Het strookt ook geheel tegen mijn manier van werken in, dat ga ik niet onder stoelen of banken steken. Maar wij lossen elke keer weer (en met wij bedoel ik DE POLITIE) het probleem op dat de regelnichten creëren. Als we nou alle boeven die harder rijden dan de branch richtlijn laten gaan, wordt misschien iemand in Den Haag wakker en schaffen ze die B.lls..t af.
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat bij de keuze van de auto's de brancherichtlijnen gebruikt zijn? Als politieambtenaren niet harder dan 160/170 mogen rijden, waarom zou je dan (duurdere) auto's aanschaffen die harder kunnen?
Wij strijden elke keer weer met dat zelfde dilemma als we achter audi's aanrijden. Wat te doen.....
Volgens mij moet je dit dilemma niet afwegen op het moment er iets gebeurt. Jullie hebben de beschikking over niet al te snelle auto's en er is een brancherichtlijn die maximale grenzen stelt aan wat jullie mogen. Dan kan je dus vooraf de discussie gaan voeren wat er van jullie verwacht wordt wanneer jullie achter een auto zitten die harder rijd als de brancherichtlijn voorschrijft. Als dan het antwoord is dat jullie de brancherichtlijn moeten overtreden, dan betekend dat er van jullie verwacht wordt de voor jullie geldende regels te overtreden, en dat mag volgens mij niet verwacht worden. Dan zijn er 2 opties, namelijk de regels verruimen (en jullie de opleidingen en middelen geven om dat mogelijk te maken), of de verwachtigen bijstellen. Maar om elke keer, in het heetst van de strijd, na te moeten gaan denken over dit dilemma en dan de keuze maken om de regels te overtreden, dat lijkt mij de verkeerde keuze
Tsja, én er zijn regio's waarbij de meldkamer geen toestemming verleend maar de agent zelf mag beslissen of hij met OGS rijd of niet.
Tja, en die regio's houden zich dus niet aan de brancherichtlijn, want daarin staat:
"Het staat de werkgevers vrij om voor hun korps deze brancherichtlijn aan te scherpen."Wanneer het fout gaat, ben ik benieuwd hoe de OvJ en/of rechter dat beoordelen? Over welke regio('s) hebben we het dan bijvoorbeeld?
Dus: het feit dat jij geen toestemming hebt gekregen van de centralist of directe chef en je maakt toch gebruik van toestemming in dit geval dus in verband met een achtervolging.
Gebruik maken van toestemming die je niet gekregen hebt? Je bedoeld waarschijnlijk, gebruik maken van optische en geluidsignalen zonder dat je daar toestemming voor hebt gekregen?
ALS jij kan onderbouwen (kan aangeven welke wettelijke basis jij gebruikt hebt) waarom jij die toestemming hebt gebruikt dan is er niks aan de hand.
Zolang er niets gebeurt is er waarschijnlijk niemand die jouw daarop aanspreekt. Maar zodra het fout gaat, denk ik dat een OvJ en de rechter je daar wel degelijk op aan zullen spreken.
De brancherichtlijn is een prachtige manier geweest om zichzelf dubbel in te dekken voor het geval van een aanrijding.
Volgens mij zijn het gewoon de regels waaraan politieambtenaren zich in het verkeer moeten houden, net zoals voor "gewone" burgers de wegenverkeerswet geld.
Echter heb ik tot dusver geen uitspraken gezien waarbij er echt gehangen werd aan het overschrijden van de brancherichtlijn en de meldplicht.
http://jure.nl/bw0655De meldkamer kan je bovendien ook niet verbieden de brancherichtlijn te handhaven...
Verbieden om de bracherichtlijn te handhaven? Ik denk dat jij bedoeld te zeggen, "
Verbieden om de brancherichtlijn te overtreden"?
Waarom zouden de centralisten op de meldkamer jouw dit moeten verbieden? De richtlijnen verbieden je dit zelf al:
"Voor de bestuurders van politievoertuigen is de inhoud van deze brancherichtlijn verplichtend en dient men in overeenstemming daarmee te handelen.""Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90."...., alleen adviseren. Dat proberen ze nog wel eens anders maargoed.
Nee, volgens de richtlijnen kunnen (en moeten) centralisten bij de constatering dat optische en gelidsignalen zonder toestemming van de meldkamer gevoerd worden de betrokken ambtenaar
gebieden het gebruik er van te beëindigen
"Indien blijkt, dat de bestuurder van een politiemotorvoertuig gebruikmaakt van optische en geluidssignalen, terwijl aan hem
geen toestemming is verleend, gebiedt de centralist van de meldkamer de betreffende bestuurder van het politievoertuig het
gebruik van de optische en geluidssignalen te beëindigen."Toch vind ik 190 op een rustige snelweg veiliger dan 120 op een rustige provinciale weg, of met 70 door een gemiddelde bebouwde kom.
Typisch. Wanneer burgers het argument "te snel rijden op een rustige snelweg vind ik niet onveilig" gebruiken dan is er geen agent die zich daar wat van aantrekt. Maar als jij zelf de regels die voor jou gelden (40 km overschrijding op de auto(snel)weg en 20 km overschrijding op lokale en provinciale wegen), dan haal jij dit argument wel van stal...
Ken je auto, ken je zelf en ken je beperkingen.
En niet te vergeten, ken de regels, en die staan voor politieambtenaren keurig beschreven in de brancherichtlijn.
Als je dat altijd in je hoofd houdt kan je heel veilig een spoedrit rijden. Of dat met 200 km/u op een snelweg is of met 120 km/u op een provinciale weg.
Ik denk dat jouw collega in Geleen dit ook dacht, maar daar nu heel anders over denkt.... Hij heeft ook een werkstraf gekregen. Wat mij betreft mag hij die tijd besteden om andere collega's zijn verhaal te vertellen, om te voorkomen dat andere collega's te pas en te onpas de brancherichtlijnen menen te mogen/moeten overtreden omdat zij denken dat die richtlijnen slechts richtlijnen zijn en zij zich daar niet aan hoeven te houden!
En de bestuurder van de rally auto in Frankrijk dacht dat waarschijnlijk ook. En die had waarschijnlijk een goede opleiding gehad om hard te rijden, en heeft zich kunnen voorbereiden, en reed op een afgezette weg. Jullie moeten dat doen op de openbare weg, waar andere wegdeelnemers onverwacht knnen reageren op jullie en de ato waar jullie achteraan zitten, en jullie zitten daar opeens van het ene op het andere moment in, vol adrenaline. EN dan gaan roepen dat je wel even veilig een spoedrit van 200 km/ kan doen lijkt mij een vorm van zelfoverschatting!!!