Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56383 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #100 Gepost op: 27 september 2013, 17:41:46
Sorry voor mijn kritische/cynische toon...
Citaat van: 024 link=msg=1204927 date=1380295961
Dat weet je niet omdat ze in gesprek zijn met het Ministerie van Justitie.
Ik zal mezelf nuanceren.
Citaat van: Red link=msg=1204918 date=1380295070
Aha, ik dacht al zoiets gelezen te hebben.... Dat zal dus op dit moment vrijwel nooit voor gaan komen begrijp ik nu....  ::)
Ik wacht de gesprekken geduldig af, tot die tijd ga ik in ieder geval geen 10 euro per jaar betalen voor een dienst waarvan het maar de vraag is of deze succesvol gaat verlopen.

Bovendien doet de webwinkel het ook niet waar je die kaarten kan bestellen, dus er zijn straks 20.000 hulpverleners voor de enkele mensen die zo'n pracht kaartje bezitten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


helm

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 27 september 2013, 17:46:44
Citaat van: 024 link=msg=1204927 date=1380295961
Dat weet je niet omdat ze in gesprek zijn met het Ministerie van Justitie. Als deze stichting de toets van het ministerie overleeft dan kan het ministerie ook een rol spelen bij de alamering van burgers.

Toets? Welke toets?
En ik denk echt niet dat MvJ van ons belastinggeld de SOS-kaartjes van mijnheer Janssen gaat kopen en aan de burgers gaat geven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 27 september 2013, 17:53:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204935 date=1380296804
Toets? Welke toets?
En ik denk echt niet dat MvJ van ons belastinggeld de SOS-kaartjes van mijnheer Janssen gaat kopen en aan de burgers gaat geven.

Ik denk dat je niet zo op die kaartje van mijnheer Janssen moet gaan hangen. Het ministerie zal ze niet gaan betalen. Echter kan je op de website ook lezen welke mensen hun naam verbinden aan dit initiatief, zowel wetenschappers, leidinggevenden van brandweer en andere hulpdiensten en een aantal bekende Nederlanders.

Dacht je werkelijk dat al deze mensen zich laten lenen om de kaartverkopende mijnheer Janssen aan een vette prive-spaarrekening te helpen?


helm

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 27 september 2013, 18:03:26
Citaat van: 024 link=msg=1204937 date=1380297232
Dacht je werkelijk dat al deze mensen zich laten lenen om de kaartverkopende mijnheer Janssen aan een vette prive-spaarrekening te helpen?

Nee, ik denk niet dat die mensen dat bewust doen.

Verder staat of valt de hele SOS alarmdienst met de verkoop van kaartjes.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #104 Gepost op: 27 september 2013, 18:13:36
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204938 date=1380297806
Nee, ik denk niet dat die mensen dat bewust doen.

Ik ken diverse mensen die bereid zijn gevonden om deel te nemen in adviesraden, toezichthoudende organen, denktanks en een aantal mensen die buiten de stichting om bereid is om advies te geven. Het zijn zeker niet de mensen die het zal overkomen dat ze zich "onbewust" ergens voor hebben laten lenen.

Op de website staat helder weergegeven wie deze mensen zijn, wat hun (publieke) functies zijn, o.a. hoge leidinggevenden van de nationale politie, de brandweer, GHOR, Oranje Kruis, BHV Nederland, de directeur van het longfonds (tot op heden de enige patientenorganisatie, vermoedelijk zullen er wel meer gaan volgen op korte termijn).

Het is heel goed om kritisch te zijn, alleen kan je niet volstaan door dit initiatief direct af te serveren als een commercieel gebeuren of de zoveelste zwendel in de wir/war van projectjes en hulpverleningsclubjes. Ik ken geen enkele andere stichting dat het voor elkaar heeft gekregen om op deze schaal burgers te werven en te streven naar een breed maatschappelijk draagvlak. Vergis je ook niet in de politieke invloed van diverse personen die deelnemen in de diverse raden. Voor meerdere personen is het een koud kunstje om in gesprek te komen met politici of hoge ambtenaren.

Patientenorganisaties spelen ook een grote rol. Met name de organisaties die patienten vertegenwoordigen die veel baat hebben bij snelle hulp. Ook zij kunnen zorgen voor invloed, macht en een breed draagvlak.

Niemand van deze mensen of organisaties voelt de behoefte om in een later stadium uit te leggen waarom ze zich leenden voor deze vorm van bedrog of meewerkten aan een nieuw doodgeboren kindje in het hulpverleningslandschap.

Het heeft genoeg potentie en professionele hulpverleners kunnen zelf ook toe gaan treden tot een adviesraad zodra men 20.000 vrijwilligers heeft.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #105 Gepost op: 27 september 2013, 18:22:49
Tja, leuk dat deze mensen deel uit maken van een van de vele adviesorganen van deze stichting. Ik hoop dat ze hier meelezen en de kritische vragen eens bespreken in hun "club"

Ik ben voorstander van alle initiatieven om mensen te helpen maar ik vind dit hele concept niet overtuigend, mijn argumenten staan hierboven al genoemd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #106 Gepost op: 27 september 2013, 18:37:26
vrijdag 27 september 2013

De Hartstichting wil graag haar visie geven op de nieuwe alarmdienst 'SOS Alarm Hulpdienst' die vandaag geďntroduceerd is. Deze dienst wil burgers inzetten bij allerlei calamiteiten, waaronder reanimatie.

De Hartstichting wil graag dat Nederland één grote 6-minutenzone wordt. Samen met vrijwilligers, 112-alarmcentrales en de oproepsystemen Hartslag Nu en Hartveilig Wonen wordt hieraan gewerkt. Wij willen mogelijk maken om overal in Nederland binnen de cruciale 6 minuten alle handelingen uit te voeren die nodig zijn bij een hartstilstand: 112 bellen en starten met reanimeren en defibrilleren. Daarmee willen we de overleving na een hartstilstand verhogen naar 25%. Zo kunnen we ieder jaar 1000 meer levens redden dan nu het geval is.
 
Aansluiting meldkamers

In veel gebieden van Nederland is het inrichten van 6 minutenzones al mogelijk omdat in veel meldkamers de oproepsystemen 'Hartslag Nu' en 'Hartveilig Wonen' gebruikt worden. Met behulp van deze systemen worden burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer via een sms opgeroepen om naar het slachtoffer te gaan en de reanimatie te starten. Ook worden de AED's die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden, gekoppeld aan burgerhulpverleners die per sms met de AED naar het slachtoffer worden gestuurd.

Enkele delen van Nederland zijn zelfs al 6 minutenzone. Daar is de overleving bij een hartstilstand al rond de 25%.

Op dit moment is de nieuwe alarmdienst ´SOS Alarm Hulpdienst´ nog niet op de meldkamers van 112 aangesloten.

SOS alarmcards

De alarmdienst werkt met SOS alarmcards, een kaartje dat een slachtoffer bij zich moet dragen en dat aangeschaft moet worden. In het geval van een hartstilstand is er geen tijd te verliezen, dus er is geen tijd om een alarmcard te gaan zoeken en te scannen. De reanimatie mét gebruik van een AED moet immers direct starten nadat 112 gebeld is. Dit om de kans op overleving te maximaliseren. Tien minuten, zoals de SOS Alarm Hulpdienst aangeeft, is te lang om dit te realiseren.

Geen tijd verliezen, altijd 112 bellen

De Hartstichting wil benadrukken dat in het geval van een hartstilstand ALTIJD 112 direct moet worden gebeld. Hiermee wordt zowel de professionele hulpverlening als de burgerhulpverlening in gang gezet en gaat geen tijd verloren met het inschakelen van andere systemen.


helm

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 27 september 2013, 19:01:07
Citaat van: 024 link=msg=1204944 date=1380298416
Ik ken diverse mensen die bereid zijn gevonden om deel te nemen in adviesraden, toezichthoudende organen, denktanks en een aantal mensen die buiten de stichting om bereid is om advies te geven. Het zijn zeker niet de mensen die het zal overkomen dat ze zich "onbewust" ergens voor hebben laten lenen.

Dus je wilt zeggen dat iedereen in de adviesraden van SOS alarmdienst het prima vind dat uitsluitend slachtoffers die betaald hebben worden geholpen door burgerhulpverleners?

Ik vond en vind dat verwerpelijk. Als je wilt helpen dan help je iedereen en sluit je niemand uit.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #108 Gepost op: 27 september 2013, 19:18:51
Stel: je belt het SOS alarmdienst nummer (nadat je 112 hebt gebeld natuurlijk) zonder dat er een kaartje aanwezig is. Wordt er dan geweigerd te alarmeren?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #109 Gepost op: 27 september 2013, 19:21:55
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204954 date=1380301267
Dus je wilt zeggen dat iedereen in de adviesraden van SOS alarmdienst het prima vind dat uitsluitend slachtoffers die betaald hebben worden geholpen door burgerhulpverleners?

Ik vond en vind dat verwerpelijk. Als je wilt helpen dan help je iedereen en sluit je niemand uit.

Ik vind dat niet prima. Ik houd niet van mensen uitsluiten.

Ik heb er begrip voor dat het momenteel noodzaak omdat een dergelijk initiatief wel financiele middelen nodig heeft om haar doel te bereiken.

Het is niet voor iedereen zo simpel zoals de Hartstichting het stelt in haar voorspelbare pavlov-reactie. Deze stichting stuurt burgerhulpverleners richting HartslagNU en Hart Veilig Wonen terwijl men gelijkertijd beweert dat de doelstelling is zoveel mogelijk burgers in nood te helpen.

Als dat werkelijk je doel is laat je niet je directeuren en communicatie-klaplopers de hele dag broeden over een dergelijk epistel, maar moedig je burgerhulpverleners zich aan om zich zowel bij HartslagNU als SOS alarm aan te melden. Hier op het forum kan je ook lezen dat burgerhulpverleners aangesloten bij hartslagNU geen oproep ontvangen of dat de meldkamer geen alarm heeft doen uitgaan. Je kan als Hartstichting rustig zeggen "Dubbel genaaid houdt beter "; ergo vrijwilligers ga je aanmelden bij beide stichtingen.

Voorts doet men voorkomen dat HartslagNU en Hartveilig Wonen aangesloten zijn op de 112 meldkamers waardoor ze niet afhankelijk zijn van de verkoop van kaartjes die van belang zijn om deze burgerhulpverleners te alarmeren. Men behoort zich af te vragen waarom deze stichtingen geen geld hoeven te vragen. Het zijn zeker geen stichtingen die de burgers iets gratis geven, het is een sigaar uit eigen zak voor de belasting-/zorgpremiebetaler.

Iedereen weet dat regionale ambulancediensten schuil gaan achter HartslagNU en diverse gemeentes participeren in Hartveilig Wonen. Hoe lang je ook ouwehoert uiteindelijk is de 112 alarmcentrale gewoon van de burgers, de brandweer, politie en ambulancedienst hebben zelf geen geld, ze werken met geld van het Nederlandse volk.

De Hartstichting had dus de suggestie kunnen doen dat het een prachtig initiatief is en geen probleem hoeft te zijn als de database vrijwilligers van deze stichting gekoppeld wordt aan die van HartslagNU waardoor de 112 alarmcentrale met de handeling die ze al doen ook de SOS-vrijwilligers alarmeren, waarbij het bij de laatste genoemde stichting ook nog eens gaat om vrijwilligers die meer kunnen dan alleen een beetje hartmassage en gesjouw met een AED.

Met andere woorden ik ben van mening dat elke Nederlander de hulp kan krijgen via het nieuwe burgerproject als de melding afkomstig is van de 112 meldkamer.

Ik vind het ook geen ramp als burgers zelf doneren, je kan het tientje doneren aan het Rode Kruis of de Hartstichting waarbij je nooit zal merken dat ze er iets nuttigs mee doen. Je kan het ook doneren aan het nieuwe burgerhulpverleningsproject waardoor je merkt dat er sneller hulp in je eigen leefomgeving is.