Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 307502 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #570 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:51:42
Citaat van: emmer link=msg=1440436 date=1470225849
Nav een recente casus vraag ik me af of er wetgeving of richtlijnen bestaan voor het rammen van voertuigen. Vanaf wanneer is de gevaarszetting dusdanig dat het geoorloofd is? En hoe geldt dat voor bijvoorbeeld motoren en scooters?

Ja we hebben een richtlijn achtervolgen & geforceerd stoppen. Daar staan de "basis" spelregels in. Deze kan je terug vinden op kompol. De richtlijn is wel vrij kort door de bocht.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #571 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:52:25
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #572 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:55:25
Citaat van: batoutofhell link=msg=1440447 date=1470227752
Herinnerd u zich deze nog?

http://www.youtube.com/watch?v=NUBS-Dw-Aiw

Gezien de zeer lage snelheid, helmdragend en soort wegdek zie ik hier geen probleem.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #573 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:56:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440455 date=1470228745
Of deze:

http://www.youtube.com/watch?v=XTXHAp-tRbo

Dit is gewoon maximaal overmacht, en noodzakelijk om slachtoffers te voorkomen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #574 Gepost op: 3 augustus 2016, 15:53:43
Citaat van: emmer link=msg=1440436 date=1470225849
Nav een recente casus vraag ik me af of er wetgeving of richtlijnen bestaan voor het rammen van voertuigen. Vanaf wanneer is de gevaarszetting dusdanig dat het geoorloofd is? En hoe geldt dat voor bijvoorbeeld motoren en scooters?

Tja goeie vraag, het exacte antwoord is er niet. Er is inderdaad een richtlijn achtervolgen, maar belangrijkste is subsidiariteit (is het écht nodig?) en proportionaliteit (staat het in verhouding met het vergrijp) en het gezond boeren verstand.

De bevoegdheid kun je vinden in artikel 7 lid 1van de politiewet, het gebruik van geweld:

Citaat
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere

Een auto rammen in het filmpje van Grumpy91 is een heel ander verhaal dan wanneer je als toezichthouder wilt controleren en bestuurder negeert het stopteken.
In de eerste casus is het écht nodig (hij is verdachte van poging doodslag én het spookrijden levert direct levensgevaar op voor hemzelf en anderen) én proportioneel; het enige alternatief had schieten geweest.

Wees jezelf er wel altijd van bewust dat je bij het rammen van een voertuig jezelf en je collega kunt verwonden, maar ook de verdachte én dus zelf verdachte kunt worden van bijvoorbeeld artikel 5 of 6 wvw.

Als je een willekeurige scooter een stopteken geeft en hij negeert het (ookal heeft hij een snelheidsovertreding begaan, draagt ie geen helm) moet je je altijd afvragen of het waard is om met hoge snelheid te achtervolgen met alle gevolgen van dien. Het rammen ook, in bovenstaand filmpje is het gecontroleerd maar met 50 km/u de bus er tegenaan drukken geeft weer een ander beeld.

In de praktijk zit er ook een stuk adrenaline bij, je wilt de 'verdachte' niet laten winnen. Gezond boeren verstand is dan soms wat minder rationeel  e050
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #575 Gepost op: 3 augustus 2016, 17:40:52
Tja goeie vraag, het exacte antwoord is er niet. Er is inderdaad een richtlijn achtervolgen, maar belangrijkste is subsidiariteit (is het écht nodig?) en proportionaliteit (staat het in verhouding met het vergrijp) en het gezond boeren verstand.

De bevoegdheid kun je vinden in artikel 7 lid 1van de politiewet, het gebruik van geweld:

Een auto rammen in het filmpje van Grumpy91 is een heel ander verhaal dan wanneer je als toezichthouder wilt controleren en bestuurder negeert het stopteken.
In de eerste casus is het écht nodig (hij is verdachte van poging doodslag én het spookrijden levert direct levensgevaar op voor hemzelf en anderen) én proportioneel; het enige alternatief had schieten geweest.

Wees jezelf er wel altijd van bewust dat je bij het rammen van een voertuig jezelf en je collega kunt verwonden, maar ook de verdachte én dus zelf verdachte kunt worden van bijvoorbeeld artikel 5 of 6 wvw.

Als je een willekeurige scooter een stopteken geeft en hij negeert het (ookal heeft hij een snelheidsovertreding begaan, draagt ie geen helm) moet je je altijd afvragen of het waard is om met hoge snelheid te achtervolgen met alle gevolgen van dien. Het rammen ook, in bovenstaand filmpje is het gecontroleerd maar met 50 km/u de bus er tegenaan drukken geeft weer een ander beeld.

In de praktijk zit er ook een stuk adrenaline bij, je wilt de 'verdachte' niet laten winnen. Gezond boeren verstand is dan soms wat minder rationeel  e050
Lijkt me een helder verhaal. Ik heb in dat moment op gevoel gehandeld en dat wil ik dan later even evalueren. Ik zat achter een gestolen motorscooter. Beide opzittenden hadden geen helm of beschermende kleding en we reden ('s nachts) met 60 over een verhard zandpad. Er was een moment dat ik kon tikken maar dat zou nooit goed aflopen. Heb dus idd van deze verdachte 'verloren'. Op een gegeven moment ging ie een voetgangersbruggetje over. Maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #576 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:42:17
Als je tevreden bent over je optreden is dat alleen maar goed!  O0
Zou natuurlijk een ander verhaal zijn als die gasten werden verdacht van een gewapende overval, moord etc.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #577 Gepost op: 31 augustus 2016, 11:26:43
Politieachtervolging eindigt in frontale aanrijding

Op het IJsselmondseplein in Rotterdam-Zuid zijn woensdagochtend twee automobilisten frontaal op elkaar gebotst. Een van hen werd achtervolgd door de politie.

Agenten zagen op de Maasboulevard een autobestuurder die nogal opvallend reed. Ze wilden hem aanhouden, maar in plaats van te stoppen gaf de man gas.

De politie zette de achtervolging in. De rit eindigde op het IJsselmondseplein, waar de bestuurder frontaal op een andere wagen knalde. Beide automobilisten moesten naar het ziekenhuis.

lees verder: http://www.rijnmond.nl/nieuws/145762/Politieachtervolging-eindigt-in-frontale-aanrijding
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #578 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:21:55
Vier minderjarigen crashen na dollemansrit tussen Den Haag en Rotterdam

Laatste update: 21-10-2016 | 16:48

Den Haag/Rotterdam - Na een achtervolging die rond 03.15 uur in Den Haag begon nadat de bestuurder een stopteken negeerde, crashte donderdagochtend rond 03.30 een bestelbus met vier jonge inzittenden op de afrit Crooswijk langs de A20. De jongens, tussen 14 en 17 jaar oud, reden in een busje dat als gestolen was opgegeven. De bestuurder (16) bleek de zoon van de eigenaar van de bus.

Haagse agenten zagen rond 03.15 uur op de Dr. Lelykade een bestelbus met twee inzittenden voorin van een parkeerplaats afrijden. Gezien het tijdstip en de locatie besloten de agenten het kenteken na te trekken. Ze ontdekten dat donderdagavond aangifte was gedaan van diefstal van deze bus.
Ze gaven de bestuurder een stopteken, maar daar werd geen gehoor aan gegeven. Integendeel: de bus ging er op zeer hoge snelheid vandoor.

170 km/uur
De politie zette de achtervolging in. In eerste instantie door de stad, waarbij de bestuurder roekeloos op hoge snelheid rode stoplichten negeerde en kruisingen overstak. Gevolgd door politieauto’s reden ze de A13 en later A20 op richting Rotterdam. Gewaarschuwde agenten uit Delft en van de Landelijke Eenheid probeerden de bus onderweg te onderscheppen, maar de dollemansrit was nog niet ten einde. Met snelheden geschat tot 170 km per uur raasde het voertuig over de snelweg, op sommige stukken met gedoofde verlichting.

Macht over het stuur
Bij het naderen van de afslag Rotterdam Crooswijk maakte de chauffeur aanstalten om de afslag te nemen. Om te voorkomen dat de achtervolging binnen de bebouwde kom zou worden voortgezet, met alle risico’s van dien, nam de politie toen afstand. De bestuurder van het gestolen voertuig nam inderdaad de afslag, maar minderde te weinig vaart en verloor de macht over het stuur. Via de vangrail belandde de bus op haar zij. De vier inzittenden raakten daarbij gewond, maar niet ernstig. Het bleek te gaan om Rotterdammers van 14, 16, 16 en 17 jaar. Een van de 16-jarigen had achter het stuur gezeten. Hij is de zoon van de man die aangifte deed van de gestolen auto. De aangifte is ingetrokken.

Joyriding
Agenten verleenden eerste hulp aan de jongens in afwachting van de ambulance. Daarna zijn zij aangehouden en overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling van hun verwondingen. Toen bleek dat de auto niet gestolen was, zijn de drie passagiers weer heengezonden. De bestuurder moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden voor joyriding en gevaarlijk rijgedrag.
De bestelbus is total loss.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #579 Gepost op: 2 november 2016, 17:09:40
Drie aanhoudingen na achtervolging

Laatste update: 01-11-2016 | 16:07

Veldhoven - In de nacht van maandag 31 oktober op dinsdag 1 november heeft de politie drie mannen op de A67 in een auto staande gehouden. Zij onttrokken zich aan een aanhouding en de bestuurder probeerde opzettelijk een politieauto van de weg te rijden.

Vannacht hield de politie een verkeerscontrole op de A67. Toen agenten van de dienst Infra van de Landelijke Eenheid een auto wilden controleren, ging de bestuurder er met hoge snelheid vandoor en wilde de politieauto van de weg afrijden. Na een foute manoeuvre sloeg het vluchtende voertuig echter over de kop. Twee inzittenden zijn vervolgens aangehouden en meegenomen naar het politiebureau voor verhoor. De derde inzittende is uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht, hij was lichtgewond geraakt na het ongeval. Daarna is hij alsnog aangehouden. Het gaat om een 23-jarige man uit Mechelen, een 25-jarige en een 26-jarige man zonder vaste woon,- en verblijfplaats.

 Het is nog niet duidelijk waarom de automobilist op de vlucht sloeg. De politie doet nog verder onderzoek.

p2kflex
01:39:52 01-11-16-ALPHA-Ongeval wegvervoer letsel A67 Li 4,3 Hapert
1133888Politie Brabant-Zuidoost (Persinfo)
p2kflex
01:17:35 01-11-16-ALPHA-A1 4,3 : A67 Li Hapert Obj: Rit: 86591
1123116MKA Brabant-Zuidoost (Ambu 22-116)
Samen sterk in de hulpverlening!