Als je dit soort suggesties wilt wekken moet je het ook onderbouwen, deze stichting heeft wel alle moeite genomen om duidelijk te maken wie er in de Raad van Toezicht zittten en wat hun taken zijn.
Zal ik het dan maar onderbouwen? Je betaald geen 10 euro, maar volgens mij 10 euro per jaar per persoon (?)om lid te worden van deze club. Op dit moment kan je volgens mij nog geen lid worden omdat er nog niet voldoende vrijwilligers zijn. (logisch) Stel dat ze dit doel halen dan zijn er dus 20.000 hulpverleners die je kunnen komen helpen.
Op dit moment vind alarmering echter plaats via een aparte meldkamer die je moet bellen indien je zo'n kaartje aantreft. Dat is dus na het reguliere 112 telefoontje. Daarmee verlies je kostbare tijd en zijn de eerste paar minuten al voorbij voordat deze hulpverleners gealarmeerd worden. Het gat tussen de 10/15 minuten voor de reguliere hulpverleners met deze "first responders" wordt daardoor wat mij betreft marginaal.
Daarnaast blijf ik me afvragen wat het nut is van deze hulpverleners. Bij reanimaties is het duidelijk, daar heb je het over cruciale minuten. Bij de meeste andere incidenten kan men echt niet heel veel meer doen dan het vasthouden van een hand, het spreken van kalmerende woorden etc.
En dan is het ook nog maar de vraag of de melder (indien je zelf niet belt) weet wat het kaartje wat je bij je draagt betekend en of ze dit ook uitvoeren. En dan moeten ze het kaartje ook nog zien en/of vinden. Ik zie het niet gebeuren dat mensen dit ding om hun nek gaan dragen, dus zo'n kaartje zal wel verdwijnen in een portemonnee, tas of broekzak en ik denk niet dat het gewenst is als melders alle persoonlijke bezittingen gaan doorspitten op zoek naar informatie. Allemaal mitsen en maren waarbij ik me persoonlijk afvraag of het 10 euro per persoon per jaar waard is. Maar die keuze moeten mensen zelf maar maken.
Ik ga er vanuit dat de diverse adviesraden (hoe veel kan je er hebben...) dezelfde vragen zullen stellen. Ik vertrouw daarbij maar op de kennis en kunde die daar aanwezig zal zijn. Indien dat soort zaken effectief opgelost worden kan het misschien wel wat worden met dit idee.