Nav een recente casus vraag ik me af of er wetgeving of richtlijnen bestaan voor het rammen van voertuigen. Vanaf wanneer is de gevaarszetting dusdanig dat het geoorloofd is? En hoe geldt dat voor bijvoorbeeld motoren en scooters?
Tja goeie vraag, het exacte antwoord is er niet. Er is inderdaad een richtlijn achtervolgen, maar belangrijkste is subsidiariteit (is het écht nodig?) en proportionaliteit (staat het in verhouding met het vergrijp) en het gezond boeren verstand.
De bevoegdheid kun je vinden in artikel 7 lid 1van de politiewet, het gebruik van geweld:
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere
Een auto rammen in het filmpje van Grumpy91 is een heel ander verhaal dan wanneer je als toezichthouder wilt controleren en bestuurder negeert het stopteken.
In de eerste casus is het écht nodig (hij is verdachte van poging doodslag én het spookrijden levert direct levensgevaar op voor hemzelf en anderen) én proportioneel; het enige alternatief had schieten geweest.
Wees jezelf er wel altijd van bewust dat je bij het rammen van een voertuig jezelf en je collega kunt verwonden, maar ook de verdachte én dus zelf verdachte kunt worden van bijvoorbeeld artikel 5 of 6 wvw.
Als je een willekeurige scooter een stopteken geeft en hij negeert het (ookal heeft hij een snelheidsovertreding begaan, draagt ie geen helm) moet je je altijd afvragen of het waard is om met hoge snelheid te achtervolgen met alle gevolgen van dien. Het rammen ook, in bovenstaand filmpje is het gecontroleerd maar met 50 km/u de bus er tegenaan drukken geeft weer een ander beeld.
In de praktijk zit er ook een stuk adrenaline bij, je wilt de 'verdachte' niet laten winnen. Gezond boeren verstand is dan soms wat minder rationeel