Afspraak binnen het korps tav de brancherichtlijn. Ik heb dit ook zwart op wit (bewaard) omdat het niet doenlijk is om elke kortstondige overschrijding te melden.
De frequentie van de overschrijdingen is dus kennelijk zodanig hoog, dat bij mij nog steeds dezelfde, nog steeds onbeantwoorde' vraag over de bijzondere omstandigehenden naar boven komt.... En hoe weet je vooraf of de overschrijding kortstondig zal zijn? Overigens is het mooi dat jij de afspraken binnen het korps zwart op wit hebt, maar de richtlijn zegt:
"Voor de bestuurders van die genoemde [onopvallende] motorvoertuigen is de inhoud van deze brancherichtlijn verplichtend en dient men in overeenstemming daarmee te handelen."Ik lees nergens dat het de korpsleiding is toegestaan om daar van af te wijken.
Tegen de tijd dat er contact is met de meldkamer, is de overschrijding immers alweer geweest is.
Maar dat kan dus eigenlijk niet, want je moet melding maken over jouw voorgenomen beslissing, niet over de inmiddels genomen beslissing.
Let wel, buiten de ritten met optische en geluidssignalen overschrijdt ik zelden de brancherichtlijn.
Ik zie niet het verschil tussen een overschrijding met of zonder OGS. OGS zorgt er alleen maar voor dat jij een voorrangsvoertig wordt. Met of zonder OGS, zonder melding vooraf zijn de normen in de richtlijnen de maximaal toelaatbare grens.
Zelfs tijdens het rijden met de optische en geluidssignalen heb ik niet vaak een overschrijding. De overschrijdingen die ik maak zijn voornamelijk op de autosnelweg of bij het kort volgen cq bijtrekken van een andere auto die ik netjes afhandel in overeenstemming met de richtlijnen zoals afgesproken.
Dat is mij inmiddels wel duidelijk, en ook dat deze afspraken in tegenspraak zijn met de brancherichtlijn.
Voor wat betreft je opmerking over het overtreden van de regels. Ik weet niet wat je achtergrond is maar dit is dagelijkse praktijk.
Ik dacht al, wanneer gaat dit argument nu eindelijk komen? Als de regels waarbinnen jullie moeten werken niet in overeenstemming zijn met de dagelijkse praktijk, dan moet er voor gezorgd worden dat die regels daar wel op aansliten. Kennelijk voldeden de oude brancherichtlijnen niet, en is er in 2011 een nieuwe richtlijn gekomen, waarvan jij nu kennelijk beweert dat deze ook niet voldoet, en dus heeft jullie Korps er dus weer een eigen draai aan gegeven.
Hoe moet ik je nu uiteggen dat je dit als politie/overheids organisatie niet kunt maken? Wel van burgers verwachten dat zij zich aan wet en regelgeving houden (ongeacht of dit in de dagelijkse praktijk nu wel of niet werkt) en burgers daarop aanspreken, maar wel zelf de eigen regels net even aanpassen omdat het dan in de dagelijkse praktijk beter werkt. Dat moet je mij niet proberen uit te leggen, maar degenen die de wetgeving en daaruit voortvloeiend de richtlijnen hebben gemaakt. Ik constateer slechts dat de richtlijnen niet in overeensteming zijn met de dagelijkse praktijk zoals jij die schetst. Dat heet een spiegel voorhouden, doer er vooral mee wat je wilt....