GRIP 2 VOS 3 (mayday call = toestel veilig geland) Postduifweg - Schiphol 16-05-2012

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 3 (mayday call = toestel veilig geland) Postduifweg - Schiphol 16-05-2012  (gelezen 6365 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWaasdorp

  • Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
Inspectie afgerond, voor de
brandweer is er niets meer te doen.
Inmiddels einde VOS 1 afgegeven.
Lekkage ook opgeruimd. #schiphol

Twitter Schiphol Incidenten
@112Schiphol
Always expect the unexpected!


Gast

  • Gast
Olielekkage én één van de vier motoren uitgezet. Baan 27 is gekozen omdat de reguliere operaties op andere banen dan door kunnen gaan.


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
SCHIPHOL -  Een vliegtuig van Air France dat op weg was naar Schiphol en te kampen had met een motorprobleem is woensdag veilig geland op die luchthaven. Dat zei een woordvoerster van Air France KLM. Het vliegtuig kwam uit Londen en had 44 mensen aan boord.


De piloot had wegens het probleem assistentie van de luchthaven gevraagd. De BAE 146 met vier motoren kon na de landing op eigen kracht naar de terminal taxiën

Bron: Telegraaf.nl


Gast

  • Gast
Voor de volledigheid. het toestel betrof een RJ85 van City Jet, wat na overname eerder vorig jaar een dochter is geworden van Air France.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
SCHIPHOL - Een toestel van CityJet heeft woensdagavond een geslaagde noodlanding gemaakt op de Buitenveldertbaan van Schiphol.

Het toestel, een Avro RJ85 met maximaal 49 personen aan boord, was onderweg van London City naar Schiphol toen boven de Noordzee motorproblemen ontstonden. De oliedruk in motor nummer 3 was door een lekkage weggevallen waarna de piloot besloot om deze uit te schakelen.

Omdat de piloten ook een Mayday signaal gaven, werden extra brandweeerploegen en ambulances opgeroepen voor de landing op Schiphol.

Rond 18 uur werd een geslaagde landing gemaakt. Op de landingsbaan werd een kleine lekkage geconstateerd, waarna aan de gate een verdere inspectie werd uitgevoerd. CityJet is een dochteronderneming van Air France en voert onder andere dagelijks vluchten uit tussen Schiphol en het stadsvliegveld van London.


Bron: Haarlems Dagblad. http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article15695513.ece/CityJet-maakt-noodlanding-Schiphol?lref=sll


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Roelof Stijnman ‏@Roelof78
@112Schiphol http://pic.twitter.com/SK6wYDxK

16 mei 12 om 22:08 via Twitter for iPhone

Roelof Stijnman ‏@Roelof78
@112Schiphol http://pic.twitter.com/dXnkIIgk

16 mei 12 om 22:21 via Twitter for iPhone
Samen sterk in de hulpverlening!


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Zelf 1 motor (van de 4!) uitzetten en dan een mayday verkondingen op een mainport als Schiphol. :-X

Pan pan, was toepasselijker geweest.


Gast

  • Gast
Dat kan alleen de piloot op dat moment bepalen wat toepasselijker is, niet iemand vanaf de grond vanaf een afstand vanaf een forum. De beste man klonk redelijk bezorgd over de frequentie en op dat moment bepaalt de captain of het een mayday is of niet. De motoren van een RJ85 zijn niet zo gruwelijk krachtig (daarom heeft ze er ook 4....)
Vergelijk het met dat jij 1 van je 4 wielen zou verliezen terwijl je zo'n 480km/u rijdt.


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Ik krijg liever langzaam een lekke band in een auto dan een klapband op de motor als je snapt wat ik bedoel;) Beetje zelfde verhaal hier.

Dat de Avro een kist is met 5 APU's is mij bekend, maar "Grave and imminent danger" verkondigen als je 25% van je thrust kwijt bent omdat je zelf de motor hebt uitgezet omdat je oil quantity te laag is? Gecontroleerder kan het bijna niet.

Zelfs bij ons (die blauwe toko) wordt uitgedragen dat we voorzichtig moeten zijn met maydays op SPL omdat alle bruggen dicht gaan en meteen de noodplannen bij omliggende ziekenhuizen in werking treden. De bovenstaande p2000 bevestigen dat maar weer eens. Maar heb al vaker mee gemaakt dat engelsen het zekere voor het onzekere nemen. Volgens mij kennen ze alleen maar maydays en practice pan's ;)


Gast

  • Gast
Dat is het voordeel van de blauwen, die kennen lokaal een beetje het reilen en zeilen en wat er gebeurt als je een PANPAN of een MAYDAY declared, tegelijkertijd zou dit geen beletsel of drempel voor een blauwe te moeten zijn om tóch dat over de freq te roepen.
Liever een lading papierwerk na de tijd invullen en dat er niets gebeurd is, dan geen PANPAN of MAYDAY declaren en in een onwenselijke situatie komen, toch?  ;)

De Engelsen zijn wat dat betreft misschien wel wat meer rigide, en weten misschien niet helemaal wat ze uit de kast halen op het moment dat ze MAYDAY over de radio gooien.

Ik kan je wel vertellen dat de stem van de PNF absoluut niet "calm and collected" klonk, ondanks de zelf uitgezette rookpot  ;)