Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56366 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #160 Gepost op: 29 september 2013, 10:15:21
Citaat van: 024 link=msg=1205198 date=1380395361
Reddingsbrigades krijgen nog steeds in sommige gemeentes subsidie, de EHBO en Rode Kruis zie ik nooit hulp verlenen, als ze het doen is het vaak evenementenhulpverlening waar ze gewoon een factuurtje voor sturen.


Ik als EHBO doe dus wel hulp verlenen als ik als 1e bij een ongeval kom, als ik langs een ongeval kom waar de hulpdiensten al aanwezig zijn, vraag ik altijd of ik nog kan assisteren, desnoods als infuuspaal.
En ik weet zeker dat er met mij legio EHBO'ers zijn die hetzelfde doen, dat we niet meteen herkenbaar zijn als ehbo is een ander verhaal, zelf heb ik een veiligheids vest met ehbo logo dat ik aantrek.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #161 Gepost op: 29 september 2013, 10:30:14
Citaat van: Wpie link=msg=1205252 date=1380442521
Ik als EHBO doe dus wel hulp verlenen als ik als 1e bij een ongeval kom, als ik langs een ongeval kom waar de hulpdiensten al aanwezig zijn, vraag ik altijd of ik nog kan assisteren, desnoods als infuuspaal.
En ik weet zeker dat er met mij legio EHBO'ers zijn die hetzelfde doen, dat we niet meteen herkenbaar zijn als ehbo is een ander verhaal, zelf heb ik een veiligheids vest met ehbo logo dat ik aantrek.

Dat is toch ook prima, echter heeft het niets te maken met gratis hulpverlening door de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO. Jij stopt als burger als je langs een ongeval komt en helpt het slachtoffer.

In het verleden ben ik in mijn vrije tijd ook wel gestopt om eerste hulp te verlenen, alleen kan je niet stellen dat het AMC of UMC Radboud gratis hulp is gaan verlenen op de Pompeweg in Nunspeet.

Tot op heden hebben zowel het Rode Kruis als het Oranje Kruis geen enkel initiatief genomen om dit soort grootschalige burgerhulpverleningsprojecten gestalte te geven terwijl ze beschikken over ontzettend veel vrijwilligers die ook bereid zijn om gratis eerste hulp te verlenen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #162 Gepost op: 29 september 2013, 11:46:17
De Amsterdamse wethouder van financien op twitter:

Pieter Hilhorst ‏@Pieterhilhorst 22h
App SOS Alarm mobiliseert EHBO'ers rond ongeval. Zo wordt hulp geboden tot ambulance komt. Mooi staaltje sociaal doe het zelven.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #163 Gepost op: 29 september 2013, 13:54:19
Opzich natuurlijk een heel goed streven, zeker in buitengebieden echter, ik ben bang dat er nog wel wat behoorlijke haken en ogen aan kleven, wat ik begrepen heb zal, indien ik me aangemeld heb, mijn telefoon 4x per dag laten weten waar ik ben, dat betekent 1x per 6 uur.... in die tijd kan ik nederland van uiterst noord tot uiterst west doorkruisen en wellicht red ik het daarna ook nog wel om aansluiten van oost naar west te toeren, kortom mijn positie is in erg veel gevallen op een heel andere plek dan die waar mijn telefoon zich het laatst gemeld heeft bij de organisatie.

Men gaat er dus eigenlijk vanuit dat er hulpverlening (op basis van EHBO) in de directe omgeving aanwezig KAN zijn maar heeft geen enkele zekerheid daarin dat is m.i. een manko die het initiatief zal doen sterven in al zijn schoonheid het gebrek aan kennis waar de EHBO-er zich precies bevinden, je zult dus vele personen meer moeten alarmeren dan wat je nodig hebt met het risico dat wanneer iedereen ter plekke gaat je op de lokatie een grote ongeorganiseerde ploeg hulpverleners krijgt met alle (eventueel) nare gevolgen van dien. In het meest gunstige geval het hinderen van aanrijdende hulpdiensten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #164 Gepost op: 29 september 2013, 15:30:56
Het neigt een beetje naar een Community First Responders systeem. Dat is in potentie een mooi systeem, maar aangezien er geen enkele waarborging is over de kwaliteit van hulpverleners en het net zo slecht opgezet is als het hele HartslagNu project heb ik er geen enkel vertrouwen in dat het goed gaat werken.
Arts  www.alphalog.nl


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #165 Gepost op: 29 september 2013, 15:38:15
Citaat van: 024 link=msg=1205255 date=1380443414
Tot op heden hebben zowel het Rode Kruis als het Oranje Kruis geen enkel initiatief genomen om dit soort grootschalige burgerhulpverleningsprojecten gestalte te geven terwijl ze beschikken over ontzettend veel vrijwilligers die ook bereid zijn om gratis eerste hulp te verlenen.

Ik weet dat ik door sommigen inmiddels als ouwe poep wordt beschouwd ... maar vroegah ... stond het rode kruis op strategische plekken preventief langs de snelweg met een rode kruis ambulance. Hierdoor was er best een korte reactietijd.
Dat werd op gegeven moment gestopt en tegenwoordig kan je hulpvragen alleen ruim van te voren aanvragen voor zover ik weet.

Wie weet is dit inderdaad wel weer zoiets.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #166 Gepost op: 29 september 2013, 17:32:19
Het snelwegambulanceproject werd overbodig met de komst van de Centrale Posten Ambulancevervoer en daarbij horende landelijke dekking.
Overigens is het Rode Kruis momenteel wel bezig met de uitrol van buurthulpverlening, maar voor dat landelijk dekkend is zijn we wel een flinke tijd verder. Het moet vanuit de lokale afdelingen worden opgezet naar landelijk voorbeeld.
CN NRK


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #167 Gepost op: 29 september 2013, 18:00:10
Citaat van: Marnix link=msg=1205355 date=1380468739
Het snelwegambulanceproject werd overbodig met de komst van de Centrale Posten Ambulancevervoer en daarbij horende landelijke dekking.
Overigens is het Rode Kruis momenteel wel bezig met de uitrol van buurthulpverlening, maar voor dat landelijk dekkend is zijn we wel een flinke tijd verder. Het moet vanuit de lokale afdelingen worden opgezet naar landelijk voorbeeld.

Wat is precies een "flinke tijd" verder?

Het Rode Kruis kan in andere landen veel grotere, complexere projecten realiseren in relatief korte tijd.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #168 Gepost op: 29 september 2013, 19:14:37
Helaas ben ik niet in de wieg gelegd voor paragnost, maar ruim 300 afdelingen die druk zijn met andere dingen in beweging zetten kost nu eenmaal tijd en overredingskracht. Binnen een vereniging kost het tijd om iedereen mee te krijgen met veranderingen.
Overigens kan het Rode Kruis best een hoop in gang zetten in korte tijd, vooral als het gaat om grootschalige noodhulp en centraal gestuurde projecten.
CN NRK


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #169 Gepost op: 29 september 2013, 19:25:33
Kritiek op Hulpdienst van burgers


GRONINGEN/ASSEN - De Groninger en Drentse EHBO-verenigingen hebben grote bedenkingen bij de Landelijke SOS Alarm Hulpdienst. Deze dienst wil EHBO'ers en bedrijfshulpverleners (bhv'ers) inzetten bij calamiteiten, maar volgens de organisaties zijn hun mensen daarvoor onvoldoende geschoold.

EHBO'ers en bhv'ers kunnen bij niet te ingewikkelde calamiteiten hulp verlenen, maar het wordt anders als ze bij zware auto-ongelukken of kinder-reanimaties worden ingezet, zeggen de EHBO-verenigingen. Ook vragen ze zich af wat er gebeurt als een vrijwilliger foute hulp verleent. "Wie is dan aansprakelijk? En hoe wil de landelijke hulpdienst goede nazorg regelen?"