Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 57139 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 28 september 2013, 13:13:32
Citaat van: ambukampen link=msg=1205064 date=1380366496
Ik ben het helemaal eens  met René, waarom moet er voor dit kaartje 10 euro betaald worden?het komt er bij mij op neer dat dit een commercieel bedrijf achter zit die over de rug van mensen die hier gevoelig voor zijn geld wil verdienen. >:( >:(

Non-profit zoals je kan lezen op de website en een onafhankelijke Raad van Toezicht die de geldstroom controleert.

Als je dit soort suggesties wilt wekken moet je het ook onderbouwen, deze stichting heeft wel alle moeite genomen om duidelijk te maken wie er in de Raad van Toezicht zittten en wat hun taken zijn.

De stichting Axira (HarslagNU) van de regionale ambulancediensten kan haar idealen verwezenlijken zonder een financiele bijdrage of donaties te vragen. Ze kunnen dat omdat ze al teren op de zak van de belasting-/zorgpremiebetaler.

Beschouw het maar als de ene club die het geld zonder pardon uit de zak van de burger kan roven en gewoon haar gang gaat met ons geld en deze nieuwe stichting netjes aan de burger om geld moet vragen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 28 september 2013, 13:31:00
Citaat van: 024 link=msg=1205067 date=1380366812
Als je dit soort suggesties wilt wekken moet je het ook onderbouwen, deze stichting heeft wel alle moeite genomen om duidelijk te maken wie er in de Raad van Toezicht zittten en wat hun taken zijn.
Zal ik het dan maar onderbouwen? Je betaald geen 10 euro, maar volgens mij 10 euro per jaar per persoon (?)om lid te worden van deze club. Op dit moment kan je volgens mij nog geen lid worden omdat er nog niet voldoende vrijwilligers zijn.  (logisch) Stel dat ze dit doel halen dan zijn er dus 20.000 hulpverleners die je kunnen komen helpen.

Op dit moment vind alarmering echter plaats via een aparte meldkamer die je moet bellen indien je zo'n kaartje aantreft. Dat is dus na het reguliere 112 telefoontje. Daarmee verlies je kostbare tijd en zijn de eerste paar minuten al voorbij voordat deze hulpverleners gealarmeerd worden.  Het gat tussen de 10/15 minuten voor de reguliere hulpverleners met deze "first responders" wordt daardoor wat mij betreft marginaal.
Daarnaast blijf ik me afvragen wat het nut is van deze hulpverleners. Bij reanimaties is het duidelijk, daar heb je het over cruciale minuten. Bij de meeste andere incidenten kan men echt niet heel veel meer doen dan het vasthouden van een hand, het spreken van kalmerende woorden etc.

En dan is het ook nog maar de vraag of de melder (indien je zelf niet belt) weet wat het kaartje wat je bij je draagt betekend en of ze dit ook uitvoeren. En dan moeten ze het kaartje ook nog zien en/of vinden. Ik zie het niet gebeuren dat mensen dit ding om hun nek gaan dragen, dus zo'n kaartje zal wel verdwijnen in een portemonnee, tas of broekzak en ik denk niet dat het gewenst is als melders alle persoonlijke bezittingen gaan doorspitten op zoek naar informatie.  Allemaal mitsen en maren waarbij ik me persoonlijk afvraag of het 10 euro per persoon per jaar waard is. Maar die keuze moeten mensen zelf maar maken.

Ik ga er vanuit dat de diverse adviesraden (hoe veel kan je er hebben...) dezelfde vragen zullen stellen. Ik vertrouw daarbij maar op de kennis en kunde die daar aanwezig zal zijn. Indien dat soort zaken effectief opgelost worden kan het misschien wel wat worden met dit idee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 28 september 2013, 13:55:24
Citaat van: Red link=msg=1205072 date=1380367860
Zal ik het dan maar onderbouwen? Je betaald geen 10 euro, maar volgens mij 10 euro per jaar per persoon (?)om lid te worden van deze club. Op dit moment kan je volgens mij nog geen lid worden omdat er nog niet voldoende vrijwilligers zijn.  (logisch) Stel dat ze dit doel halen dan zijn er dus 20.000 hulpverleners die je kunnen komen helpen.

Op dit moment vind alarmering echter plaats via een aparte meldkamer die je moet bellen indien je zo'n kaartje aantreft. Dat is dus na het reguliere 112 telefoontje. Daarmee verlies je kostbare tijd en zijn de eerste paar minuten al voorbij voordat deze hulpverleners gealarmeerd worden.  Het gat tussen de 10/15 minuten voor de reguliere hulpverleners met deze "first responders" wordt daardoor wat mij betreft marginaal.
Daarnaast blijf ik me afvragen wat het nut is van deze hulpverleners. Bij reanimaties is het duidelijk, daar heb je het over cruciale minuten. Bij de meeste andere incidenten kan men echt niet heel veel meer doen dan het vasthouden van een hand, het spreken van kalmerende woorden etc.

En dan is het ook nog maar de vraag of de melder (indien je zelf niet belt) weet wat het kaartje wat je bij je draagt betekend en of ze dit ook uitvoeren. En dan moeten ze het kaartje ook nog zien en/of vinden. Ik zie het niet gebeuren dat mensen dit ding om hun nek gaan dragen, dus zo'n kaartje zal wel verdwijnen in een portemonnee, tas of broekzak en ik denk niet dat het gewenst is als melders alle persoonlijke bezittingen gaan doorspitten op zoek naar informatie.  Allemaal mitsen en maren waarbij ik me persoonlijk afvraag of het 10 euro per persoon per jaar waard is. Maar die keuze moeten mensen zelf maar maken.

Ik ga er vanuit dat de diverse adviesraden (hoe veel kan je er hebben...) dezelfde vragen zullen stellen. Ik vertrouw daarbij maar op de kennis en kunde die daar aanwezig zal zijn. Indien dat soort zaken effectief opgelost worden kan het misschien wel wat worden met dit idee.

Ik doelde op de suggestie dat er een commercieel bedrijf schuil gaat achter deze stichting.

Ik vind het zorgvuldig dat men eerst de 20.000 vrijwilligers probeert te werven en pas daarna mensen laat betalen. Genoeg intiatieven die bij voorbaat al mensen laten betalen waarna blijkt dat het geld opgegaan is en men de stichting moet opheffen omdat men de idealen niet kan realiseren.

Deze stichting zoekt ook professionele hulpverleners voor een adviesraad, echter doen ze dit ook pas zodra er 20.000 vrijwilligers zijn. Ik vertrouw ook op de kennis en kunde van de diverse adviesraden. Als je echt iets wilt van en voor burgers behoor je ook breed draagvlak te zoeken, van zowel de professionele hulpverleners in het werkveld, leidinggevende officieren van de professionele hulpverleners, patientenorganisaties, bedrijfsleven, etc.

Ik vind het daarom ook een goed initiatief wat niet bij voorbaat afgedankt dient te worden. Als de overheid de burgers duidelijk maakt dat ze zelfredzamer moeten worden en veel vaker zelf moeten bijdragen aan de samenleving door de handen uit de mouwen steken dient de overheid ook de professionele hulpverleners duidelijk te maken dat ze er maar aan moeten gaan wennen dat de overheid niet meer alles zal verzorgen en men vaker te maken krijgt met burgers die mee gaan helpen.

Aangezien de professionele hulpverleners zelf ook stemrecht hebben kan je rustig zeggen dat ze zelf mede verantwoordelijk zijn voor het huidige overheidsbeleid waarbij de burgers de handen uit de mouwen moeten gaan steken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 28 september 2013, 14:06:37

Is het je opgevallen dat zodra ik het heb over "ambtenaartjes" het gezien wordt als denigrerend, terwijl jij wel de vrijheid neemt om BHV-ers of EHBO-ers af te doen als mensen die niets anders kunnen dan reanimeren, handjes vasthouden en troost bieden?

Dacht je dat al die BHV-instructeurs alleen een cursus "handje vasthouden, troosten en 112 bellen" aanbieden?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 28 september 2013, 14:17:41
Citaat van: 024 link=msg=1205083 date=1380369997
Is het je opgevallen dat zodra ik het heb over "ambtenaartjes" het gezien wordt als denigrerend, terwijl jij wel de vrijheid neemt om BHV-ers of EHBO-ers af te doen als mensen die niets anders kunnen dan reanimeren, handjes vasthouden en troost bieden?
Dat het voor mag komen dat ik nota bene door jou wordt gewezen op een mogelijke denigrerende opmerking...

Als je mij kan wijzen op het citaat waar ik beweer dat dit het enige is wat ze kunnen dan hoor ik het wel. Ik schreef namelijk:
Bij de meeste andere incidenten kan men echt niet heel veel meer doen dan het vasthouden van een hand, het spreken van kalmerende woorden etc.
Ik schrijf duidelijk dat bij de meeste (dus niet alle) incidenten er niet veel meer te doen valt als bovengenoemd. Dat ze daarnaast een belangrijke rol in hun eigen organisatie of in hun eigen omgeving vervullen als ehbo'er vind ik alleen maar goed, en daar heb ik respect voor. Ik ben zelf overigens ook ehboér dus dan ben ik ook denigrerend voor mezelf....

Ik spreek niet over BHVértjes of Ehboértjes maar benoem ze gewoon met het respect wat ze verdienen.

Ik kom dagelijks bij ongevallen met een ehbo trommel in mijn auto, maar daar heel ik geen gebroken botten mee, en wonden hechten lukt me ook niet zo goed. Een kalmerend woord, een hand vast houden en zorgen voor opvang van de ambu, dat is vaak het maximale. Daarmee zeg ik niet dat het niet nuttig is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 28 september 2013, 14:25:55
Citaat van: Red link=msg=1205089 date=1380370661
Dat het voor mag komen dat ik nota bene door jou wordt gewezen op een mogelijke denigrerende opmerking...

Sorry, maar ik houd daar gewoon niet van.

Een BHV-er of EHBO-er kan zoveel als je ze oproept bij een ongevalsmelding in de omgeving. Ademweg vrij maken, bloedingen stelpen, voorkomen dat iemand tijdens een eleptische aanval nog meer letsel op loopt, manueel een nek fixeren, etc. etc.

Allemaal handelingen waarbij iedere minuut uitstel van eerste hulp de dood kan betekenen of situaties waarbij iedere minuut dat er eerder eerste hulp aanwezig is verder letsel kan voorkomen of beperken.

helm

• Gast
Reactie #126 Gepost op: 28 september 2013, 14:26:55
Citaat van: 024 link=msg=1205067 date=1380366812
Non-profit zoals je kan lezen op de website en een onafhankelijke Raad van Toezicht die de geldstroom controleert.

024 ik snap niet dat je in deze discussie je zo naïef opstelt.
Non-profit, stichting, geen winstoogmerk, wil allemaal niet zeggen dat er niets verdient wordt aan deze dienst.
Omdat het een dienst is (jaarlijks een kaartje kopen en bij je hebben) die in de praktijk zelden of nooit gebruikt gaat worden is het een goed verdienmodel.
Alle gelden gaan naar de stichting, dat klinkt goed. De directeur wordt uiteraard betaald door de stichting. Hoeveel?
Kan elk slachtoffer rekenen op deze hulpverleners? Nee, alleen sponsoren (kaarthouders) van de stichting.

helm

• Gast
Reactie #127 Gepost op: 28 september 2013, 14:30:03
Het moet toch heel simpel zijn om de burgerhulpverleners die nu opgeroepen worden voor een reanimatie tevens op te roepen voor andere zaken. Dat kost ons niks extra en iedere hulpbehoevende krijgt snel burgerhulpverleners bij zich.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #128 Gepost op: 28 september 2013, 14:31:56
Minimaal 20.000 x 10 euro hard in de pocket, gaat het een en ander af aan de kosten van de stichting. En het drukken van de kaartjes. Blijft nog genoeg aan de strijkstok hangen. Ik ben iets verkeerd aan het doen 998765

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 28 september 2013, 14:37:20
Citaat van: 024 link=msg=1205091 date=1380371155
Een BHV-er of EHBO-er kan zoveel als je ze oproept bij een ongevalsmelding in de omgeving. Ademweg vrij maken, bloedingen stelpen, voorkomen dat iemand tijdens een eleptische aanval nog meer letsel op loopt, manueel een nek fixeren, etc. etc.

Allemaal handelingen waarbij iedere minuut uitstel van eerste hulp de dood kan betekenen of situaties waarbij iedere minuut dat er eerder eerste hulp aanwezig is verder letsel kan voorkomen of beperken.
Ja, dat kunnen ze inderdaad, en daar mag je ze ook best voor gebruiken. Zoals ik al aangaf, er zijn heus wel incidenten te benoemen waar ze wat kunnen betekenen. Fijn dat jij dat wil bevestigen met enkele voorbeelden. Ik gaf al wat voorbeelden waarbij ze dat dus niet kunnen.

Dat het via deze dienst moet verlopen vind ik redelijk onnodig. Er zitten nu nog te veel haken en ogen aan de hele procedure om hier op te willen vertrouwen. Maar dat heb ik hierboven al aangegeven, en aan die argumenten ga je gewoon voorbij.