjes en afgeschermde passagiersgedeeltes dan korpsen die dat wel hebben. Dat zou bij ons betekenen dat we altijd moeten boeien.
Overigens begrijp ik het wel als het gebeurt. Ook bij ons op de academie zijn er docenten van mening dat je altijd moet boeien, omdat je nooit weet hoe iemand reageert. Beter iemand 'voor niks' boeien dan dat je in een situatie komt die je had kunnen voorkomen, bovendien zijn hun van mening dat er geen gevolgen aan zitten als je iemand 'onnodig' boeit.
Zelf ben ik het daar niet mee eens. Ja als ik een persoon niet vertrouw dan krijgt hij/zij ook de armbandjes om, ookal is het niet conform AI, maar meestal kan je zoiets wel inschatten. Ik gebruik ze in ieder geval erg weinig.