Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 307274 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #350 Gepost op: 26 mei 2013, 16:39:25
Je kunt wel allemaal redenen bedenken waarom je wel tot het uiterste moet gaan, maar ik vind dat Jerommeke wel een punt heeft. Ook hier moet je kijken naar je doel en het middel. Wat nou als die collega bij het ongeluk gewond raakt of erger nog overlijd? Is het dat waard? Ik vind van niet.


Om over de civiele aansprakelijkheid nog maar niet te spreken. Je zal niet de eerste zijn binnen de overheid die een gedeelte van de schade mag gaan vergoeden.......

Het doel is niet die oude Opel maar de inhoud van die Opel die aangehouden moet worden omdat deze een strafbaar feit begaat.
Als je dan kijkt naar de opmerking " als de collega gewond raakt..... of overlijd " zou dat betekenen dat de politie nooit geen achtervolging meer kan doen want het overlijden van een agent is nooit zoveel waard als welke buit dan ook.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #351 Gepost op: 26 mei 2013, 16:59:55
Het doel is niet die oude Opel maar de inhoud van die Opel die aangehouden moet worden omdat deze een strafbaar feit begaat.
Als je dan kijkt naar de opmerking " als de collega gewond raakt..... of overlijd " zou dat betekenen dat de politie nooit geen achtervolging meer kan doen want het overlijden van een agent is nooit zoveel waard als welke buit dan ook.

Waarom worden er zoveel achtervolgingen afgebroken in opdracht van de meldkamers? Waarom hebben we een brancherichtlijn?

En prima als we het wel doen, maar dan ook goede en degelijke rijopleidingen voor elke collega en goed materiaal waarmee je dit ook fatsoenlijk kan.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #352 Gepost op: 26 mei 2013, 17:15:58
Een reactie die natuurlijk kant noch wal raakt. Als we als dienders voor elke actie een kosten-baten analyse gaan maken kunnen we net zo goed de handdoek in de ring gooien.

Er ontstaat wel een discussie... En dat was misschien ook wel het doel  ;)

Kijk, dat er een verdachte aangehouden moet worden (of dat er in ieder geval moeite voor gedaan moet worden) is natuurlijk logisch. Als je, als politie-agent zijnde, met je dienstauto van een dijk af rijd en op z'n kant in een sloot beland om een gestolen auto aan de kant te krijgen, dan denk ik dat je te ver gegaan bent. Naast het financiële plaatje en de totale ongeschiktheid van onze voertuigen voor dit soort actie's neem je ook nog eens een (te) groot lichamelijk/persoonlijk risico.

Er zijn in een groot aantal (voormalige) regio's héle strakke richtlijnen voor achtervolgingen, mede om dit soort actie's in te perken....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #353 Gepost op: 26 mei 2013, 17:25:32
Er ontstaat wel een discussie... En dat was misschien ook wel het doel  ;)

Kijk, dat er een verdachte aangehouden moet worden (of dat er in ieder geval moeite voor gedaan moet worden) is natuurlijk logisch. Als je, als politie-agent zijnde, met je dienstauto van een dijk af rijd en op z'n kant in een sloot beland om een gestolen auto aan de kant te krijgen, dan denk ik dat je te ver gegaan bent. Naast het financiële plaatje en de totale ongeschiktheid van onze voertuigen voor dit soort actie's neem je ook nog eens een (te) groot lichamelijk/persoonlijk risico.

Er zijn in een groot aantal (voormalige) regio's héle strakke richtlijnen voor achtervolgingen, mede om dit soort actie's in te perken....
Ik lees alleen nergens dat de diender bewust de dijk is afgereden...... Beetje jammer, maar deze hele discussie is dan verder volgens mij zinloos.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #354 Gepost op: 26 mei 2013, 17:27:52
Ik lees alleen nergens dat de diender bewust de dijk is afgereden...... Beetje jammer...

Natuurlijk rijd die diender niet bewust een dijk af.... Er zijn echter (bewust of onbewust) wél grote risico's genomen.
En als dat risico dan genomen is puur & alleen voor een gestolen auto (met een waarde dat de sleepkosten hoger zijn als de dagwaarde), dan vind ik dat een te groot risico...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #355 Gepost op: 26 mei 2013, 17:39:15
Een technisch mankement is in deze al volledig uitgesloten begrijp ik?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #356 Gepost op: 26 mei 2013, 21:16:15
Ten eerste is de noodhulpauto niet van de dijk afgereden, maar vanuit het gras ernaast in de sloot terecht gekomen. Ten tweede is de auto verre van total-loss.

Technisch mankement was het niet. Het voertuig verloor de grip op het natte gras.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


rrpd

  • Gast
Reactie #357 Gepost op: 26 mei 2013, 21:20:13
Citaat van: Jerommeke link=msg=1166559 date=1369582072
Natuurlijk rijd die diender niet bewust een dijk af.... Er zijn echter (bewust of onbewust) wél grote risico's genomen.
En als dat risico dan genomen is puur & alleen voor een gestolen auto (met een waarde dat de sleepkosten hoger zijn als de dagwaarde), dan vind ik dat een te groot risico...

Achtervolgen hoort nu eenmaal bij het politiewerk aangezien boeven niet altijd uit zichzelf stoppen.
Daar horen gewoon risico's bij. En als ik het zo lees, een achtervolging over landwegen, moet gewoon kunnen hoor.
Tuurlijk weeg je bepaalde risico's af (zoals bv. een achtervolging in een woonwijk waarbij de school net uit is etc.) maar ik vind het onzin als collega's te snel gaan piepen. Risico te groot, kosten te duur blablabla. Ben benieuwd hoe jij boeven vangt dan.... ::)


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #358 Gepost op: 26 mei 2013, 22:41:41
Citaat van: Jerommeke link=msg=1166552 date=1369581358
Er ontstaat wel een discussie... En dat was misschien ook wel het doel  ;)

Kijk, dat er een verdachte aangehouden moet worden (of dat er in ieder geval moeite voor gedaan moet worden) is natuurlijk logisch. Als je, als politie-agent zijnde, met je dienstauto van een dijk af rijd en op z'n kant in een sloot beland om een gestolen auto aan de kant te krijgen, dan denk ik dat je te ver gegaan bent. Naast het financiële plaatje en de totale ongeschiktheid van onze voertuigen voor dit soort actie's neem je ook nog eens een (te) groot lichamelijk/persoonlijk risico.

Er zijn in een groot aantal (voormalige) regio's héle strakke richtlijnen voor achtervolgingen, mede om dit soort actie's in te perken....

Je weet het leuk te brengen allemaal.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #359 Gepost op: 26 mei 2013, 23:52:28
Citaat van: rrpd link=msg=1166657 date=1369596013
Ben benieuwd hoe jij boeven vangt dan.... ::)

Citaat van: HAPRPAA link=msg=1166707 date=1369600901
Je weet het leuk te brengen allemaal.

Misschien gaat het daar wel mis in onze organisatie... Eens kritisch kijken naar het werk en de resultaten ::) :-\

Citaat van: rrpd link=msg=1166657 date=1369596013
Achtervolgen hoort nu eenmaal bij het politiewerk aangezien boeven niet altijd uit zichzelf stoppen.
Daar horen gewoon risico's bij. En als ik het zo lees, een achtervolging over landwegen, moet gewoon kunnen hoor.
Tuurlijk weeg je bepaalde risico's af (zoals bv. een achtervolging in een woonwijk waarbij de school net uit is etc.) maar ik vind het onzin als collega's te snel gaan piepen. Risico te groot, kosten te duur blablabla.

Natuurlijk horen achtervolgingen er bij, echter ben ik nog steeds van mening dat een groot gedeelte van de collega's niet voldoende geschoold is en dat we totaal ongeschikt materieel hebben... Na een minuutje of vijf stevig stampen op de remmen gaan ze faden en is het uit met de pret. In combinatie met een topzware-schommel-Touran werkt dat niet zo lekker.
Overigens doet iedereen wel eens iets waarvan ze later zeggen ''Daar hebben we mazzel gehad'' of ''Dat had eigenlijk anders gemoeten'', daar kun je toch (enigsinds) kritisch naar kijken, over praten en van leren?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !