Bus vol toeristen dreigt om te vallen Walstraat - Appeltern 15-05-2012

Auteur Topic: Bus vol toeristen dreigt om te vallen Walstraat - Appeltern 15-05-2012  (gelezen 7385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dus met andere woorden. Goed gehandeld door het lokale brandweerkorps. Zekere voor het onzekere nemen. Zodat we deze oncomfortabele rit, niet nog oncomfortabeler (moeilijk woord) maken. O0

Ik denk dat dit zondermeer vastgesteld kan worden. Prima werk dus.

Als ik nog even naar de testen kijk dan zie ik ook een verschil.
In het Chinese filmpje lijkt het of de bus op een plateau staat met een randje. Er wordt getrokken (van bovenaf) aan het plateau. In het filmpje van Volvo wordt er getrokken aan de bus (van bovenaf) en de bus staat op een blok.
De omstandigheden zijn dus ook niet gelijk. En nog iets, het lijkt of de as het als eerste begeeft. (kan het moeilijk zien vanaf een filmpje) Dit kan dus ook een zwaktepunt zijn.

Ik vraag me dus nu zeker af of de testen de praktijk wel benaderen.

@STIMP, dank voor je antwoord. Ik dacht al dat je zoiets duidelijk maakte.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Dat wilde ik inderdaad aangeven. Ieder incident is weer anders. Aan de hand van een enkele foto kan niemand aangeven of een voertuig alsnog kantelt. Dan zouden de hulpverleners dus op basis van een foto niet hoeven uitrukken...
Niemand zegt dat je aan de hand van de foto moet  bepalen om wel of niet uit te rukken. Op de melding ga je kijken en daar kom je gebaseerd op kennis en ervaring tot de conclusie dat er geen kantelgevaar is. En ook met alle door jullie aangedragen varibalen is er in dit geval geen kantelgevaar.
Dat met te hoge rijsnelheden, bochten, verkeerde belading, ondergrond etc een voertuig eerder kantelt als in een test opstelling wordt door niemand betwist.
En als jullie zo overtuigd zijn dat er wel kantelgevaar is geweest, volstaan dan de twee stutten(capacitiet?) geplaats tegen twee staanders aan de bovenzijde van de bus om het gewicht tegen te houden? Is de zachte ondergrond/slootkant wel sterk genoeg om deze druk op te vangen bij reeel kantelgevaar?
Als je dan toch overtuigd bent van het kantelgevaar had ik de bus eerst in een telescoopkraan gehangen, alleen dat had de reddingsoperatie  veilig gemaakt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


nam

  • geïnteresseerde leek
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Citaat
Als je dit filmpje ziet valt het met de kans op omvallen wel mee. De bus ligt met de bodem op de weg, dus die valt niet zomaar om.
Wat mij opvalt is dat iedereen het heeft over het zwaartepunt of dat hoog of laag ligt. Niemand heeft het er over waar het kantelpunt ligt.
In alle voorbeelden en filmpjes staat de bus met zijn wielen (aan de belangrijke kant) op de grond. Het kantelpunt ligt dan buiten de bus/wielen.
Deze bus lijkt het contact met de (mogelijk zachte) ondergrond enigzins verloren te zijn. Dan kan het kantelpunt wel eens heel erg dicht tegen het midden van de bus aan liggen. (Omdat het niet meer de wielen zijn die het contact met de grond hebben maar de onderkant van de bus)

Ik heb er verder geen verstand van hoor. Maar het viel mij als leek op dat niemand hier aan leek te denken. (Of ik moet het gemist hebben)