Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 306427 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #530 Gepost op: 27 februari 2016, 11:21:45
Citaat van: silque link=msg=1409281 date=1456566722
Én dat is dus niet zo, want daar hebben we een vrijstelling voor. Die kunnen we dus niet overtreden, mits noodzakelijk voor de politietaak natuurlijk......

...... EN de veiligheid van het verkeer zoveel als mogelijk gewaarborgd EN de in de Brancherichtlijnen opgenomen voorschriften zijn nageleefd.

Pas als aan ALLE 3 voorwaarden is voldaan kan met succes een beroep op de vrijstelling worden gedaan.

Citaat van: silque link=msg=1409281 date=1456566722
Daarom vraag ik, heb je een uitspraak waarbij een politie ambtenaar veroordeeld is voor een RVV feit terwijl hij zich beroept op de vrijstelling? Ik zoek niet naar extremen, hoge snelheden of roekeloos rijgedrag van een politie ambtenaar.

Komen alle aanrijdingen waarbij alleen blikschade is voor de rechter? Wat betreft het 3e punt, de in de BR opgenomen voorschriften. Met betrekking tot kruispunten staat dat zelfs wanneer OGS gevoerd wordt je als voorrangsvoertuig moet stoppen voor medeweggebruikers die je mogelijkerwijze niet gezien hebben, terwijl je zelf wel voorrang hebt, want je rijdt in een voorrangsvoertuig. Desondanks mag je dan, net als andere weggebruikers, geen voorrang nemen, want voorrang moet je worden verleend.

Nergens in de BR lees ik dat zonder OGS er een vrijstelling is om voorrang te verlenen? Dus vrijstelling is helemaal niet aan de orde.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #531 Gepost op: 27 februari 2016, 11:25:06
Citaat van: Red link=msg=1409290 date=1456568028
Ik luister heel goed wat er gezegd wordt, ook in uitspraken. Daar hoef ik het overigens niet mee eens te zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat je het er niet mee eens bent dat is inmiddels wel duidelijk.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #532 Gepost op: 27 februari 2016, 11:34:50
Citaat van: scorpio link=msg=1409292 date=1456568706
Dat je het er niet mee eens bent dat is inmiddels wel duidelijk.
Kijk het is erg makkelijk om selectief te gaan reageren als ik je een aantal keer wijs op onvolkomenheden in je reactie. Zoals de zaak uit Rotterdam die je zelf besloot aan te dragen, en waar je gewoonweg de plank mis slaat. Maar als je voor die discussiewijze kiest, dan ben ik in ieder geval klaar met de discussie.

De overige deelnemers in dit topic moeten zelf maar bepalen of ze je reacties nog serieus wensen te nemen. Ik doe dat in ieder geval niet meer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #533 Gepost op: 27 februari 2016, 13:28:41
Scorpio ik krijg een heel epistel als antwoord op mijn vraag, zonder dat je nu een concreet antwoord geeft. Leuk dat je de BR aanhaalt, maar geef nou is een voorbeeld van jurisprudentie waarbij iemand voor een RVV feit veroordeeld is?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #534 Gepost op: 27 februari 2016, 14:34:23
Citaat van: silque link=msg=1409326 date=1456576121
Scorpio ik krijg een heel epistel als antwoord op mijn vraag, zonder dat je nu een concreet antwoord geeft.

Jij begint de vraag met een stelling "we hebben vrijstelling", waarbij je maar een gedeelte van de waarheid verteld, en dat vul ik eerst even aan

Leuk dat je de BR aanhaalt,

De vrijstelling heeft onlosmakelijk met de vrijstelling te maken. En ik geef duidelijk aan waarom jij volgens mij geen vrijstelling hebt om voorrang te verlenen.

maar geef nou is een voorbeeld van jurisprudentie waarbij iemand voor een RVV feit veroordeeld is?

Ik ken geen voorbeeld. Omgekeerd, heb jij een voorbeeld waarbij een agent voor het niet voorrang verlenen vrijgesproken is?

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #535 Gepost op: 19 maart 2016, 20:23:37
Enkele berichten verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=28784

DiNozzo

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #536 Gepost op: 6 april 2016, 18:47:24
wat een lekkere sfeer hiero...  98uiye

Rens Hulman

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
Reactie #537 Gepost op: 18 juni 2016, 23:56:34
Nou, hoe zit het met achtervolgingen in combinatie met (gesloten) spoorbomen?

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2111956/Politiebusje-geramd-door-trein-tijdens-achtervolging-in-Doetinchem

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #538 Gepost op: 19 juni 2016, 00:01:38
Dat mag niet en geldt gewoon de regel "Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein aankomen".
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #539 Gepost op: 19 juni 2016, 00:02:58

Ik snap dat de drang groot is om te volgen, maar als er al een politieauto achter zit die wel kan volgen kan je altijd nog proberen om later bij te trekken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein