Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 303184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #370 Gepost op: 4 november 2013, 13:01:18
Citaat van: Jerommeke link=msg=1217010 date=1383564628
Tsja, we zien in Nederland de laaste jaren natuurlijk al een redelijke trend ontstaan v.w.b. het gebruik van snelle voertuigen waar de Nederlandse politie niet tegen op kan boksen.
Ten eerste omdat ''we'' niet willen dat de politie met 250 kilometer per uur achter een auto aan zit die weigert te stoppen en ten tweede omdat de fysieke mogelijkheden nog steeds ontbreken.

Ik ben van mening dat je ''boeven'' niet de kans moet geven (of ze laten denken) dat ze er mee weg komen omdat de politie toch wel afhaakt. Er zijn zát voorbeelden van bekende criminelen die, als de politie er dan eenmaal achterzit, grote risico's gaan nemen zodat de politie wel moet afhaken.

Zelf doe ik, met een dienstauto, al niets tegen brommer/scooterrijders voor ''simpele'' overtredingen. Pleegt die zelfde scooterrijder een overval dan ligt de lat natuurlijk weer anders (hoger).

Mee eens, kijkend naar de inbraken bij de Mediamarkt in Middelburg. Dat is ook een van de gevallen geweest waardoor de spijkermatten weer terug in de dienstvoertuigen kwamen. Met spijkermatten: geen inbraak MM. Zonder: verschillende. Ik heb al het vermoeden dat het idee van de spijkermatten een boef kan afschrikken.

Gelukkig krijgen we van Opstelten veel meer (lees: minder) blauw op straat en minder (lees: meer) papierwerk om veel op straat te zijn.

Brommers achtervolg ik eigenlijk niet. Tenzij in het buitengebied. Daar is wegkomen wat moeilijker door de polderwegen. Gaat de bestuurder risico's nemen, haak ik af.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #371 Gepost op: 4 november 2013, 13:33:42
Ik ben altijd diep van binnen een beetje tegen agenten die afhaken. Ik kan heel goed begrijpen dat de veiligheid van jezelf en burgers voor gaat maar ben toch altijd bang dat juist daarom criminelen gevaarlijker rijgedrag gaan vertonen.

Begrijp ook wel dat in een politiewagen het onmogelijk is een scooter bij te houden in een woonwijk (en helaas weten die scooter personen dat ook  :-X).


Graag zou ik binnen de politie een snelle interventie eenheid zien. Een of twee van deze eenheden per eenheid.

Uitgerust met:

- Een snel politievoertuig (audi/BMW/etc)
- Een MP5
- Spijkermat

24/7 op de weg, dus geen lange opkomstijd (30 minuten) zoals het AT.
Kan gewoon de normale (verkeers)taken uitvoeren en indien nodig ingezet worden bij High Impact Crimes.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #372 Gepost op: 4 november 2013, 13:40:08
Naast de vraag of het zinvol is, is de vraag waarom ga je iemand achtervolgen, nog belangrijker denk ik.
Is het een bekende dader? (heeft de agent hem/haar herkend?) Wat is het strafbare feit?

Bovendien vindt ik nog steeds dat achtervolgingen nog steeds te vaak negatieve gevolgen hebben. Aanrijdingen dienstvoertuigen, aanrijding dader (dan wel niet dodelijke afloop zoals de motorrijder recent in Den Haag), gevaar medeweggebruikers etc. Naast de vraag of de achtervolging voor dat strafbare feit dit allemaal waard is, zou je je ook kunnen afvragen hoe vaak een achtervolging ook echt geslaagd is. In sommige gevallen heb je meer aan andere middelen, dan aan een achtervolging. Denk aan spijkermatten, blokkades, heli (etc.)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #373 Gepost op: 4 november 2013, 14:01:38
Citaat van: Panter link=msg=1217040 date=1383568422
24/7 op de weg, dus geen lange opkomstijd (30 minuten) zoals het AT.
Kan gewoon de normale (verkeers)taken uitvoeren en indien nodig ingezet worden bij High Impact Crimes.

Ha leuk idee, maar die dekking haal je natuurlijk nooit in Nederland. Dan heb je heel veel dure auto's nodig, meerdere per eenheid.........
Zelfs het AT haalt de 30 minuten niet in het hele land en al helemaal niet 24/7.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #374 Gepost op: 4 november 2013, 14:09:20
Citaat van: Panter link=msg=1217040 date=1383568422
Graag zou ik binnen de politie een snelle interventie eenheid zien. Een of twee van deze eenheden per eenheid.

Uitgerust met:

- Een snel politievoertuig (audi/BMW/etc)
- Een MP5
- Spijkermat

24/7 op de weg, dus geen lange opkomstijd (30 minuten) zoals het AT.
Kan gewoon de normale (verkeers)taken uitvoeren en indien nodig ingezet worden bij High Impact Crimes.

tja, dat kan je wel vergeten. Het hoogst mogelijke in deze tijd zal vermoedelijk de aanschaf van een spijkermatje wezen.
Al moet het onderzoek eerst worden afgerond nav de pilot, dan zal er bij een positief resultaat een aanbesteding volgen, dan doen we de aanbesteding nog een keer overnieuw, en dan moet alles nog worden aangeschaft en uitgeleverd. Dat kan zo een jaar of 3 duren.

Laat ze die helikopters eens verspreiden over het land.. Waarom moeten ze allemaal op Schiphol staan? Lekker handig voor de zuid-6


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #375 Gepost op: 4 november 2013, 14:20:12
Citaat van: silque link=msg=1217049 date=1383570098
Ha leuk idee, maar die dekking haal je natuurlijk nooit in Nederland. Dan heb je heel veel dure auto's nodig, meerdere per eenheid.........
Zelfs het AT haalt de 30 minuten niet in het hele land en al helemaal niet 24/7.

Maar het AT heeft een piketdienst (opkomst vanuit thuis?)

Een voertuig wat al op de weg rijdt (bijvoorbeeld op de A10) lijkt mij snel ter plaatse te kunnen zijn. Alleen in dit geval heb je dan een voertuig wat ook daadwerkelijk iets kan uitvoeren en de verdachten kan bijhouden (totdat AT / heli ter plaatse zijn) in plaats van een Touran die er uit gereden wordt.

In Nederland hebben we de middelen wel om zware criminelen aan te pakken. Observatie drone's, helicopters, AT, etc. maar helaas hebben de verdachte de politie al zoek gereden voordat deze middelen inzetbaar zijn. Als er nu binnen korte tijd (en dus niet 20 minuten) een voertuig op de snelweg aanwezig kan zijn die het tempo kan bijhouden en van afstand kan volgen worden deze criminelen misschien nog wel eens gepakt  8)

Opkomsttijd van de heli of AT verkorte zou natuurlijk ook helpen, maar dat kost veel geld.
Haal een paar dure ingenomen auto's weg bij Domein, laat deze rondrijden op strategische snelwegen en hun normale werk doen en laat ze vliegensvlug in actie komen indien nodig. Dekking in het hele land zal inderdaad niet lukken, maar A'dam en Rotterdam moet toch wel lukken? Waren mooi van te pas geweest bij de Brink's overval (waar de vluchtauto crashte en er genoeg tijd was om over te stappen in een ander voertuig).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #376 Gepost op: 4 november 2013, 14:39:58
De meeste achtervolgingen zijn binnen een paar minuten afgelopen. Hetzij succesvol of niet. Als je 1 zo'n auto per eenheid laat rijden heb je nog altijd opkomsttijden van een half uur of hoger, zeker als ze toevallig vanaf de verkeerde kant moeten komen en iemand moeten vangen die van ze af rijdt. Daarnaast zal je nog minimaal een 24/7 rooster moeten hebben, dus 6 man per dag met gelegenheid voor vakanties, trainingen etcetera praat je toch al over zo'n 12 tot 20 man per team. Een extra voertuig voor pechgevallen of schades. Extra voertuigen voor trainingen.

Aardig kostenplaatje.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #377 Gepost op: 4 november 2013, 15:05:33
Citaat van: EvEs link=msg=1217054 date=1383570560
Laat ze die helikopters eens verspreiden over het land.. Waarom moeten ze allemaal op Schiphol staan? Lekker handig voor de zuid-6

Staat er tegenwoordig één op Rotterdam...... en die vliegt alleen in de randstad lijkt het wel.  :-\

Citaat van: Panter link=msg=1217056 date=1383571212
Een voertuig wat al op de weg rijdt (bijvoorbeeld op de A10) lijkt mij snel ter plaatse te kunnen zijn. Alleen in dit geval heb je dan een voertuig wat ook daadwerkelijk iets kan uitvoeren en de verdachten kan bijhouden (totdat AT / heli ter plaatse zijn) in plaats van een Touran die er uit gereden wordt.

Wellicht lukt dat in de Randstad, maar hoe wil je dat in de landelijke gebieden doen? Als je vanuit Tholen naar Vlissingen moet is een half uur al bijna niet te doen, laat staan dat je naar Hulst moet. Met deze problemen kampen 80% van de regio's, eer de voertuigen er zijn is de achtervolging al lang voorbij.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest15549

  • Gast
Reactie #378 Gepost op: 4 november 2013, 15:38:53
Citaat van: Panter link=msg=1217040 date=1383568422
Ik ben altijd diep van binnen een beetje tegen agenten die afhaken. Ik kan heel goed begrijpen dat de veiligheid van jezelf en burgers voor gaat maar ben toch altijd bang dat juist daarom criminelen gevaarlijker rijgedrag gaan vertonen.

Begrijp ook wel dat in een politiewagen het onmogelijk is een scooter bij te houden in een woonwijk (en helaas weten die scooter personen dat ook  :-X).


Graag zou ik binnen de politie een snelle interventie eenheid zien. Een of twee van deze eenheden per eenheid.

Uitgerust met:

- Een snel politievoertuig (audi/BMW/etc)
- Een MP5
- Spijkermat

24/7 op de weg, dus geen lange opkomstijd (30 minuten) zoals het AT.
Kan gewoon de normale (verkeers)taken uitvoeren en indien nodig ingezet worden bij High Impact Crimes.

Een BMW M5 met agenten die een MP5 dragen achtervolgingen op scooters laten uitvoeren? Zal wel worden geaccepteerd, ja..


guest15549

  • Gast
Reactie #379 Gepost op: 4 november 2013, 15:40:59
Citaat van: Panter link=msg=1217056 date=1383571212
[...]

In Nederland hebben we de middelen wel om zware criminelen aan te pakken. Observatie drone's, helicopters, AT, etc. maar helaas hebben de verdachte de politie al zoek gereden voordat deze middelen inzetbaar zijn. Als er nu binnen korte tijd (en dus niet 20 minuten) een voertuig op de snelweg aanwezig kan zijn die het tempo kan bijhouden en van afstand kan volgen worden deze criminelen misschien nog wel eens gepakt  8)
[..]

Het KLPD had toch op de bureaus/posten langs de snelweg klaarstaande Volvo V70 T6'jes staan? Als die daarvoor gebruikt kunnen worden..