Is dat zo? Netwerkgegevens moeten dus van de providers afkomen. Mijn ervaring is dat die deze gegevens niet zomaar beschikbaar stellen. Ook kom je dan al gauw in de knoei met de privacy denk ik.
Smartphones bepalen hun positie zelf aan de hand van de netwerken die ze ontvangen, zowel GSM/UMTS netwerken als WiFi netwerken.
GSM/UMTS: de basisstations sturen zelf signalen mee waar zij staan, aan de hand van die gegevens rekent je telefoon uit waar hij zelf is. Zo werkt bijvoorbeeld google maps op je telefoon ook als GPS uit staat. Het is dan alleen erg onnauwkeurig, je krijgt een circel van 100m waar je ergens in bent.
Google heeft tijdens het maken van streetview ook de locatie van alle wifi netwerken die ze ontvingen opgeslagen, en smartphones met android verzamelen die info ook steeds. Stel jij woont op de dorpstraat 12 en jou netwerk heet "Alexander draadloos" dan heeft google waarschijnlijk dat opgeslagen toen ze langsreden. Als mijn telefoon vervolgens ineens het netwerk alexander draadloos tegenkomt weet google dat ik waarschijnlijk in de dorpstraat thv. nr 12 ben..... Daar zijn nu dus wel leuke rechtzaken over bezig omdat het onduidelijk is of google dat had mogen opslaan tijdens het maken.
Maar ook android telefoons leveren zelf die gegevens aan google. Mooi voorbeeld was tijdens mijn vakantie. We hadden wifi in ons busje. Op een bepaalt moment zat ik in arizona op dat wifi met google latitude (soort locatie track dienst waardoor vrienden kunnen zien waar ik ben). Ik had ook GPS aan staan en dus heel goede locatie bepaling. Toen heeft mijn gsm naar google doorgestuurd "wifi netwerk het busje bevind zich hier in arizona." Zonder dat ik dat zelf merkte. Maar een week later zat ik in Texas, had geen gsm ontvangst, gps stond uit. Ik kijk waar ik ben volgens google maps en die zegt "je bent in west arizona" want de enige bron voor info die hij had was wifi netwerken. En hij kon in the middle of nowhere natuurlijk alleen ons wifi uit het busje ontvangen. Hij dacht echter dat dat netwerk zich nogsteeds in arizona bevond. Hield er geen rekening mee dat ons netwerk rond reed......
Zo kan de help app dus ook een grove schatting van je locatie maken, tenminste dat doet de app niet, dat doet android. Google gebruikt dat voor meer diensten. Zoek met je smartphone naar pizzaria, en je krijgt als eerste resultaat de pizzaria om de hoek. Omdat hij weet waar je ongeveer bent. Pas als je echt wilt navigeren heb je je GPS functie nodig.