Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 303134 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #490 Gepost op: 25 februari 2016, 20:08:49
Citaat van: batoutofhell link=msg=1408697 date=1456370106
Misschien moet iemand de journalist even wijzen op de algemene ontheffing van het RVV voor politie. Zelfs zonder zwaailicht mogen ze door rood.

Inderdaad, ze mogen door rood, met of zonder OGS. Maar zonder OGS is een politievoertuig GEEN voorrangsvoertuig, en gelden, zoals in het artikel staat, de "normale voorrangsregels". Wanneer de politie zonder OGS door rood rijdt, zal deze ten alle tijden voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die gewoon door groen rijden. En zelfs wanneer de politie met OGS door rood rijdt, en dus in principe voorrang heeft, mag die voorrang niet zo maar genomen worden, net zoals dat iedere andere weggebruiker, wanneer deze voorrang heeft, deze niet mag nemen, maar moet krijgen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #491 Gepost op: 25 februari 2016, 20:19:12
Je bent inderdaad alleen een voorrangsvoertuig met OGS, dus men is niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je dit niet voert.
Echter, ben jij ook verplicht om anderen voorrang te geven? Dat is geregeld in artikel 15 van het RVV...... en laten we nou net ontheffing hebben voor het RVV (ook zonder OGS!).
Zolang je daarbij geen gevaar of hinder veroorzaakt, lijkt er dus veel mogelijk  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #492 Gepost op: 25 februari 2016, 20:23:32
Citaat van: Bert65 link=msg=1408861 date=1456427291
Nou, het betoog is aardig maar de rest is ook een aanname. Als OGS was gevoerd, was de politiewagen misschien wel opgemerkt.
Verder klopt het natuurlijk wel, het is maar net hoe je het wil lezen.

Even cynisch doen: Ze reden met zwaailicht aan, maar met sirene waren ze eerder opgemerkt?  Misschien wel, maar als ze blauw niet zien, zouden ze sirene dan wel horen? Cynisme af.

Vandaar ook het op het einde iets over BR en art.5 en speculeren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #493 Gepost op: 25 februari 2016, 20:24:19
Het artikel is inmiddels aangepast. Zo klopt het iets beter.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #494 Gepost op: 25 februari 2016, 20:25:26
Citaat van: batoutofhell link=msg=1408858 date=1456426552
Enigste wat overblijft is de aanrijding en art.5 WVW.

Noem dat maar "het enigste"!!!

Citaat van: batoutofhell link=msg=1408858 date=1456426552
Al hadden ze sirene aan gehad en deze aanrijding hadden gekregen, zat je met hetzelfde probleem.

Alleen hadden ze dan per definitie voorrang, nu hadden ze dat hoogstwaarschijnlijk niet!

Citaat van: batoutofhell link=msg=1408858 date=1456426552
Iets met brancherichtlijn en snelheid over een kruising heen.

En daarbij maakt het verder niet uit of OGS aan of uit staat.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #495 Gepost op: 25 februari 2016, 20:28:44

Het artikel is inmiddels aangepast. Zo klopt het iets beter.
Inderdaad hebben ze geprobeerd het kloppend te vermelden.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #496 Gepost op: 25 februari 2016, 20:34:05
Citaat van: silque link=msg=1408868 date=1456427952
Echter, ben jij ook verplicht om anderen voorrang te geven? Dat is geregeld in artikel 15 van het RVV...... en laten we nou net ontheffing hebben voor het RVV (ook zonder OGS!).

Ja, dat weten we nu wel. Maar waar jullie steeds heel snel overheen stappen, is dat aan het gebruik van de vrijstelling voorwaarden verbonden zijn, die zijn benoemd in de Brancherichtlijn. Zelfs wanneer OGS gevoerd wordt, en de auto dus een voorrangsvoertuig is, wordt OGS gebruikt "als vraag om medewerking van andere weggebruikers en niet als breekijzer. De bestuurder moet zich rekenschap geven van de mogelijkheid dat andere weggebruikers hem niet horen en/of zien, dan wel zijn richting en/of snelheid niet goed kunnen inschatten. Dit betekent dat er rekening gehouden dient te worden met onvoorziene of onberekenbare reacties van andere weggebruikers."


Citaat van: silque link=msg=1408868 date=1456427952
Zolang je daarbij geen gevaar of hinder veroorzaakt, lijkt er dus veel mogelijk  O0

Maar die vrijstelling is dus geen vrijbrief om medeweggebruikers die voorrang hebben die voorrang niet te geven.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #497 Gepost op: 25 februari 2016, 20:52:52
Mijn oude normale rij-instructeur (voor mijn normale rijbewijs bedoel ik) zei altijd: Het is geen voorrangsvoertuig maar een voorrangvragendvoertuig.
Tekstueel misschien niet correct, maar feitelijk had hij het dus wel juist...  ;)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #498 Gepost op: 25 februari 2016, 21:03:24
Wat scorpio zegt klopt wel.
Alleen wat silque aanhaalt qua voorrang klopt ook.
Als ik gebruik maak van de vrijstelling (zonder ogs) en rustig over een rotonde of vop rijdt hoef ik niet perse voorrang te verlenen.
Als ik zie dat de persoon mij heeft gezien kan ik er voor langs. Als de persoon aan de kant zou moeten springen, of giga in de ankers moet zit ik gewoon hardstikke fout.
Als ik met vrijstelling zonder ogs een rij geparkeerde autos voorbij moet ga ik wat offensiever rijden.
Let wel, offensief is niet agressief. Soms neem je voorrang waar je dit niet hebt. Maar het moet verantwoord en rustig. Anderen moeten wel de tijd hebben om op je te kunnen reageren.


guest15549

  • Gast
Reactie #499 Gepost op: 25 februari 2016, 21:09:33
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408893 date=1456430604
Wat scorpio zegt klopt wel.
Alleen wat silque aanhaalt qua voorrang klopt ook.
Als ik gebruik maak van de vrijstelling (zonder ogs) en rustig over een rotonde of vop rijdt hoef ik niet perse voorrang te verlenen.
Als ik zie dat de persoon mij heeft gezien kan ik er voor langs. Als de persoon aan de kant zou moeten springen, of giga in de ankers moet zit ik gewoon hardstikke fout.
Als ik met vrijstelling zonder ogs een rij geparkeerde autos voorbij moet ga ik wat offensiever rijden.
Let wel, offensief is niet agressief. Soms neem je voorrang waar je dit niet hebt. Maar het moet verantwoord en rustig. Anderen moeten wel de tijd hebben om op je te kunnen reageren.

Laten de meeste mensen je netjes door als je zonder sirene maar met zwaailichten aan komt rijden? En dan bedoel ik de mensen die wél opletten..