Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 296290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #520 Gepost op: 27 februari 2016, 05:23:53
En de kern van mijn verhaal is, dat in plaats van al te makkelijk en vaak terug te vallen op de uitzonderingsregel, je wellicht beter zou kunnen besluiten het eens wat vaker iets rustiger aan te doen in plaats van steeds maar weer de grenzen op te zoeken en/of daarover heen te gaan, waarbij de risico's significant toenemen.

's Nachts met 57 kilometer boven de geldende maximum snelheid (en dus 17 kilometer boven de maximum snelheid volgens de BR) over een onverlichte provinciale weg met bochten zonder OGS op weg te gaan in een poging een stel inbrekers de pas af te snijden, vind ik (en vooral de rechter) nogal ondoordacht, waarbij het doel kennelijk alle middelen heiligt. Zelfs de maximum overschrijding van 40 km is dan wellicht al niet verantwoord. Dit zal ongetwijfeld 10, wellicht 20 x goed gaan, waarbij het maar de vraag is of het doel, de aanhouding van de inbrekers elke keer gehaald is/wordt en/of de kans daarop groter werd. Maar deze keer werd en het doel niet bereikt, maar nog veel erger, er viel ook een onschuldige dode.

's Nachts met 57 kilometer (of wellicht zelfs meer) boven de geldende maximum snelheid over een verlichte snelweg met OGS de achtervolging inzetten op een auto die bijvoorbeeld bij een overval gebruikt is echter een heel ander verhaal.

Ik denk dat je zonder OGS sowieso helemaal niet de grens van de 40 kilometer overschrijding aan moet willen gaan tikken en zeker daar niet overheen moet gaan, omdat het gevaar dat andere weggebruikers je dan niet of te laat opmerken exponentieel toeneemt. Jullie bekijken het denk ik te veel vanuit jullie eigen perspectief, waarbij het doel (de melding waar je naar toe gaat) te veel prefereert boven de veiligheid van de mede weggebruikers.

En als er dan geroepen wordt "dat de BR nogal eens zorgt voor een onwerkbare situatie", dan kan je 2 dingen doen, namelijk de situatie "werkbaar" maken en "gewoon" terug te vallen op de uitzonderingsregel, of je neer te leggen bij het gegeven dat het onwerkbaar is en de verkeersveiligheid te laten prefereren, hoe tegenstrijdig en frustrerend dat wellicht ook is met de kern van het politiewerk, namelijk boeven vangen en noodhulp bieden. Liever te laat dan helemaal niet aankomen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #521 Gepost op: 27 februari 2016, 05:52:42
Citaat van: scorpio link=msg=1409220 date=1456522443
Komt het helemaal niet bij je op, dat het overleg en/of afweging er ook toe zou kunnen leiden dat er minder hard gereden gaat worden, een achtervolging wordt gestaakt, etc. met als gevolg dat er geen aanrijding plaats vindt?

Je leest niet wat ik zeg, of verdraait nu bewust mijn woorden. Ik geef aan dat zelfs als je alles heel bewust en in overleg doet, je nog steeds de pineut bent als er een aanrijding volgt. Zelfs als je ruim binnen de brancherichtlijnen opereert.

Citaat van: scorpio link=msg=1409239 date=1456547033
Zelfs de maximum overschrijding van 40 km is dan wellicht al niet verantwoord. Dit zal ongetwijfeld 10, wellicht 20 x goed gaan, waarbij het maar de vraag is of het doel, de aanhouding van de inbrekers elke keer gehaald is/wordt en/of de kans daarop groter werd. Maar deze keer werd en het doel niet bereikt, maar nog veel erger, er viel ook een onschuldige dode.

's Nachts met 57 kilometer (of wellicht zelfs meer) boven de geldende maximum snelheid over een verlichte snelweg met OGS de achtervolging inzetten op een auto die bijvoorbeeld bij een overval gebruikt is echter een heel ander verhaal.
Bijzondere manier van redeneren. Dus als je in het tweede geval iemand dood rijd dan vind je het kennelijk wel verantwoord...  :-X
Citaat van: scorpio link=msg=1409239 date=1456547033
Jullie bekijken het denk ik te veel vanuit jullie eigen perspectief, waarbij het doel (de melding waar je naar toe gaat) te veel prefereert boven de veiligheid van de mede weggebruikers.
Vul aub niet in hoe wij iets bekijken, die conclusie kan je niet trekken. Dan kan ik ook gaan roepen dat jij het veel te veel bekijkt vanuit een onwetende kant, en dat uit je reacties blijkt dat je niets begrijpt van hoe het politiewerk in elkaar zit. En dat doe ik ook niet.

Ik neem de veiligheid van mijn mede weggebruikers enorm serieus en maak altijd een afweging in mijn handelen. Toch weet ik nu al, dat mocht ik ooit onverhoopt een aanrijding krijgen waarbij letsel ontstaat, dat je zo enorm onder een vergrootglas ligt dat je gewoon de pineut bent. Ook als je ruim binnen de brancherichtlijnen blijft.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #522 Gepost op: 27 februari 2016, 06:41:00
Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Je leest niet wat ik zeg, of verdraait nu bewust mijn woorden. Ik geef aan dat zelfs als je alles heel bewust en in overleg doet, je nog steeds de pineut bent als er een aanrijding volgt. Zelfs als je ruim binnen de brancherichtlijnen opereert.

Of je nu binnen of buiten de (maximale) normen van de brancherichtlijnen blijft doet er helemaal niet toe. Het is echter het "maximaal toelaatbare", en heel soms, als de situatie het toelaat, zou je eens kunnen overwegen om daarover heen te gaan. Maar wanneer de situatie het niet toelaat, is die maximale grens helemaal niet relevant. Wanneer er een aanrijding volgt, zal inderdaad al heel snel de conclusie zijn, dat de situatie het helemaal niet toeliet. Vandaar dat ik dus steeds zeg, is dat een moment van bezinning helemaal niet zo verkeerd is, en wanneer de situatie wat langer duurt, er meerdere momenten van bezinning moeten zijn. "Ben ik nog wel verantwoord bezig?" Is hier geen grote rol voor de bijrijder weggelegd?

Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Bijzondere manier van redeneren. Dus als je in het tweede geval iemand dood rijd dan vind je het kennelijk wel verantwoord...  :-X

Nee, dat vind ik niet en schrijf ik niet. In het tweede geval is de kans veel groter dat het op een veilige manier kan. Maar dat wil niet zeggen dat je de hele rit maar plankgas moet rijden, maar elke nieuwe situatie (auto's die in het zicht komen) opnieuw in moet schatten, en wellicht moet besluiten om even pas op de plaats te maken, of misschien wel moet besluiten de achtervolging af te breken. De BR is bedoeld om ongelukken te voorkomen, niet om daar achteraf een beroep op te doen wanneer het vreselijk fout gaat!

Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Vul aub niet in hoe wij iets bekijken, die conclusie kan je niet trekken. Dan kan ik ook gaan roepen dat jij het veel te veel bekijkt vanuit een onwetende kant, en dat uit je reacties blijkt dat je niets begrijpt van hoe het politiewerk in elkaar zit. En dat doe ik ook niet.

Nu wellicht niet, maar dat is min of meer de standaard reactie hier wanneer politiemensen zich "aangevallen" voelen door "onwetende" burgers.

Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Ik neem de veiligheid van mijn mede weggebruikers enorm serieus en maak altijd een afweging in mijn handelen.

En ik neem zo maar aan dat de agent in het door mij genoemde incident dat ook heeft gedaan. Hij/zij heeft gesproken met de bijrijder over mogelijk gebruik van OGS en daarvan af te zien, maar is vervolgens wel met 57 kilometer te hard gaan rijden. Net als de rechtbank ben ik van mening dat die afweging dus niet juist was. Zoals eerder gezegd, zonder OGS moet je die 40 km niet eens willen benaderen.

Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Toch weet ik nu al, dat mocht ik ooit onverhoopt een aanrijding krijgen waarbij letsel ontstaat, dat je zo enorm onder een vergrootglas ligt dat je gewoon de pineut bent. Ook als je ruim binnen de brancherichtlijnen blijft.

Ik denk dat iedereen die een aanrijding heeft waarbij letsel ontstaat onder een vergrootglas ligt. Ik zie niet in waarom dat anders zou moeten wanneer er een politieagent bij betrokken is? Net als voor ieder ander hebben jullie je ook te verantwoorden en hebben jullie je ook aan regels te houden, die soms anders zijn als waar andere burgers zich aan moeten houden.

Als in deze situatie de agent met bijvoorbeeld 30 kilometer te hard had gereden, was de uitspraak van de rechter waarschijnlijk dezelfde geweest als er ook een aanrijding had plaatsgevonden. Maar wellicht had door de verminderde snelheid de aanrijding wel voorkomen geweest, omdat de agent wel op tijd kon remmen. Of als hij/zij wel gekozen had om toestemming voor OGS te vragen, of alleen blauw aan te doen, dan had de scooterrijder de politieauto wellicht wel gezien en voor laten gaan.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #523 Gepost op: 27 februari 2016, 06:47:07
Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
:-X Vul aub niet in hoe wij iets bekijken, die conclusie kan je niet trekken.

De rechter zegt in het onderhavige geval hier overigens ook iets over:

"Verder valt uit de verklaringen van verdachte of anderszins uit het dossier niet af te leiden dat verdachte in zijn afwegingen omtrent de te rijden snelheid heeft betrokken de vraag of het door hem te dienen belang (het responderen op een inbraakmelding) onder de gegeven omstandigheden opwoog tegen de (ernstige) gevaarzetting die hij – objectief en voorzienbaar - door zijn rijgedrag veroorzaakte."

Maar die weet vast ook niet hoe het politiewerk in elkaar zit?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #524 Gepost op: 27 februari 2016, 07:01:42
Citaat van: Red link=msg=1409241 date=1456548762
Ik neem de veiligheid van mijn mede weggebruikers enorm serieus en maak altijd een afweging in mijn handelen.

 Beantwoord dan eens deze vraag. Kennelijk heb jij nog geen ernstige aanrijding gehad, gelukkig maar. Maar jij zal toch ook wel eens of zelfs vaak situaties meegemaakt hebben dat je achteraf dacht "OOPS, dat ging maar net goed"? Ik zit regelmatig op de weg, houd mij in de regel keurig aan de verkeersregels maar ik heb al die ervaring, soms ook omdat ik zelf niet de juiste beslissing nam.

Zijn dergelijk situaties aanleiding om een volgende keer andere afwegingen te maken? En in hoeverre laat jij het oordeel van de bijrijder meewegen, of als jij zelf bijrijder bent, zeg jij dan wel eens dat de bestuurder het wellicht wat rustiger aan moet doen, of bijvoorbeeld wel OGS of alleen blauw aan moet zetten?

Dat de bestuurder vooral met het verkeer om hem heen bezig is en niet kijkt op de snelheidsmeter, dan kan ik best begrijpen. Maar als je bijrijder bent zit je toch ook niet lekker in je stoel als in het donker met 137 km/u op een provinciale weg auto's worden gepasseerd?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #525 Gepost op: 27 februari 2016, 09:58:02
Citaat van: scorpio link=msg=1409246 date=1456552027
Maar die weet vast ook niet hoe het politiewerk in elkaar zit?
Nee, dat weten ze vaak niet inderdaad. Dat is overigens geen verwijt. IBT dagen waarbij rechters, advocaten en Officieren van Justitie eens in de schoenen van een diender gaan staan zijn daarvoor ideaal. Er gaat vaak een wereld voor ze open... Ik nodig verkeersrechters en verkeersofficieren dan ook van harte uit om eens mee te rijden.


Citaat van: scorpio link=msg=1409245 date=1456551660
Of je nu binnen of buiten de (maximale) normen van de brancherichtlijnen blijft doet er helemaal niet toe. Het is echter het "maximaal toelaatbare", en heel soms, als de situatie het toelaat, zou je eens kunnen overwegen om daarover heen te gaan. Maar wanneer de situatie het niet toelaat, is die maximale grens helemaal niet relevant.
Zie je zelf niet hoe krom deze redenering nou eigenlijk is? Het is het maximaal toelaatbare, en in uitzonderlijke situaties mag je er vanaf wijken. Er staat echter nergens wat je kan verstaan onder uitzonderlijke situaties. Het mag, maar het mag dus eigenlijk niet. Laten we dat ook voor burgers invoeren: Je mag voortaan door rood rijden als er geen verkeer is. Maar als je onverhoopt een aanrijding krijgt, los van wiens schuld het is, dan mocht je toch niet door rood rijden en krijg je straf.
Citaat van: scorpio link=msg=1409245 date=1456551660
Nee, dat vind ik niet en schrijf ik niet.
Maar je insinueert het wel met je voorbeeld. Ook op een goed verlichte snelweg in een achtervolging op overvallers kan je een (dodelijke) aanrijding krijgen. Kennelijk vind je een dergelijke situatie wel voldoende om van de richtlijnen af te wijken, terwijl ik met enige stelligheid durf te stellen dat je ook in die situatie gewoon voor het bijltje gaat.

Citaat van: scorpio link=msg=1409245 date=1456551660
Zoals eerder gezegd, zonder OGS moet je die 40 km niet eens willen benaderen.
Dit is een typische uitspraak waaruit al bijkt dat je geen kennis van zaken hebt. Ik vorder zo nu en dan een rijbewijs in voor snelheidsovertredingen. Dat is dus vanaf 50+ te hard. Daar ga je natuurlijk nooit meteen met OGS achteraan rijden, dan kan je geen meting meer doen en ben je gelijk stuk. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Citaat van: scorpio link=msg=1409245 date=1456551660
Ik denk dat iedereen die een aanrijding heeft waarbij letsel ontstaat onder een vergrootglas ligt. Ik zie niet in waarom dat anders zou moeten wanneer er een politieagent bij betrokken is?
Ik zie dat wel.
Citaat van: scorpio link=msg=1409245 date=1456551660
Net als voor ieder ander hebben jullie je ook te verantwoorden en hebben jullie je ook aan regels te houden, die soms anders zijn als waar andere burgers zich aan moeten houden.
Helemaal met je eens, maar neem dan geen uitzondering op in de brancherichtlijn. Zeg dan gewoon: Dit zijn de regels, en daar mag je niet van af wijken. Zeg niet enerzijds dat je er van af mag wijken in bepaalde situaties, om vervolgens in de meeste gevallen te veroordelen als iemand daar een keer gebruik van maakt.

Citaat van: scorpio link=msg=1409247 date=1456552902
Beantwoord dan eens deze vraag. Kennelijk heb jij nog geen ernstige aanrijding gehad, gelukkig maar. Zijn dergelijk situaties aanleiding om een volgende keer andere afwegingen te maken? En in hoeverre laat jij het oordeel van de bijrijder meewegen, of als jij zelf bijrijder bent, zeg jij dan wel eens dat de bestuurder het wellicht wat rustiger aan moet doen, of bijvoorbeeld wel OGS of alleen blauw aan moet zetten?

Dat de bestuurder vooral met het verkeer om hem heen bezig is en niet kijkt op de snelheidsmeter, dan kan ik best begrijpen. Maar als je bijrijder bent zit je toch ook niet lekker in je stoel als in het donker met 137 km/u op een provinciale weg auto's worden gepasseerd?
Over eigen aanrijdingservaringen doe ik geen uitspraken in het openbaar. Al doende leert men, dus natuurlijk is er sprake van voortschrijdend inzicht. Ik overleg altijd met de bijrijder of bestuurder, en ik durf ze ook prima aan te spreken als dat moet. En als bestuurder kijk ik regelmatig op de snelheidsmeter, dat hoort ook gewoon.

En tot slot, je voorbeeld van de 137 km/h afhankelijk van de situatie, soort weg, rijkwaliteit van de bestuurder, de melding etc. Ik kan niet op voorhand zeggen dat ik niet lekker in mijn stoel zit.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #526 Gepost op: 27 februari 2016, 10:16:49
Citaat van: scorpio link=msg=1409239 date=1456547033
En de kern van mijn verhaal is, dat in plaats van al te makkelijk en vaak terug te vallen op de uitzonderingsregel, je wellicht beter zou kunnen besluiten het eens wat vaker iets rustiger aan te doen in plaats van steeds maar weer de grenzen op te zoeken en/of daarover heen te gaan, waarbij de risico's significant toenemen.

Ah oké,  dus je weet nu al hoe ik rijd en hoe vaak en makkelijk ik terugval op die uitzonderingsregel? Knap! Ik heb namelijk werkelijk geen idee wie jij bent.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #527 Gepost op: 27 februari 2016, 10:52:02
Citaat van: scorpio link=msg=1409207 date=1456518555
Net als elke andere bestuurder, geen voorrang verlenen aan een voertuig dat van rechts komt (artikel 15 RVV)

Én dat is dus niet zo, want daar hebben we een vrijstelling voor. Die kunnen we dus niet overtreden, mits noodzakelijk voor de politietaak natuurlijk.
Daarom vraag ik, heb je een uitspraak waarbij een politie ambtenaar veroordeeld is voor een RVV feit terwijl hij zich beroept op de vrijstelling? Ik zoek niet naar extremen, hoge snelheden of roekeloos rijgedrag van een politie ambtenaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #528 Gepost op: 27 februari 2016, 11:00:44
Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
Zie je zelf niet hoe krom deze redenering nou eigenlijk is? Het is het maximaal toelaatbare, en in uitzonderlijke situaties mag je er vanaf wijken.

Maar het wordt al een stuk duidelijker wanneer je uitspraken van rechters leest. En dan denk ik dat de interpretatie die jij er aan geeft in ieder geval niet strookt met hoe rechters het beoordelen


Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
Ook op een goed verlichte snelweg in een achtervolging op overvallers kan je een (dodelijke) aanrijding krijgen. Kennelijk vind je een dergelijke situatie wel voldoende om van de richtlijnen af te wijken, terwijl ik met enige stelligheid durf te stellen dat je ook in die situatie gewoon voor het bijltje gaat.

Natuurlijk kan dat, ik zeg niets anders. En ja, je gaat voor "het bijltje". Je mist alleen volledig de kern van wat ik bedoel.

Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
Dit is een typische uitspraak waaruit al bijkt dat je geen kennis van zaken hebt. Ik vorder zo nu en dan een rijbewijs in voor snelheidsovertredingen. Dat is dus vanaf 50+ te hard. Daar ga je natuurlijk nooit meteen met OGS achteraan rijden, dan kan je geen meting meer doen en ben je gelijk stuk.

En dan heb je het dus over een branchespecifieke onopvallende politietaak, waar een aanvullende opleiding voor verplicht is. En die opleiding is er niet voor niets, omdat die eenheden dagelijks gebruik maken van die uitzonderingsregel. En daar waar die uitzondering voor alle eenheden geld, denk ik dat die uitzonderingsregel door andere eenheden zeer restrictief gebruikt moet worden. Een goed voorbeeld is het filmpje uit Rotterdam wat elders staat. Bij een achtervolging gaat een busje ergens staan in afwachting van de stoet. Wanneer de auto het busje ziet probeert hij nog snel weg te komen, maar de agent ziet kans om de auto op uiterst effectieve manier tot 2 x toe te rammen waarbij de achtervolging ten einde is. De BR voldoet dan niet, maar geen rechter zal er denk ik een probleem mee hebben.

Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.

Vast. Net zoals dat er voorbeelden genoemd kunnen worden waarbij het voor mij volstrekt helder is dat je geen gebruik van de uitzondering moet kunnen maken. En zo denken rechters er ook over.

Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
Ik zie dat wel.Helemaal met je eens, maar neem dan geen uitzondering op in de brancherichtlijn. Zeg dan gewoon: Dit zijn de regels, en daar mag je niet van af wijken. Zeg niet enerzijds dat je er van af mag wijken in bepaalde situaties, om vervolgens in de meeste gevallen te veroordelen als iemand daar een keer gebruik van maakt.

Je kunt het ook omdraaien. Probeer nu eens te luisteren naar wat rechters zeggen in hun uitspraken? Ik heb al eerder het voorbeeld genoemd van een uitspraak, waarbij de agent schuldig is zonder oplegging van straf op maatregel. En daarbij een waarschuwing van de rechter voor andere agenten, maar die boodschap lijkt niet aan te komen.

Citaat van: Red link=msg=1409262 date=1456563482
Al doende leert men, dus natuurlijk is er sprake van voortschrijdend inzicht.

Precies.

Maar goed, we gaan er toch niet uitkomen, de conclusie is namelijk steeds hetzelfde. Jullie BR, die al een paar keer aangepast is en opgesteld is door jullie eigen organisatie, komt volgens jullie niet overeen met de dagelijkse praktijk. Rechters geven echter aan dat jullie er echter wel mee te dealen hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #529 Gepost op: 27 februari 2016, 11:13:48
Citaat van: scorpio link=msg=1409287 date=1456567244
Maar het wordt al een stuk duidelijker wanneer je uitspraken van rechters leest. En dan denk ik dat de interpretatie die jij er aan geeft in ieder geval niet strookt met hoe rechters het beoordelen
Toon mij dan maar aan dat ik iets zeg wat niet overeenkomt met de brancherichtlijn.
Citaat van: scorpio link=msg=1409287 date=1456567244
Natuurlijk kan dat, ik zeg niets anders. En ja, je gaat voor "het bijltje". Je mist alleen volledig de kern van wat ik bedoel.
Of jij mist de kern van wat ik bedoel, dat neem ik je niet kwalijk.
Citaat van: scorpio link=msg=1409287 date=1456567244
En dan heb je het dus over een branchespecifieke onopvallende politietaak, waar een aanvullende opleiding voor verplicht is. En die opleiding is er niet voor niets, omdat die eenheden dagelijks gebruik maken van die uitzonderingsregel.
Onzin, ik heb niets gezegd over een onopvallende politietaak. Het invorderen van rijbewijzen voor snelheid is ook geen onopvallende politietaak. Dat kan iedere diender, of het nou in een opvallend voertuig is of niet. En wat je precies bedoeld met het dagelijks gebruik maken van een uitzonderingsregel?... Als je ergens dagelijks gebruik van maakt dan is het compleet ongeloofwaardig om nog over een uitzonderingsregel te praten.

Citaat van: scorpio link=msg=1409287 date=1456567244
Een goed voorbeeld is het filmpje uit Rotterdam wat elders staat. Bij een achtervolging gaat een busje ergens staan in afwachting van de stoet. Wanneer de auto het busje ziet probeert hij nog snel weg te komen, maar de agent ziet kans om de auto op uiterst effectieve manier tot 2 x toe te rammen waarbij de achtervolging ten einde is. De BR voldoet dan niet, maar geen rechter zal er denk ik een probleem mee hebben.
Een slechter voorbeeld had je niet kunnen benoemen.... Dat rammen heeft niets met de brancherichtlijn te maken. Dat is het toepassen van geweld met als geweldsmiddel een dienstvoertuig en hoort dan ook gewoon als geweldsmelding afgehandeld te worden, en absoluut niet als verkeersongeval. Zo'n zaak komt dus ook niet voor de rechtbank als artikel 5 of 6 wvw. Dit voorbeeld geeft wel aan dat je, met alle respect, dus geen verstand van zaken hebt.
Citaat van: scorpio link=msg=1409287 date=1456567244
Je kunt het ook omdraaien. Probeer nu eens te luisteren naar wat rechters zeggen in hun uitspraken? Ik heb al eerder het voorbeeld genoemd van een uitspraak, waarbij de agent schuldig is zonder oplegging van straf op maatregel. En daarbij een waarschuwing van de rechter voor andere agenten, maar die boodschap lijkt niet aan te komen.

Maar goed, we gaan er toch niet uitkomen, de conclusie is namelijk steeds hetzelfde. Jullie BR, die al een paar keer aangepast is en opgesteld is door jullie eigen organisatie, komt volgens jullie niet overeen met de dagelijkse praktijk. Rechters geven echter aan dat jullie er echter wel mee te dealen hebben.
Ik luister heel goed wat er gezegd wordt, ook in uitspraken. Daar hoef ik het overigens niet mee eens te zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik geef het nogmaals aan, in een paar simpele zinnen:

Of verwijder de afwijkmogelijkheid uit de brancherichtlijn en zorg dat iedere diender zich daar ten alle tijde aan moet houden. (en creer vooral een onwerkbare situatie) Of accepteer dat er van af geweken mag worden in deze situaties, maar houd daar in de veroordeling dan ook rekening mee, en dat gebeurd nu niet. Sterker nog, rechters zeggen constant dat er geen sprake is van een uitzonderlijke situatie, zoals bij de aanrijding door het arrestatieteam. Als zij zich daar al niet eens meer op kunnen beroepen, dan kan de "simpele" diender die met +50 km/h achter een snelheidsduivel aan rijd dat al helemaal niet meer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.