Bus vol toeristen dreigt om te vallen Walstraat - Appeltern 15-05-2012

Auteur Topic: Bus vol toeristen dreigt om te vallen Walstraat - Appeltern 15-05-2012  (gelezen 7266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
http://www.youtube.com/watch?v=nQMuY8jNHdw?t=2m17s
Zie 2.17 min. Internationale eis kantelpunt bij 35 graden, deze test bus haalt 41,2 gr.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Appeltern:toeristenbus in problemen
Published on May 15, 2012 by TVGelderland
Appeltern:toeristenbus in problemen
Als je dit filmpje ziet valt het met de kans op omvallen wel mee. De bus ligt met de bodem op de weg, dus die valt niet zomaar om.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
http://www.youtube.com/watch?v=2_KWnMktG_w en hier nog één.
En zelfs de oude dubbeldekkers met een beduidend hoger zwaartepunt en passagiers gewicht blijft overeind
http://www.youtube.com/watch?v=C-fZA1NJtPA
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
http://www.youtube.com/watch?v=nQMuY8jNHdw?t=2m17s
Zie 2.17 min. Internationale eis kantelpunt bij 35 graden, deze test bus haalt 41,2 gr.

We hebben het hier dan wel over een lege bus. Dat moet dus beladen echt wel anders zijn.
In de meeste bussen zitten mensen niet in de gordels. Die zullen dus bij het kantelen naar het gekantelde gedeelte vallen en dus een gewichtsverplaatsing tot gevolg hebben waardoor de hoek kan veranderen.
Speelt ook nog mee of de koffers in de laadruimte gezekerd liggen en/of ook beginnen te schuiven.

Testen zijn leuk en geven een goede indicatie maar hoeft nog geen praktijk te zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Goed opletten, er wordt extra gewicht in de bus(sen) gebracht om de test realistisch te houden. Je dacht toch niet echt dat je aan internationale regelgeving kan voldoen als je de test uitvoert met een lege bus( en zonder bagage gewicht) en dat hij dan met passagiers en belading wel omslaat bij 3 gr. hellingshoek.
 :D Oh... bedoelde u dat we de test moesten houden met ballast gewicht, oh nee dan slaat hij wel om natuurlijk....... ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Goed opletten, er wordt extra gewicht in de bus(sen) gebracht om de test realistisch te houden. Je dacht toch niet echt dat je aan internationale regelgeving kan voldoen als je de test uitvoert met een lege bus( en zonder bagage gewicht) en dat hij dan met passagiers en belading wel omslaat bij 3 gr. hellingshoek.
 :D Oh... bedoelde u dat we de test moesten houden met ballast gewicht, oh nee dan slaat hij wel om natuurlijk....... ;D

Ja ok, maar een aangebrachte ballast is toch niet te vergelijken met de werkelijkheid? Mensen zijn niet voorspelbaar in hun handelen. Een deel zal zich zo lang mogelijk vasthouden, een ander deel valt uit de stoel. Ik denk gewoon dat het aantal graden dat de bus kanteld niet reeël is.   ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Ja ok, maar een aangebrachte ballast is toch niet te vergelijken met de werkelijkheid? Mensen zijn niet voorspelbaar in hun handelen. Een deel zal zich zo lang mogelijk vasthouden, een ander deel valt uit de stoel. Ik denk gewoon dat het aantal graden dat de bus kanteld niet reeël is.   ;)

Met ruime ervaring als schade-expert zwaar materieel en STI-deskundige kan ik aangeven dat testen de realiteit benaderen. Maar wat te zeggen van de ondergrond, gereden snelheid en rijrichting, schade aan onderstel, bandenspanning, reactievermogen chauffeur en inzittenden, obstakels die de rij- en valrichting kunnen veranderen... etc. etc. Ik heb onderweg genoeg leed gezien ten gevolge van gekantelde voertuigen met op het eerste oog onmogelijke oorzaken.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Met ruime ervaring als schade-expert zwaar materieel en STI-deskundige kan ik aangeven dat testen de realiteit benaderen. Maar wat te zeggen van de ondergrond, gereden snelheid en rijrichting, schade aan onderstel, bandenspanning, reactievermogen chauffeur en inzittenden, obstakels die de rij- en valrichting kunnen veranderen... etc. etc. Ik heb onderweg genoeg leed gezien ten gevolge van gekantelde voertuigen met op het eerste oog onmogelijke oorzaken.

Je kunt aangeven dat testen de realiteit benaderen. Maar dan zul jij als deskundige ook misschien het verlossende antwoord kunnen geven of alle onderzoeken die je gedaan hebt in de praktijk ook de testen benaderen?
Ik denk dat door de gegeven variabelen die je meegegeven hebt in je antwoord het vaker voorgekomen is dat een voertuig eerder gekanteld is als in testen is bewezen.

Klopt dat?
 :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Dat wilde ik inderdaad aangeven. Ieder incident is weer anders. Aan de hand van een enkele foto kan niemand aangeven of een voertuig alsnog kantelt. Dan zouden de hulpverleners dus op basis van een foto niet hoeven uitrukken... Goeie bezuinigingstip voor Ivo Opstelten...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dus met andere woorden. Goed gehandeld door het lokale brandweerkorps. Zekere voor het onzekere nemen. Zodat we deze oncomfortabele rit, niet nog oncomfortabeler (moeilijk woord) maken. O0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens