Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 295989 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #400 Gepost op: 9 november 2013, 17:14:59
Citaat van: 7131 link=msg=1217496 date=1383718493
Leg eens uit........

Precies onderstaand. Daarnaast is een beetje ether discipline ook mooi mee genomen. Uiteraard zijn er nog wat puntjes maar die lijken mij iets te gevoelig voor die wereldwijdeweb.

Citaat van: Jims link=msg=1217506 date=1383723999
Je kan wel als dienstauto een Mercedes CLA hebben maar als je nog niet eens normaal kan schakelen naar een andere gespreksgroep.... :-\


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #401 Gepost op: 13 november 2013, 21:13:20
Citaat van: Tony-cc link=msg=1217595 date=1383744978
Excuus.... Worden idd niet meegestuurd, coördinaten zijn wel zichtbaar zodat deze meteen kunnen worden doorgegeven. (kan de MK daar iets mee ?)

Zouden we idd wat mee kunnen, maar gewoon de straat is stukken makkelijker en sneller uiteraard. Behalve als men het écht niet weet.... maar dan heb ik nog liever de mastgegevens. Men hoeft bij de coördinaten maar 1 cijfertje verkeerd te noemen en we rijden alsnog verkeerd.  ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #402 Gepost op: 19 november 2013, 16:54:51
Eén landelijk, uniform kader voor geforceerd stoppen van een achtervolgde


De politie moet zeer terughoudend en weloverwogen omgaan met het inzetten van instrumenten zoals een filefuik, geforceerde stops of het instellen van een roadblock. Hiervoor heeft de nationale politie één landelijk, uniform kader opgesteld voor het geforceerd stoppen van een achtervolgde. Met dit kader wordt de dagelijkse politiepraktijk van het volgen en achtervolgen nog verder geprofessionaliseerd.

Dat schrijft minister Opstelten vandaag in een brief aan de Kamer. Politiemedewerkers, zowel voor de agent op straat, de centralist in de meldkamer als leidinggevenden kunnen hiermee de risico’s en belangen van een achtervolging afwegen tegen het belang van een aanhouding.

Bij zijn risico-afweging weegt de agent onder meer de ernst van het strafbaar feit, de gereden snelheden, de beschikbare informatie over de achtervolgde auto en de bestuurder en de aanwezigheid van andere verkeersdeelnemers mee. De aanwezige leidinggevende in het operationeel centrum  is verantwoordelijk voor de coördinatie en sturing tijdens een achtervolging en zorgt voor de afstemming met de officier van dienst van de politie. Deze officier van dienst is bevoegd om opdracht te geven om de achtervolging af te breken. Dit kader wordt nu geïmplementeerd binnen de eenheden van de nationale politie. Dit zal in het voorjaar 2014 afgerond zijn.
De volledige brief staat te lezen via bovengenoemde link.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #403 Gepost op: 21 november 2013, 15:03:57
Citaat van: Red link=msg=1221318 date=1384876491
De volledige brief staat te lezen via bovengenoemde link.

Over de spijkermatten blijft het aardig stil. Lijkt me dat dit een fantastisch middel blijft. Hier in Zeeland heeft het zelfs een preventieve werking. Maar ja, preventie is niet meetbaar.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #404 Gepost op: 22 november 2013, 02:43:10
Tsja je zal eens een boef moeten vangen!  98uiye

Het is niet voor niks dat het gros van de straatrovers/ Itals en overvallers in Amsterdam weg komen met bromfietsen. Achtervolgen mag niet omdat het risico te groot is. Maar stel mij nou simpel de vraag: voor WIE is dat risico te groot? De burger, de overvaller, de overvallenne of de achtervolgend politieagent?  Laat die overvaller zich te pletter rijden, dat scheelt de diender tikwerk en de winkelier een hoop ellende. Dus uiteindelijk de burger een hoop doekoe mits we er geen staats begravenis van gaan maken.

Mijn pleit van de avond: niet stoppen voor de politie wordt strafbaar: Als verkeersdeelnemer bent u verplicht onder alle omstandigheden gehoor te geven aan de aanwijzingen gegeven middels een politie-transparant, een aanwijzing zoals omschreven in het RVV 1990 bijlage 2, of op welke andere wijze dan ook gegeven aanwijzing door de inzittende van een als zodanig herkenbaar Nederlands politie voertuig.

Uiteraard kan je de werkwijze van een politie-beamte in kaderen in allerlei regeltjes, maar je zal je zelf ten aller tijden moeten afvragen of het geboefte zich aan die kaders zoals jij ze opgesteld hebt gaat houden. Het antwoord zal ALTIJD "nee" ziijn. Dus ga jezelf niet beperken in regelgeving, maar beperk de regelgeving.

Je kan iemand immers ook niet leren dat hij vandaag wel een groen maar morgen geen groen koekje maar een bruin koekje mag eten, en overmorgen mag dat bruine maar ook dat groene koekje niet gegeten worden want dan is het gele koekjes dag. Behalve als het een schrikkel jaar is of als pasen en pinksteren op één dag vallen want dan mogen gele, groene, bruine en rode koekjes niet gegegeten worden. Alleen witte koekjes mogen dan in het openbaar gegeten worden. Daar snapt niemand meer wat van.

al hoewel.... "pak je iemand niet voor het plassen, dan pak je hem wel voor het poepen" is ook wel een leuk principe 98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #405 Gepost op: 22 november 2013, 09:26:07
Mopper.... AMEN. In andere landen is het allang strafbaar om niet te stoppen voor de politie...  Stoppen betekent nog steeds niet medewerking verlenen aan je eigen vervolging.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #406 Gepost op: 22 november 2013, 10:15:27
Citaat van: moppersmurf link=msg=1221961 date=1385084590

Mijn pleit van de avond: niet stoppen voor de politie wordt strafbaar: Als verkeersdeelnemer bent u verplicht onder alle omstandigheden gehoor te geven aan de aanwijzingen gegeven middels een politie-transparant, een aanwijzing zoals omschreven in het RVV 1990 bijlage 2, of op welke andere wijze dan ook gegeven aanwijzing door de inzittende van een als zodanig herkenbaar Nederlands politie voertuig.

Los van het feit dat ik het grotendeels met je eens ben, kan ik het nog niet helemaal rijmen met de rest van je verhaal. Hoe precies gaat dit ervoor zorgen dat we nu geen achtervolgingen krijgen? Ik denk dat het juist erger wordt dan.
Moeten ze dan niet stoppen voor een niet als zodanig herkenbaar voertuig? Lees: VROS, burgerbak etc?

Citaat van: grizz link=msg=1221992 date=1385108767
Stoppen betekent nog steeds niet medewerking verlenen aan je eigen vervolging.
Behalve als je daardoor bewijs tegen jezelf levert, die situaties kan ik me best bedenken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #407 Gepost op: 22 november 2013, 10:24:38
Citaat van: silque link=msg=1222002 date=1385111727
Los van het feit dat ik het grotendeels met je eens ben, kan ik het nog niet helemaal rijmen met de rest van je verhaal. Hoe precies gaat dit ervoor zorgen dat we nu geen achtervolgingen krijgen? Ik denk dat het juist erger wordt dan.
Moeten ze dan niet stoppen voor een niet als zodanig herkenbaar voertuig? Lees: VROS, burgerbak etc?
Behalve als je daardoor bewijs tegen jezelf levert, die situaties kan ik me best bedenken.

eens, alleen werpt het in veel voorkomende zaken misschien een drempel op om te vluchten...want ach... probeer het maar want extra straf levert het toch niet op...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #408 Gepost op: 7 december 2013, 02:40:16
Citaat van: silque link=msg=1222002 date=1385111727
Los van het feit dat ik het grotendeels met je eens ben, kan ik het nog niet helemaal rijmen met de rest van je verhaal. Hoe precies gaat dit ervoor zorgen dat we nu geen achtervolgingen krijgen? Ik denk dat het juist erger wordt dan.
Moeten ze dan niet stoppen voor een niet als zodanig herkenbaar voertuig? Lees: VROS, burgerbak etc?
Behalve als je daardoor bewijs tegen jezelf levert, die situaties kan ik me best bedenken.
Even een copy van mijn eigen uitspraak:
"niet stoppen voor de politie wordt strafbaar: Als verkeersdeelnemer bent u verplicht onder alle omstandigheden gehoor te geven aan de aanwijzingen gegeven middels een politie-transparant, een aanwijzing zoals omschreven in het RVV 1990 bijlage 2, of op welke andere wijze dan ook gegeven aanwijzing door de inzittende van een als zodanig herkenbaar Nederlands politie voertuig."

Ik lees toch echt het woordje OF, dus het niet stoppen voor een aanwijzing gegeven middels een politie transparant waarmee o.a. de VROS voertuigen uitgerust zijn is net zo strafbaar.

Daarnaast: er is geen enkel middel te bedenken dat achtervolgingen tegen gaat. Nu niet en nooit niet omdat wij als blauwe eenheid er niks mee winnen om die boef te vangen en het geboefte er alles bij te verliezen heeft. Het geboefte zal er dus altijd alles voor over hebben om weg te komen. Maar om nou gelijk bij de pakken nee te gaan liggen en te denken "ach hij gaat toch vluchten laat hem lekker" maakt de situatie alleen maar erger.

We ( de blauwe kant) zullen er dus altijd alles aan moeten doen om het geboefte te gaan vangen. Het klassieke "miep-miep" road runner verhaal: je verliest altijd maar vindingrijkheid zal je (soms) wat op (kunnen) leveren. En daar zullen we de troost uit moeten halen. Helaas is het alleen zo dat er een kudde amateur politie's op plaatsen zitten waar het zitten belangrijker is dan het staan. Laat staan dat ze dus nog ergens voor (gaan) staan, dat is bijvoorbaat al een kansloze zaak!

Dus is de Nederladse politie afhankelijk van die zittende tuinkabouters in de leiding van de Politie om de èchte diender naar boven te halen. En daar wringt de schoen nogal want het moet allemaal poes lief en aardig en we moeten vooral aan de publieke opinie denken. Want owee als er een burger gaat klagen over hoe jij je werk gedaan hebt! Dat betekend dat die tuinkabouter moet gaan werken en daar wordt ie niet voor betaald. Nog sterker: dan loop je het risico dat je fouten gaat maken en dat willen we niet want dan wordt hij/zij getrapt in plaats van dat je naar beneden kan trappen.

Ik wijk te veel af: als je het mij vraagt is dus juist het probleem dat de publieke opinie wil dat wij boeven vangen. Maar dan wel de echte boef en niet die kluns die net 20 km/u te hard langs een flitspaal is gereden. En dan is dat voor de publieke opinie nog niet zo erg, maar het geld dat hij voor die overtreding betaald gaat niet naar het vangen van een boef maar naar de portemonee van Rutte & Co en daar is ie niet zo blij mee!

Laat ik het nou eens grof gaan stellen: waarom moeten wij (de blauwe tak) ons gaan conformeren aan 13,5 miljoen meningen?  Dat gaat nooit en te nimmer lukken, dus moet je het ook niet willen. Want je gaat steeds meer rekening houden met de hardst mogelijk klinkende stem en dat is veelal de stem van de kleinste minderheid. Die moet namelijk schreeuwen om boven de menigte uit te kunnen komen. En die menigte denkt juist: ach laat hem maar hij is alleen.....  :'(
Trek je eigen plan en laat 13,5 miljoen mensen rekening houden met jou! Dat werkt beter want 13,5 miljoen mensen=meningen: dat is f***ing veel om rekening mee te houden! Ik snap de mening van mijn eigen vrouw al af en toe niet (en das er maar 1!) laat staan die van 13,5 miljoen andere wezens!

Dus is het in mijn ogen dood simpel: wees duidelijk in de taakstelling "er is in Nederland één politie organisatie en die vangt de boef". De pot op met "hulp verlening aan hen die dat behoeve" daar hebben we de brandweer, (dieren)ambulance, jeugdzorg etc voor. De politie vangt boeven en dat doen we goed (of we doen het niet)

En nu doen we niks: loopt de boef lachend weg en komen de geboeftes uit alle windstreken naar ons land omdat die blauwe hap in Nederland toch niks mag doen. Lekker links met rode rozen smijten en een beetje secundair giro 555 spelen O0

Toet Toet Pep Pep peppie en Kokkie  98uiye

(aldus moppersmurf)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #409 Gepost op: 9 december 2013, 14:46:30
Roerend mee eens! O0