Dus je wilt zeggen dat iedereen in de adviesraden van SOS alarmdienst het prima vind dat uitsluitend slachtoffers die betaald hebben worden geholpen door burgerhulpverleners?
Ik vond en vind dat verwerpelijk. Als je wilt helpen dan help je iedereen en sluit je niemand uit.
Ik vind dat niet prima. Ik houd niet van mensen uitsluiten.
Ik heb er begrip voor dat het momenteel noodzaak omdat een dergelijk initiatief wel financiele middelen nodig heeft om haar doel te bereiken.
Het is niet voor iedereen zo simpel zoals de Hartstichting het stelt in haar voorspelbare pavlov-reactie. Deze stichting stuurt burgerhulpverleners richting HartslagNU en Hart Veilig Wonen terwijl men gelijkertijd beweert dat de doelstelling is zoveel mogelijk burgers in nood te helpen.
Als dat werkelijk je doel is laat je niet je directeuren en communicatie-klaplopers de hele dag broeden over een dergelijk epistel, maar moedig je burgerhulpverleners zich aan om zich zowel bij HartslagNU als SOS alarm aan te melden. Hier op het forum kan je ook lezen dat burgerhulpverleners aangesloten bij hartslagNU geen oproep ontvangen of dat de meldkamer geen alarm heeft doen uitgaan. Je kan als Hartstichting rustig zeggen "Dubbel genaaid houdt beter "; ergo vrijwilligers ga je aanmelden bij beide stichtingen.
Voorts doet men voorkomen dat HartslagNU en Hartveilig Wonen aangesloten zijn op de 112 meldkamers waardoor ze niet afhankelijk zijn van de verkoop van kaartjes die van belang zijn om deze burgerhulpverleners te alarmeren. Men behoort zich af te vragen waarom deze stichtingen geen geld hoeven te vragen. Het zijn zeker geen stichtingen die de burgers iets gratis geven, het is een sigaar uit eigen zak voor de belasting-/zorgpremiebetaler.
Iedereen weet dat regionale ambulancediensten schuil gaan achter HartslagNU en diverse gemeentes participeren in Hartveilig Wonen. Hoe lang je ook ouwehoert uiteindelijk is de 112 alarmcentrale gewoon van de burgers, de brandweer, politie en ambulancedienst hebben zelf geen geld, ze werken met geld van het Nederlandse volk.
De Hartstichting had dus de suggestie kunnen doen dat het een prachtig initiatief is en geen probleem hoeft te zijn als de database vrijwilligers van deze stichting gekoppeld wordt aan die van HartslagNU waardoor de 112 alarmcentrale met de handeling die ze al doen ook de SOS-vrijwilligers alarmeren, waarbij het bij de laatste genoemde stichting ook nog eens gaat om vrijwilligers die meer kunnen dan alleen een beetje hartmassage en gesjouw met een AED.
Met andere woorden ik ben van mening dat elke Nederlander de hulp kan krijgen via het nieuwe burgerproject als de melding afkomstig is van de 112 meldkamer.
Ik vind het ook geen ramp als burgers zelf doneren, je kan het tientje doneren aan het Rode Kruis of de Hartstichting waarbij je nooit zal merken dat ze er iets nuttigs mee doen. Je kan het ook doneren aan het nieuwe burgerhulpverleningsproject waardoor je merkt dat er sneller hulp in je eigen leefomgeving is.