Christian337,
Inderdaad geeft men op dit punt aan hoe het volgens hen in elkaar steekt. Het probleem alleen is dat hetgeen er gezegd wordt niet consistent is, en bovendien niet in lijn is met hetgeen ik de documenten lees. Dan zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel men verteld een verkeerd verhaal, of ik heb niet de beschikking over de juiste documenten. Zolang het tweede niet is vastgesteld, ga ik vooralsnog uit van het eerste.
En ik vind het helemaal niet erg als iemand niet op 1 lijn met mij zit, integendeel zelfs. Maar kom dan wel met argumenten en niet met stellingen die oncontroleerbaar en/of onjuist zijn. want dan kom ik met tegenargumenten aan, en die worden vooralsnog door niemand met een onderbouwd verhaal tegengesproken.
Ik heb inderdaad het beste voor met alle agenten en ga er van uit dat men met een overdosis gezond verstand te werk gaan. Maar zoals dat in een democratie nu eenmaal geregeld is, ook de politie dient zich aan regels te houden, die door de politiek worden bepaald. Dat daardoor vaak regels ontstaan die (niet) helemaal (niet) stroken met de praktijk, dat is een welbekend probleem, zeker niet alleen bij de politie. Desondanks verwacht een burger dat een overheid zich aan de regels houd die zij notabene zelf heeft opgesteld, net zoals een overheid dat ook van burgers verwacht.
En dat ik niet open sta voor politieagenten dat slaat nergens op. Ik constateer slechts dat het kennelijk regelmatig voorkomt dat deze brancherichtlijn op het punt van de meldingsplicht wordt overtreden. Als dan de reactie was geweest dat men zich daar van bewust is, maar dat het een onwerkbare handeling is, dan was de discussie waarschijnlijk snel ten einde. Maar nee, men kiest er voor om via allerlei kronkels te bewijzen dat die richtlijnen gewoon de prullenbak in kunnen.
Wat ik niet begrijp is als dat zo overduidelijk is, men het laat gebeuren dat de richtlijn een jaar geleden wordt gewijzigd en nog steeds niet werkbaar is. Ergens in de politieorganisatie moet het dan toch fout zijn gegaan, en je kunt het alleen maar vanuit de eigen organisatie oplossen. Maar dat is niet eens aan de orde. als er een richtlijn is waar je niet mee uit de voeten kan, dan negeer je hem gewoon, dat is veel makkelijker. En tegen die mentaliteit daar kan ik niet goed tegen, zeker als het om de overheid gaat.
En we hebben het nu over 1 richtlijn, maar de politie moet zich aan nog veel meer regels houden. Regels, die ook door mensen achter een bureau zijn gemaakt, en veelal niet weten hoe het er in de praktijk aan toegaat. Worden een aantal van die regels dan ook net zo makkelijk opzij gezet, omdat agenten het met hun gezonde verstand en het in het belang van de samenleving doen? Dat is echter niet hoe het er in een democratie aan toe zou moeten gaan.