Ik heb niet deze hele topic gelezen. Alleen als burger het filmpje bekeken.
Mijn bedenkingen:
- Privacy waarborg van mensen
- Je koppelt twee dingen samen ( persoonlijke alarm kaart, en burgers inschakelen)
- Krijg je geen massa aanloop bij een incident.
Ik zou zeggen: Best een goed idee! Ben zelf EHBO-er en werk in de zorg. Maar hou de coördinatie bij Brandweer, Ambulance, en Politie. Ik woon zelf op een gunstige plek, de hulpverleners zijn hier snel. Sterker nog, geen dag gaat voorbij of ik hoor geen sirene. Hier lijkt het mij overbodig. Waar mogelijk de hulpverleners minder snel aanwezig kunnen zijn, kun je gebruik maken van burger hulpdiensten.
Ik zie een systeem: Je meld je aan als extra hulpverlener bij de plaatselijke brandweer, politie en ambulance. ( EHBO diploma en reanimatie verplicht) Zij bekijken of je indien nodig een toegevoegde waarde kan betekenen. Kan ook liggen in ramptoeristen weg jagen. (Speciaal jasje mee krijgen) Reanimeren, slachtoffers opvangen enz.
Mijn advies: Samenwerken prima, maar wel op persoonlijke afroep. ( weet wie je waar voor vraagt?) Ik werk zelf met terminaal zieke mensen, en kan goed tegen mensen die overleden zijn. Niet iedereen kan daar tegen. Een pedagoge in de buurt, die kinderen wilt bijstaan bij een ongeval prima, als dat gevraagd wordt. Maar neem persoonlijk contact op, als Politie Brandweer, Ambulance als je burgerhulp wilt. En dan specifieke hulp. Kan jij kinderen opvangen, kan je mee helpen duiken.
10 EHBO-ers die allemaal op een alarm afkomen zie ik als geen toegevoegde waarde. Jantje zegt dit, en Pietje wilt dat.