Én dat is dus niet zo, want daar hebben we een vrijstelling voor. Die kunnen we dus niet overtreden, mits noodzakelijk voor de politietaak natuurlijk......
...... EN de veiligheid van het verkeer zoveel als mogelijk gewaarborgd EN de in de Brancherichtlijnen opgenomen voorschriften zijn nageleefd.
Pas als aan ALLE 3 voorwaarden is voldaan kan met succes een beroep op de vrijstelling worden gedaan.
Daarom vraag ik, heb je een uitspraak waarbij een politie ambtenaar veroordeeld is voor een RVV feit terwijl hij zich beroept op de vrijstelling? Ik zoek niet naar extremen, hoge snelheden of roekeloos rijgedrag van een politie ambtenaar.
Komen alle aanrijdingen waarbij alleen blikschade is voor de rechter? Wat betreft het 3e punt, de in de BR opgenomen voorschriften. Met betrekking tot kruispunten staat dat zelfs wanneer OGS gevoerd wordt je als voorrangsvoertuig moet stoppen voor medeweggebruikers die je mogelijkerwijze niet gezien hebben, terwijl je zelf wel voorrang hebt, want je rijdt in een voorrangsvoertuig. Desondanks mag je dan, net als andere weggebruikers, geen voorrang nemen, want voorrang moet je worden verleend.
Nergens in de BR lees ik dat zonder OGS er een vrijstelling is om voorrang te verlenen? Dus vrijstelling is helemaal niet aan de orde.