Je staart jezelf volledig blind op die 'overschrijdingen' en laat je alleen maar leiden door al die voorbeelden. Daar hebben we in Nederland een mooi woord voor; tunnelvisie.
Ik staar mij helemaal niet blind op die overschrijdingen. Ik verbaas mij alleen op het gegeven dat politieagenten menen dat er voor hen geen regels gelden, terwijl ik volgens mij duidelijk aantoon dat die regels er wel degelijk zijn. Tunnelvisie is dus eerder op anderen van toepassing, want in plaats van argumenten aan te voeren tegen hetgeen in het besluit, de regeling optische en geluidsignalen en de brancherichtlijn staat, word ik bestookt met voorbeelden, maar die voorbeelden tonen wellicht aan dat de regels niet goed zijn, maar niet dat de regels niet zouden bestaan.
Eerst is de verdedging dat het wel conform de richtlijn is, maar dat kan niet worden volgehouden, Vervolgens is de richtlijn slechts een aanwijzing, en is het gegeven dat jullie vrijstelling van het RVV hebben veel belangrijker. En nu laat ik dus zien dat die vrijstelling inderdaad geld, maar dat de brancherichtlijn daarvoor in de plaats komt. Tja, en wat moet je daar nu tegen inbrengen?
Probeer mij nu eens te overtuigen van de stelling dat de brancherichtlijn slechts aanwijzing is?
Nee, je leest niet goed en je blijft in je eigen gedachtewereld zitten. Je leest gewoon niet wat er geschreven wordt.
Ik lees juist heel goed wat jullie schrijven, maar dat wil niet zeggen dat ik dat klakkeloos aanneem. Als ik jullie confronteer met het besluit, waarin de vrijstelling van het RVV geregeld is, en daar dus duidelijk staat dat de brancherichtlijn wel de norm is, dan is de bewering dat die richtlijn slechts een "aanwijzing" is wat mij betreft van tafel, tenzij jullie nog meer argumenten aan kunnen voeren.
Iedereen hier houd zich zoveel mogelijk aan de brancherichtlijn,
Volgens mij doen vele hier juist een poging om aan te tonen dat ze zich niet zo heel veel aantrekken van die richtlijn, omdat het slechts een "aanwijzing" betreft, dus waarom zou je je daar dan aan houden!
maar in deze richtlijn staat gewoon aangegeven dat hij overtreden mag worden in bepaalde gevallen.
Helaas staat er alleen niet bij welke gevallen dat zijn. Maar dat is natuurlijk ook een beetje moeilijk, omdat je niet van te voren alle situaties waar de politie in kan belanden kan opschrijven. Maar in de richtlijn staat niet "bepaalde" gevallen, maar "bijzondere" situaties, en in de regeling Optiche en Geluidssignalen wordt gesproken over "Uitzonderlijke" situaties. Dat zegt mij dat het niet zo vaak zou moeten gebeuren, terwijl ik hier de indruk krijg dat het er in "veel" gevallen een beroep op deze uitzondering wordt gedaan. Maar goed, aangezien er niet staat in welke gevallen dit mag, kan je niet zeggen of er te makkelijk een beroep op wordt gedaan.
Het afwijken van de richtlijn is een apart hoofdstuk in de richtlijn opgenomen. En nu is het probleem dat jij dus wel wil lezen dat jij mag afwijken van de richtlijn (de eerste alinea), maar kennelijk niet wil lezen op welke manier jij mag afwijken van de richtlijn (de tweede alinea). Volgens mij is dat nu wat het woord "tunnelvisie" betekend.
Dan hoeven we dus helemaal niets goed te praten, en dat doen we dan ook niet.
Volgens mij zijn jullie juist wel bezig om het goed te praten, door het benoemen van allerlei voorbeelden waaruit moet blijken (en wellicht ook wel blijkt) dat het vooraf melden in de dagelijkse praktijk niet mogelijk is.
Maar goed, ook hier zal je wel weer op eigen manier een draai aan geven om je eigen punt te verduidelijken.
Ik geef juist helemaal nergens een draai aan. Ik blijf steeds hetzelfde zeggen, maar op elk argument wat ik noem wordt er door anderen weer een andere draai aan gegeven. En nu zijn we dus aanbeland op het punt dat de brancherichtlijn dis kennelijk wel de norm is. Hebben we dat nu definitief vastgesteld? Ook zijn we het er over eens dat dus van de normen af mag wijken. Zo zie je maar, we verschillen echt niet heel veel van mening. Alleen lees ik ook nog even de paar laatste regels, en dan lees ik dat er wel een voorwaarde staat wanneer je van de brancherichtlijn wil afwijken. Ik ben benieuwd welke wending de discussie nu weer gaat krijgen?