Gebruik van transportboeien

Auteur Topic: Gebruik van transportboeien  (gelezen 16326 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2012, 22:53:42
Het blijft moeilijk en ik ben me er ook van bewust dat ik de grenzen soms opzoek in dit onderwerp. Maar ik ken meerdere voorbeelden waarbij een art. 8 WVW in de auto ineens uit zijn dak ging. Een van de kenmerken van dronken mensen is dat ze onberekenbaar gedrag vertonen. Daarnaast komt als men tijd heeft, zoals tijdens het transport, het besef van wat er gebeurt is, in welke situatie men zit en komt daar een reactie op. Daarom in ieder geval standaard rechts achterin en een collega er naast. Afhankelijk van de persoon en situatie dan wel of niet boeien en dat gaat dus inderdaad op onderbuik gevoel. En voordat de VD instapt, altijd de vraag: Heeft u scherpe of gevaarlijke voorwerpen bij u? Dan vind u het vast niet erg als ik dat even nakijk? Gevolgd door een fouillering. Want ik ken ook meerdere voorbeelden van (vuur)wapens die bij een inslutingsfouillering naar boven komen.

En dat is het volgende wat ik me heb aangeleerd: Iedere VD krijgt op het bureau dezelfde behandeling. Dus een insluitingsfouillering voordat hij in het dagverblijf neergezet wordt. Want als men even moet wachten, heeft men tijd en komt het besef wat er gebeurt is. En dat kan soms ver gaan. Je zal je baas maar moeten vertellen dat je de komende weken niet kan werken, omdat je geen rijbewijs meer hebt. En al problemen hebben op je werk, waardoor je dus nu je baan kwijt bent. Dan kan zo'n veter ineens een mooie uitweg zijn...

En ja, daar komt soms een klacht van. Of een uitspraak als "u behandeld mij alsof ik een crimineel ben." Mijn antwoord: U wordt verdacht van een strafbaar feit en dat heeft u dan dus gemeen met een crimineel....


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2012, 00:24:00
Het blijft moeilijk en ik ben me er ook van bewust dat ik de grenzen soms opzoek in dit onderwerp. Maar ik ken meerdere voorbeelden waarbij een art. 8 WVW in de auto ineens uit zijn dak ging. Een van de kenmerken van dronken mensen is dat ze onberekenbaar gedrag vertonen.
Dat had ik dus aardig goed ;-)

Citaat
Daarnaast komt als men tijd heeft, zoals tijdens het transport, het besef van wat er gebeurt is, in welke situatie men zit en komt daar een reactie op. Daarom in ieder geval standaard rechts achterin en een collega er naast. Afhankelijk van de persoon en situatie dan wel of niet boeien en dat gaat dus inderdaad op onderbuik gevoel. En voordat de VD instapt, altijd de vraag: Heeft u scherpe of gevaarlijke voorwerpen bij u? Dan vind u het vast niet erg als ik dat even nakijk? Gevolgd door een fouillering. Want ik ken ook meerdere voorbeelden van (vuur)wapens die bij een inslutingsfouillering naar boven komen.
Ik zie regelmatig filmpjes waarin agenten moeite hebben om een verzettende verdachte in de auto of uit de auto te krijgen, hoe wordt er mee omgegaan als een VD uit zijn dak gaat tijdens het rijden? Op de snelweg lijkt me dat je geen mogelijkheid hebt om je collega te hulp te schieten en met zijn 2'en heb je daarnaast niet altijd de mogelijkheid om iemand alsnog te boeien? Of wordt er dan een 'assistentie collega' afgegeven?
Citaat
En dat is het volgende wat ik me heb aangeleerd: Iedere VD krijgt op het bureau dezelfde behandeling. Dus een insluitingsfouillering voordat hij in het dagverblijf neergezet wordt. Want als men even moet wachten, heeft men tijd en komt het besef wat er gebeurt is. En dat kan soms ver gaan. Je zal je baas maar moeten vertellen dat je de komende weken niet kan werken, omdat je geen rijbewijs meer hebt. En al problemen hebben op je werk, waardoor je dus nu je baan kwijt bent. Dan kan zo'n veter ineens een mooie uitweg zijn...

En ja, daar komt soms een klacht van. Of een uitspraak als "u behandeld mij alsof ik een crimineel ben." Mijn antwoord: U wordt verdacht van een strafbaar feit en dat heeft u dan dus gemeen met een crimineel....
Is dat geen olie op het vuur?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


rrpd

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2012, 00:37:12
Niet zo lang geleden een artikel 8 aangehouden, ongeboeid overgebracht naar bureau, op bureau zijn colbertje aangepakt welke nogal zwaar voelde. Bleek een doorgeladen vuurwapen in te zitten.
Nu is het gelukkig goed gegaan..

Maar sindsdien gaat bijna iedere verdachte bij mij achterin de auto mee in de boeien.

Zolang er geen wet komt die ons de bevoegdheid geeft om iedere verdachte te boeien naar eigen inzicht (dus niet verplicht) heb ik al heel snel een reden om aan de ambtsintructie te voldoen. Bv. dat een artikel 8 alcohol heeft gebruikt, van alcohol is bekend dat het gedrag kan omslaan of agressie kan opwekken, hierdoor acht ik boeien noodzakelijk en i.m.o gerechtvaardigd conform ambtsinstructie. Ik onderbouw mijn redenen wel.

Iemand niet mee eens? Dien je maar een klacht in of maak je rapport op. Mijn mening tegen de jouwe en de rechter beslist uiteindelijk.

Zolang ik en de collega's maar na de dienst weer veilig en wel naar hun vrouw en kind toe kunnen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2012, 02:07:10
Niet zo lang geleden een artikel 8 aangehouden, ongeboeid overgebracht naar bureau, op bureau zijn colbertje aangepakt welke nogal zwaar voelde. Bleek een doorgeladen vuurwapen in te zitten.
Nu is het gelukkig goed gegaan..

Wat mij betreft mag dat hele verhaal om wel of niet mogen boeien direkt aangepast worden.
Aanhouden is eerst Veiligheidsfouillering, vervolgens boeien, in de auto zetten, gordel omdoen en afvoeren.
Ik ben van mening als je wordt aangehouden vervallen tot aan het buro en je in het vafje zit alle rechten om zoveel mogelijk
vrij man of vrouw te zijn. Eerst de algehele veiligheid van de dienders en publiek veiligstellen en de kans op gekke dingen
van de VD beperken tot minder dan het minimum.

Zolang ik en de collega's maar na de dienst weer veilig en wel naar hun vrouw en kind toe kunnen.

En dat is zo verdomde belangrijk dat iedereen weer veilig naar huis gaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2012, 17:58:10
Niet zo lang geleden een artikel 8 aangehouden, ongeboeid overgebracht naar bureau, op bureau zijn colbertje aangepakt welke nogal zwaar voelde. Bleek een doorgeladen vuurwapen in te zitten.
Nu is het gelukkig goed gegaan..

Maar sindsdien gaat bijna iedere verdachte bij mij achterin de auto mee in de boeien.

Zolang er geen wet komt die ons de bevoegdheid geeft om iedere verdachte te boeien naar eigen inzicht (dus niet verplicht) heb ik al heel snel een reden om aan de ambtsintructie te voldoen. Bv. dat een artikel 8 alcohol heeft gebruikt, van alcohol is bekend dat het gedrag kan omslaan of agressie kan opwekken, hierdoor acht ik boeien noodzakelijk en i.m.o gerechtvaardigd conform ambtsinstructie. Ik onderbouw mijn redenen wel.

Iemand niet mee eens? Dien je maar een klacht in of maak je rapport op. Mijn mening tegen de jouwe en de rechter beslist uiteindelijk.

Zolang ik en de collega's maar na de dienst weer veilig en wel naar hun vrouw en kind toe kunnen.

Dus doordat er niet gefoullieerd is zijn nu bijna alle mensen die  aangehouden worden door jou de pineut, en moeten de boeien in?
Veiligheid is zeer belangrijk, maar ook verdachten hebben rechten. En omdat er een fout is gemaakt bij een verdachte hoeven niet bijna alle verdachten hieronder te lijden m.i. 98uiye
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2012, 17:59:47
Er word wel gefoulleerd maar ook dat is niet feilbaar. Als iets goed verstopt zit dan kan je met het oppervlakkig betasten het niet altijd voelen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2012, 18:17:09
Ik denk dat dit een discussie zonder einde kan zijn. Laten we voorop stellen dat jij en je collega's 'savonds in ieder geval weer veilig thuis komen, dat is ook voor mij het belangrijkste!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


rutger84

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2012, 13:46:12
Ik denk dat je bedoelt als er WEL gevaar dreigt? Ja dan snap ik dat wel. Maar een voertuig die niet is ingericht om arrestanten te transporteren valt niet onder die categorie. Er zijn namelijk meer korpsen die GEEN voertuigen hebben met speciale 'arrestanten' hokjes en afgeschermde passagiersgedeeltes dan korpsen die dat wel hebben. Dat zou bij ons betekenen dat we altijd moeten boeien.

Overigens begrijp ik het wel als het gebeurt. Ook bij ons op de academie zijn er docenten van mening dat je altijd moet boeien, omdat je nooit weet hoe iemand reageert. Beter iemand 'voor niks' boeien dan dat je in een situatie komt die je had kunnen voorkomen, bovendien zijn hun van mening dat er geen gevolgen aan zitten als je iemand 'onnodig' boeit.

Zelf ben ik het daar niet mee eens.  Ja als ik een persoon niet vertrouw dan krijgt hij/zij ook de armbandjes om, ookal is het niet conform AI, maar meestal kan je zoiets wel inschatten. Ik gebruik ze in ieder geval erg weinig.

''Als ik een persoon niet vertrouw dan krijgt hij/ zij ambandjes om, meestal kan je zoiets wel inschatten'' Dat is nou precies het issue! Kan je het altijd goed inschatten of ben je altijd de goede tegengekomen?
De ambtsinstructie schiet wat mij betreft tekort voor de onberekenbare arrestant. Hoe gevaarlijk is het als je collega plotseling moet gaan vechten met een niet geboeide arrestant tijdens het rijden.
We zijn echt te pietluttig in dit land! Waarom niet iedere arrestant afboeien tenzij er echt gegronde redenen zijn om het niet te doen.
We hebben de 'veiligheid' altijd zo hoog in het vaandel staan. Afgaan op je gevoel en er vanuit gaan dat een verdachte zich wel gedeisd houdt, is absoluut niet wat ik onder 'veiligheid' versta
Landelijke invoeren en iedere verdachte weet waar hij of zij aan toe is.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #38 Gepost op: 17 mei 2012, 14:00:43
Als ik de ambtsinstructie zo lees vind ik het ook vreemd dat niet élke aangehouden verdachte aan de veiligheidsfouillering onderworpen mag worden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #39 Gepost op: 17 mei 2012, 14:07:41
Jongens, don't worry, be happy. Er is een nieuwe ambtsinstructie in de maak die zegt dat elke verdachte voor transport gefouilleerd en in de boeien mag.