Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 306496 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #160 Gepost op: 19 mei 2012, 09:33:50
Jij denkt nog teveel vanuit het randstad-perspectief. In mijn werkgebied liggen drie snelwegen waarvan twee tot de drukste snelwegen van Nederland behoren. De KLPD is zelden in de buurt omdat deze zich focussen op de 'hot-spots'. Ik kom daarom regelmatig bij incidenten op de snelweg, maar ga ook regelmatig via de snelweg naar meldingen toe omdat het de snelste weg is.

Ik weet dus hoe hard onze Tourans kunnen. Ik weet hoe hard onze Golfjes kunnen (200+ op de teller). Ik rij dat ook regelmatig. Niet voor mijn lol maar omdat het nu eenmaal nodig is. Ik wil dat best overlaten aan de verkeersspecialisten, maar die hebben wij niet. En de regio's om ons heen ook niet. Sterker nog, buiten de randstad kennen we dat fenomeen niet eens. Moeten we dan elke overvaller of boef die er vandoor gaat maar laten gaan? Dus iemand die een overtreding begaat en hem daarna smeert komt er mee weg en degene die braaf stoppen schrijven we op?

Het belangrijkste is dat je je eigen kunnen kent. En ik weet dat mijn rijkwaliteiten hun grenzen hebben en ik zoek deze ook niet op. Maar als ik wat zie kan ik op zijn minst een poging doen de boef te pakken ipv maar gewoon laten gaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #161 Gepost op: 19 mei 2012, 10:03:33

Nog meer bijzonder:
Volgens mij mag dit al helemaal niet van de branche richtlijn, naast het gegeven of je het moet willen. Als je met dit soort snelheden rijdt moet je weten wat je doet! En als het bij jou (en dan bedoel ik de wijkteam diender) fout gaat, wil ik de aanrijding niet opnemen .....  :'(
Naast het gegeven dat je de rest van je leven de Sjaak bent want je bent niet gedekt door de baas of enig verzekering! Je mag dus alles zelf gaan betalen en bij een dodelijke aanrijding wil je niet weten wat de kosten zijn.
Nou, nou wat een vreselijk overtrokken reactie weer. Allereerst mag je/mogen we wel van de brancherichtlijnen afwijken, maar dan in overleg met de meldkamer. Daarnaast, of ik nou met 160 of met 180 die aanrijding krijg, echt heel prettig zal het niet aanvoelen. (en voor de tegenpartij ook niet) Daarnaast ben ik ook "de lul" als ik me wel aan de brancherichtlijnen hield en een aanrijding veroorzaak. Overigens, als ik zo het schade(wagen)park van de ringweg bekijk dan is dat nou ook niet echt een goed toonbeeld van rijvaardigheid.  ;D Je kan trainen wat je wil, maar het rijden met hoge snelheden is voor iedereen lastig. Ga je dik boven de 200 is een training best noodzakelijk maar je moet het nou ook weer niet overdrijven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #162 Gepost op: 19 mei 2012, 11:30:12
@ Moppersmurf.

Kan jij mij aantonen waar (zwart op wit) te vinden is dat de verzekering mij niet dekt als ik een klapper maak met 200 km/u ? Bovendien is het overschrijden van de brancherichtlijnen toegestaan, zolang je dit maar meldt (en je niet teruggefloten wordt).

Ik begrijp je redenatie, maar in sommige gevallen kun je nou eenmaal niet wachten op de specialisten / snelle voertuigen en ga je zelf handelen, met alle risico's van dien.

Ik heb dan wel alleen de BROA gehad, ook hier hebben wij veel met hoge snelheid (ruim boven brancherichtlijn) leren rijden. Feit blijft dat ik ook alles overlaat aan de specialisten als ze er zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #163 Gepost op: 19 mei 2012, 11:36:18
Naast het gegeven dat je de rest van je leven de Sjaak bent want je bent niet gedekt door de baas of enig verzekering!

Ben het eigelijk wel met je eens hoor... Maar waar baseer je dit op?


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #164 Gepost op: 19 mei 2012, 13:46:49
Bij ons in België is dat niet vaak zo (dat "criminelen" niet gepakt worden). Als er een achtervolging is dan komen er redelijk snel andere patrouilles erbij (zeker in Gent), en wat motoragenten en dan zitten de "criminelen" al rap op bureau! :)

Hm, ik betwijfel of de lokale politie in één of ander Waals dorp altijd de 'criminelen' vat, hoor. Zal sterk afhangen van het wagenpark en het aantal beschikbare inspecteurs voor interventie...


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #165 Gepost op: 19 mei 2012, 14:09:08
Beetje bijzonder:  

 :o Volgens mij is het alleen al in de wetgeving verboden wedstrijden op de openbare weg te houden, en dan uit ik de andere mening die ik heb maar niet :-X

Mopper, ik werk niet in Amsterdam of in een andere grote stad. Ik werk op een locatie waar je veel snelwegen hebt en lange afstanden die overbrugt moeten worden. En als we een prio1 hebben en voor mij rijdt een Touran op de snelweg en hij gaat naar rechts en wij kunnen er langs, ben ik toch ik sneller of niet. Dit is meerdere malen gebeurd inderdaad, waarvan 2x tijdens een achtervolging.

Nog meer bijzonder:
Volgens mij mag dit al helemaal niet van de branche richtlijn, naast het gegeven of je het moet willen. Als je met dit soort snelheden rijdt moet je weten wat je doet! En als het bij jou (en dan bedoel ik de wijkteam diender) fout gaat, wil ik de aanrijding niet opnemen .....  :'(
Naast het gegeven dat je de rest van je leven de Sjaak bent want je bent niet gedekt door de baas of enig verzekering! Je mag dus alles zelf gaan betalen en bij een dodelijke aanrijding wil je niet weten wat de kosten zijn.

Mopper, ik werk niet in een wijkteam. En ik heb geen branche richtlijn maar een Operationele Instructie, waarin staat dat als de noodzaak er toe is je ervan af mag wijken. Dit staat tevens ook in de branche richtlijn waar de politieambtenaar zich aan moet houden:
In het kader van de uitoefening van de politietaak is het de individuele politieambtenaar in
bijzondere situaties toegestaan om af te wijken van de normen gesteld in de brancherichtlijn. Deze
bevoegdheid tot afwijking geldt voor alle politieambtenaren, specialistisch of niet-specialistisch.
De politieambtenaar stelt altijd vooraf de meldkamer op de hoogte van zijn of haar beslissing tot
afwijking van de brancherichtlijn.
De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagt en adviseert de betrokken
politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar voorgenomen beslissing. De
betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn.


De situatie is hier anders dan bij jou vermoed ik. Hier rijden we regelmatig op een rustige A28 met zeer regelmatig (buiten de spits om) lege rijstroken. En als we in een achtervolging terecht komen ga ik niet zeggen bij 160 KM/u van jongens ik haak af, anders ga ik over de branche richtlijnen heen.

Bovendien is hier de bezetting helaas heel erg laag. 's Nachts worden er grote gebieden afgereden door 1 politieauto. Je wilt niet weten hoe lang het duurt voor er een 2e auto bij je in de buurt is als er een assistentie collega is. Waarschijnlijk heb je in Amsterdam binnen 2 minuten tijd 20 man om je heen. Hier mag je heel erg blij zijn als er binnen 10 minuten 2 man om je heen staan. Ik hoop dat je dan wel snapt dat er geen agent is die met 160 km/u rustig jou kant op komt rijden. Ik ben namelijk van mening dat 160 km/u helemaal niet hard is.




Dus hou hier nou eens mee op! Laat dit soort snelheden over aan mensen die er voor opgeleid zijn! Denk na en bezint eer ge begint! En zijn die opgeleide snelheidsmaniaken niet beschikbaar is het jammer. Ik heb al eerder gepost dat wij als politie ons ook niet met de rode en witte taken bezig moeten houden als we daar geen verstand van hebben of daarvoor opgeleid zijn. En zo is het binnen de eigen professie volgens mij ook.....

Ik denk eigenlijk niet dat je in een positie bent om mij te zeggen wat ik wel of niet moet doen en zeker niet wat ik wel of niet kan doen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #166 Gepost op: 19 mei 2012, 14:26:30
Ik wou mijn bericht nog aanpassen maar dit kan helaas niet meer.

@mopper, hier is het helaas regelmatig zo dat je een melding krijgt 26km verderop. Mocht jij in de problemen zitten die 26KM verderop, hoop ik dat je blij bent met het feit dat men hier regelmatig van de richtlijnen afwijkt. Blijkbaar ben jij van mening dat ik een waaghals ben als ik boven de 160 rij op een lege snelweg, hopelijk denk je wel anders als ik er toch die paar minuten eerder ben dan iemand die zich aan de richtlijnen houdt tijdens wat voor spoedeisende melding dan ook.
Je weet wel: als elke seconde telt


Zeus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #167 Gepost op: 19 mei 2012, 14:40:24

Hm, ik betwijfel of de lokale politie in één of ander Waals dorp altijd de 'criminelen' vat, hoor. Zal sterk afhangen van het wagenpark en het aantal beschikbare inspecteurs voor interventie...

Dat is ook waar, maar ik doelde eigenlijk meer op vlaanderen en de grotere waalse steden...
Maar als je het in procent bekijkt dan komt dat wel wat overeen, want in wallonië zijn er minder achtervolgingen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #168 Gepost op: 19 mei 2012, 17:54:53
Moeten we dan elke overvaller of boef die er vandoor gaat maar laten gaan? Dus iemand die een overtreding begaat en hem daarna smeert komt er mee weg en degene die braaf stoppen schrijven we op?

In principe: JA dus. Het strookt ook geheel tegen mijn manier van werken in, dat ga ik niet onder stoelen of banken steken. Maar wij lossen elke keer weer (en met wij bedoel ik DE POLITIE) het probleem op dat de regelnichten creëren. Als we nou alle boeven die harder rijden dan de branch richtlijn laten gaan, wordt misschien iemand in Den Haag wakker en schaffen ze die B.lls..t af.
Wij strijden elke keer weer met dat zelfde dilemma als we achter audi's aanrijden. Wat te doen..... gelukkig laat onze techniek ons daar in de steek en dus zijn  de T6-en er gekomen. Die laten ons ook in de steek dus hopen we nu weer op ......

Nou, nou wat een vreselijk overtrokken reactie weer. Allereerst mag je/mogen we wel van de brancherichtlijnen afwijken, maar dan in overleg met de meldkamer. Daarnaast, of ik nou met 160 of met 180 die aanrijding krijg, echt heel prettig zal het niet aanvoelen. (en voor de tegenpartij ook niet) Daarnaast ben ik ook "de lul" als ik me wel aan de brancherichtlijnen hield en een aanrijding veroorzaak.


Een overtrokken reactie, wellicht wel. Maar (en dat is gelijk een antwoord op al die vragen die daarna kwamen) als de oorzaak van de aanrijding te wijten is aan artikel 5 WvW (en daar valt een snelheid van 2300km echt onder) dan gaan de kleine letters van de verzekeringenspolis boven water drijven.
Lees de polisvoorwaarden maar eens goed door! Alcohol, deelnemen aan wedstrijden, snelheid het staat er allemaal....

Citaat
Overigens, als ik zo het schade(wagen)park van de ringweg bekijk dan is dat nou ook niet echt een goed toonbeeld van rijvaardigheid.  ;D Je kan trainen wat je wil, maar het rijden met hoge snelheden is voor iedereen lastig. Ga je dik boven de 200 is een training best noodzakelijk maar je moet het nou ook weer niet overdrijven.
Volgens mij heb ik zelf gezegd dat ik van mening ben dat onze opleiding onvoldoende is. Naast het gegeven dat de snelheden waarbij wij rijden en de taken die wij hebben veel risico's met zich mee brengen, valt de schades enorm mee hoor. Het is continue de techniek die ons in de steek laat. Met het voertuig park dat wij nu hebben, en dan tel ik even niet mee dat er personeel is dat in de Volvo's rijdt/reed terwijl dat niet mocht, is op 3 schades na alles verhaalbaar (1x vangrail achteruit rijden, 1x paaltje en 1x gti-tikje). Van het wagenpark hiervoor (meer dan 4 jaar geleden) weet ik het niet. Dus jouw opmerking is niet helemaal terecht.....

Citaat
Het afwijken van de brancherichtlijnen
mag en moet je doen. Doe ik ook zeer frequent. De strekking is alleen dat je heel goed bewust moet zijn, dat je de Sjaak bent als het fout gaat. De korpsen zitten er niet op te wachten om voor jouw fouten op te draaien. En om de kosten zelf te gaan betalen....

En dus ben ik weer bij het begin van mijn relaas:
Citaat
wij lossen elke keer weer (en met wij bedoel ik DE POLITIE) het probleem op dat de regelnichten creëren.

En de laatste quote:
Ik wou mijn bericht nog aanpassen maar dit kan helaas niet meer.

@mopper, hier is het helaas regelmatig zo dat je een melding krijgt 26km verderop. Mocht jij in de problemen zitten die 26KM verderop, hoop ik dat je blij bent met het feit dat men hier regelmatig van de richtlijnen afwijkt. Blijkbaar ben jij van mening dat ik een waaghals ben als ik boven de 160 rij op een lege snelweg, hopelijk denk je wel anders als ik er toch die paar minuten eerder ben dan iemand die zich aan de richtlijnen houdt tijdens wat voor spoedeisende melding dan ook.
Je weet wel: als elke seconde telt

JA, ik denk dat je een waaghals bent. En ja ik ben je dankbaar als je 10 seconden eerder bij me bent als dat nodig is. Maar ik wil wel zeker weten dat je aankomt..... en als je dat doet en een waaghals bent:  098uo. Als je een waaghals bent en je komt niet aan:  :'(

De wereld is niet zo zwart-wit, maar als je afwijkt van dat wat zwart op wit staat kan je wel eens vreselijk wit zijn en zwart gemaakt worden.

dammmm :o
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #169 Gepost op: 19 mei 2012, 19:06:38

Een overtrokken reactie, wellicht wel. Maar (en dat is gelijk een antwoord op al die vragen die daarna kwamen) als de oorzaak van de aanrijding te wijten is aan artikel 5 WvW (en daar valt een snelheid van 2300km echt onder) dan gaan de kleine letters van de verzekeringenspolis boven water drijven.

Ja Mopper, ik ben het deels met je eens maar.... Als ik op een weg waar ik 80 mag met 120 een aanrijding krijg, dan hield ik met netjes aan de brancherichtlijnen... Desondanks is het hoogstwaarschijnlijk dat ik alsnog een artikel 5/6 aan mijn broek krijg. Datzelfde geld als ik 160 km/h rijd. (even los van het feit of het verantwoord is..) Het enige verschil is dan dat ik wel of niet aan de brancherichtlijnen voldeed. Voorzover ik weet zal dat hoogstens disciplinaire gevolgen hebben.

Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch geregeld is, maar volgens mij ben je gewoon gedekt, vanwege bovengenoemd voorbeeld. De kleine lettertjes van de verzekering zeggen vast niet dat de bestuurder zich aan de brancherichtlijnen moet houden.... Je rijd te hard, of je rijd het niet. De kans zal vast bestaan dat de politie de gemaakte kosten op jou terug gaat verhalen, maar om eerlijk te zijn ken ik daar geen praktijkvoorbeelden van.

En over het wagenpark van de dciv, dat was inderdaad met een knipoog, ik weet dat het meeste niet jullie schuld was. Maar anticiperen he, anticiperen..... Da's een cruciaal onderdeel in de opleiding.  ;)

Gelukkig zien we volgens mij allemaal het grijze gebied.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.