Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 57137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #110 Gepost op: 27 september 2013, 20:07:14
Citaat van: 024 link=msg=1204924 date=1380295633
Ik ben twee keer als toeschouwer aanwezig geweest bij een EHBO opleiding gegeven door het Rode Kruis in Qatar. Zij leren het de mensen anders aan, het zegt dus dat men binnen het Rode Kruis in Nederland een andere EHBO-cursus geeft dan het Rode Kruis in andere landen doet.

Is dat omdat het Oranje Kruis de toon zet en van mening is dat een EHBO-cursus vooral niet te moeilijk mag zijn? Is het Nederlandse Kruis van mening dat het een goede zaak is om de EHBO opleiding vooral heel simpel te houden waarbij kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit? Zijn er bij het Nederlandse Rode Kruis nog steeds artsen actief? Zo ja, waarom vinden zij middelmatigheid in de eerste hulpverlening acceptabel?

Ik vrees dat het inderdaad is doordat het OK de toon in de afgelopen jaren ( al minimaal 10 jaar afbreuk aan het niveau van opleiden). Op zich is het idee dat iedereen een ehbo cursus zou moeten kunnen volgen niet slecht, alleen is de beweging doorgeslagen, waardoor er bij bijna alle onderdelen van het ehbo boekje staat dat professionele hulp moet worden ingeschakeld. Het Rode kruis is enkele jaren terug pas in de ehbo opleidingen markt gestapt en zit  met de opleidingen op een zelfde niveau, wellicht ietsje hoger. Wel zijn er de grondvesten voor een stapelsysteem, van opleidingen die steeds verder opleiden.

Of er artsen betrokken zijn bij de ontwikkeling van de opleidingen weet ik niet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 28 september 2013, 12:35:32
Enthousiasme en scepsis over 'vrijwilligershulpdienst'

De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is voorzichtig enthousiast over de nieuwe SOS Alarm Hulpdienst. Die bestaat uit goed opgeleide vrijwilligers die kunnen worden ingeschakeld bij noodsituaties.

De veiligheidsregio laat weten graag met de nieuwe organisatie in gesprek te gaan. ''Misschien dat we elkaar kunnen aanvullen,'' stelt woordvoerder Maurice Lenferink. Hij denkt dat de veiligheidsregio mogelijk een coördinerende rol kan spelen.

'SOS' dienst niet om professionele hulpverleners te vervangen, benadrukt bestuursvoorzitter Antoine Janssen. ''Alleen hebben zij soms te maken met files en dergelijke, waardoor de aanrijtijden 10 tot 15 minuten kunnen zijn.''

oma

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 28 september 2013, 12:46:22
De scepsis in de regio Rotterdam-Rijnmond zal wel meevallen aangezien de directeur brandweer Rotterdam Rijnmond al in de commissie zit die moet meedenken  over vernieuwingen en maatschappelijke innovaties die voor de dienstverlening van stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst en SOS ALARM International van grote toegevoegde waarde (kunnen) zijn.

Ik neem aan dat ze niet alleen zit nadenken voor alle andere veiligheidsregio's behalve Rotterdam-Rijnmond.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #113 Gepost op: 28 september 2013, 12:49:10
Citaat van: Golly link=msg=1204967 date=1380305234
...
Het Rode kruis is enkele jaren terug pas in de ehbo opleidingen markt gestapt en zit  met de opleidingen op een zelfde niveau, wellicht ietsje hoger. Wel zijn er de grondvesten voor een stapelsysteem, van opleidingen die steeds verder opleiden.

Of er artsen betrokken zijn bij de ontwikkeling van de opleidingen weet ik niet.

Kleine nuancering :) Tot half jaren negentig bood het rode kruis eigen opleidingen aan. De zogenaamde modules, bijvoorbeeld 2B (EHBO) en 3B (Gewondenverzorging onder Rampenomstandigheden).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 28 september 2013, 12:51:26
Citaat van: 024 link=msg=1205052 date=1380365182
De scepsis in de regio Rotterdam-Rijnmond zal wel meevallen aangezien de directeur brandweer Rotterdam Rijnmond al in de commissie zit die moet meedenken  over vernieuwingen en maatschappelijke innovaties die voor de dienstverlening van stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst en SOS ALARM International van grote toegevoegde waarde (kunnen) zijn.

Ik neem aan dat ze niet alleen zit nadenken voor alle andere veiligheidsregio's behalve Rotterdam-Rijnmond.

De VRR is heel ver met de "participatiesamenleving": rookmelders, minimaal bezette voertuigen bij de brandweer, wijkbrandweerman en rapid responders dus volgens mij kunnen zij inderdaad niet tegen zijn :|

oma

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 28 september 2013, 12:53:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1205055 date=1380365486
De VRR is heel ver met de "participatiesamenleving": rookmelders, minimaal bezette voertuigen bij de brandweer, wijkbrandweerman en rapid responders dus volgens mij kunnen zij inderdaad niet tegen zijn :|

Die mevrouw die directeur is van de brandweer Rotterdam-Rijmond mag je ook niet onderschatten. Ik bewonder iedere vrouw die het voor elkaar krijgt om de macho-brandweerman van weleer als een sukkeltje door de wijk te laten rijden op een rode scooter als wijkbrandweerman.

Als haar dat lukt dan kan haar nog veel meer lukken ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 28 september 2013, 12:59:15
Citaat van: RemRoof link=msg=1205054 date=1380365350
Kleine nuancering :) Tot half jaren negentig bood het rode kruis eigen opleidingen aan. De zogenaamde modules, bijvoorbeeld 2B (EHBO) en 3B (Gewondenverzorging onder Rampenomstandigheden).

RemRoof

Ik heb vanochtend op de website gekeken van het Nederlandse Rode Kruis, ze bieden wel eigen cursussen aan, zelfs een online snelcursus EHBO van 2 uur.

Verder had ik al ontdekt dat het Nederlandse Rode Kruis niets heeft met verwarring zaaien, volgens het persbericht vinden ze SOS Alarm onwenselijk, echter werkt het Nederlandse Rode Kruis wel samen met AED4.eu. AED4.eu is officieel partner van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst.

De Hartstichting vindt het ook niks. De Hartstichting en Nederlandse Rode Kruis zijn weer leden van de Nederlandse Reanimatie Raad samen met Arts&Auto en het Oranje Kruis. Arts&Auto zal zich hier wel niet druk om maken en ongeacht wat Oranje Kruis zal vinden zal het er wel op neerkomen dat de NRR het ook een slecht plan zal vinden omdat ze anders afwijken van de persberichten van Hartstichting en Rode Kruis.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 28 september 2013, 13:05:32
Citaat van: 024 link=msg=1205060 date=1380365955
Ik heb vanochtend op de website gekeken van het Nederlandse Rode Kruis, ze bieden wel eigen cursussen aan, zelfs een online snelcursus EHBO van 2 uur.

Verder had ik al ontdekt dat het Nederlandse Rode Kruis niets heeft met verwarring zaaien, volgens het persbericht vinden ze SOS Alarm onwenselijk, echter werkt het Nederlandse Rode Kruis wel samen met AED4.eu. AED4.eu is officieel partner van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst.

Het woordje "ook" ontbrak zie ik nu. Tot halverwege jaren negentig had het rode kruis met het toenmalige Rode Kruis Korps vele soorten opleidingen en sinds een paar jaar zijn zij weer de opleidingenmarkt ingestapt.

Als het rode kruis naast AED4U (volgens mij van het Radboud) ook officieel partner wordt kan ik mijzelf gelijk inschrijven. Is namelijk aantoonbaar welke opleidingen ik heb gedaan, hoe dit geborgd wordt etc.. Als ik iets ergs meemaak kan ik terugvallen op het BOT-netwerk van het rode kruis. Tot slot ben ik dan ook nog verzekerd voor aansprakelijkheid tijdens mijn handelen bij een ongeval.

Maar ik ben bang dat dat er niet inzit... gezien hun persbericht.

RemRoof

oma

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 28 september 2013, 13:07:29
Citaat van: RemRoof link=msg=1205062 date=1380366332
Het woordje "ook" ontbrak zie ik nu. Tot halverwege jaren negentig had het rode kruis met het toenmalige Rode Kruis Korps vele soorten opleidingen en sinds een paar jaar zijn zij weer de opleidingenmarkt ingestapt.

Als het rode kruis naast AED4U (volgens mij van het Radboud) ook officieel partner wordt kan ik mijzelf gelijk inschrijven. Is namelijk aantoonbaar welke opleidingen ik heb gedaan, hoe dit geborgd wordt etc.. Als ik iets ergs meemaak kan ik terugvallen op het BOT-netwerk van het rode kruis. Tot slot ben ik dan ook nog verzekerd voor aansprakelijkheid tijdens mijn handelen bij een ongeval.

Maar ik ben bang dat dat er niet inzit... gezien hun persbericht.

RemRoof

AED4.eu is een intiatief van UMC Radboud (Lucien Engelen)

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 28 september 2013, 13:08:16
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204954 date=1380301267
Dus je wilt zeggen dat iedereen in de adviesraden van SOS alarmdienst het prima vind dat uitsluitend slachtoffers die betaald hebben worden geholpen door burgerhulpverleners?

Ik vond en vind dat verwerpelijk. Als je wilt helpen dan help je iedereen en sluit je niemand uit.
Ik ben het helemaal eens  met René, waarom moet er voor dit kaartje 10 euro betaald worden?het komt er bij mij op neer dat dit een commercieel bedrijf achter zit die over de rug van mensen die hier gevoelig voor zijn geld wil verdienen. >:( >:(
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC