Zonder alle feiten te kennen van deze casus: ik heb achtervolgingen voor minder zien afbreken. Ik vraag me ook af in hoeverre vóór de aanhouding van de verdachte al bekend was dat hij de bestuurder was. Als dat niet het geval was, lijkt me de "kerfstok" van deze meneer geen waarde hebben bij deze discussie. Ik vond de opmerking dat de goede reacties van het overige verkeer mede aanleiding waren om door te gaan met de achtervolging persoonlijk een beetje apart. Ik zou dit niet zo snel laten meewegen bij de afweging of ik zou moeten stoppen of doorgaan. Immers, het rijgedrag van de verdachte was gewoon levensgevaarlijk en hij bracht duidelijk zichzelf en andere weggebruikers in gevaar. Dat 10 andere bestuurders daar wonder boven wonder goed op inspelen, zou voor mij geen aanleiding zijn om dan maar door te gaan. De 11e weggebruiker hoeft immers helemaal niet zo goed in te spelen op het rijgedrag van de verdachte. Bovendien vraag ik me af of Spee op dezelfde manier had gepraat over de achtervolging als het wél fout was gegaan. Had hij dan ook gezegd "tja, de dienders hebben uitstekend gehandeld, want BIJNA alle andere bestuurders reageerden prima en bovendien was het een bekende van de politie met heel wat op zijn kerfstok, dus zijn ze doorgegaan met de achtervolging"?
Maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk. En als je in de achtervolging zelf zit is het héél wat anders dan wanneer je achteraf voor de tv de beelden nog eens bekijkt. Wel complimenten voor het rijgedrag van de dienders in de onopvallende wagen.