Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56372 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #180 Gepost op: 21 oktober 2013, 11:38:14
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1212077 date=1382291132
Kinder reanimaties zitten in de "module" Eerste hulp aan kinderen" EHaK.

in mijn geval apart gegeven en niet apart aan verdient. Denk dat de aparte module juist is omdat lang niet elke "beginnende"
ehbo-er met kinder ehbo te maken (wil) krijgen.
EHak is (althans was) verplicht in de kinderopvang terecht denk ik want je werkt elke dag met kinderen. EHBO-ers die de aantekening EHak hebben en niet werkzaam zijn in de kinderopvang hebben m.i. een bewuste keuze gemaakt om kinder reanimaties eigen te maken. Ook al heb ik niet de hoop om het ooit mee te maken, is het ook voor mij een bewuste keuze geweest. Vanwege de evenementen die ik met de KLF bezoek waar je veel met kinderen te maken hebt die veelal extra "teer" zijn. Ik zie het dan ook als een morele plicht wanneer je deze kinderen plezier komt brengen je er terdege van bewust moet zijn dat ze een achtergrond hebben ten aanzien van hun gezondheid. Natuurlijk weten de mee rijdende ouders vaak heel goed wat er aan noodzakelijke hulp verleend kan en moet worden toch denk ik dat het minimaal slim is om in elk geval in de eerste minuten mee te helpen aan het verlenen van die hulp natuurlijk samen en misschien wel onder leiding van de ouders, dat houd m.i. niet direct op bij het bellen van 112 en dan wil ik minimaal enige kennis hebben.

Het is toch eigenlijk belachelijk om wel te leren eerste hulp te verlenen aan volwassenen maar niet aan kinderen?
Arts  www.alphalog.nl


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #181 Gepost op: 21 oktober 2013, 11:51:18
 
Citaat van: Delta link=msg=1212193 date=1382348294
Het is toch eigenlijk belachelijk om wel te leren eerste hulp te verlenen aan volwassenen maar niet aan kinderen?

 O0
Tja, in de tijd dat ik nog te maken had met kinderpsychiatrie was het niet ongewoon dat geen enkele groepsleider een EHBO-diploma had, laat staan kinder-EHBO.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #182 Gepost op: 21 oktober 2013, 13:18:18
Citaat van: Delta link=msg=1212193 date=1382348294
Het is toch eigenlijk belachelijk om wel te leren eerste hulp te verlenen aan volwassenen maar niet aan kinderen?

Tot op zeker hoogte ben ik dat wel met je eens echter, denk ik ook dat je voor sommige dingen zoals een kinderreanimatie de "leken" hulpverlener best wel een bewuste keuze mag laten maken. In de kinderdag verblijven maak je die keuze in basis al door daar je werkterrein te zoeken, in veel andere gevallen, zoals het mijne, denk ik dat het een stukje bewust zijn is van het gebied waar je je diensten aanbied en daar voor jezelf bewust gevolgen aan te verbinden.
Nogmaals ik hoop het nooit mee te maken maar heb wel bewust de keuze gemaakt om in elk geval iets te kunnen betekenen mocht zich een dergelijke situatie in de KLF of directe omgeving voor doen tijdens een evenement.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #183 Gepost op: 21 oktober 2013, 16:11:34
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1212213 date=1382354298
Tot op zeker hoogte ben ik dat wel met je eens echter, denk ik ook dat je voor sommige dingen zoals een kinderreanimatie de "leken" hulpverlener best wel een bewuste keuze mag laten maken.

Je hebt ook geen keus in wat je op straat/werk tegenkomt. Wordt een beetje rare situatie als je in een dergelijk scenario terecht komt.. "Ja ik heb wel een EHBO diploma, maar aan kinderen ga ik niet beginnen"...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #184 Gepost op: 21 oktober 2013, 17:07:52
Citaat van: -Joost- link=msg=1212255 date=1382364694
Je hebt ook geen keus in wat je op straat/werk tegenkomt. Wordt een beetje rare situatie als je in een dergelijk scenario terecht komt.. "Ja ik heb wel een EHBO diploma, maar aan kinderen ga ik niet beginnen"...

Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen "op straat" toevallig een dergelijk vooral tegen komen en het bewust opzoeken van een "risico" groep.
In het toevallige zal er mijns inziens geen EHBO-er / Burgerhulpverlener zijn die niet de intentie heeft om zijn handen uit te steken. De kans dat je op straat toevallig in een dergelijke setting terecht komt voor een volwassene is al behoorlijk klein en voor een kind nog veel kleiner (wat niet betekent dat het niet kan) in die toevallige setting is er geen bewuste keuze !! In het geval van evenementen met kinderen uit een "risico" groep zoek je e.e.a. wel bewust op en dien je mijns inziens ook je kennis te verdiepen om de eenvoudige reden dat je bewust een groter risico opzoekt.

Kinderreanimaties zijn vele malen ingrijpender dan een "gewone" reanimatie en mijn mening is dus dat je voor zulke zaken best een bewuste keuze mag maken, dit in tegenstelling tot het gangbare EHBO gebeuren daar kan ik delta alleen maar gelijk gevenen.

Bevredigend toegelicht ??  ^-^
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #185 Gepost op: 21 oktober 2013, 17:14:12
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1212281 date=1382368072
Kinderreanimaties zijn vele malen ingrijpender dan een "gewone" reanimatie en mijn mening is dus dat je voor zulke zaken best een bewuste keuze mag maken, dit in tegenstelling tot het gangbare EHBO gebeuren daar kan ik delta alleen maar gelijk gevenen.
Niemand zoekt een kinderreanimatie bewust op, maar iedereen kan het tegenkomen. Op straat, maar ook op een (kinder)evenement. De kans dat je een kinderreanimatie tegenkomt is het grootst in de huiselijke omgeving, niet op een evenement. Uiteraard is de kans kleiner dat je een reanimatiebehoeftig kind tegenkomt dan een volwassene. Maar juist bij kinderen is door adequaat ingrijpen soms grote winst te behalen!

Iedereen zou het eigenlijk moeten kunnen. Waarom het niet in de basis zit is mij onduidelijk. Waarschijnlijk om de cursus beknopt en goedkoop te houden.

De impact die het is groot. Reden te meer om er in getraind te worden zodat je weet wat je moet doen. De impact is namelijk nog groter als je niet weet wat je moet doen!


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #186 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:53:46
In mijn dagelijkse werkzaamheden kom ik veel in omgevingen waar professionals met kinderen werken. Veiligheidsopleidingen, zoals eerstenhulp er één van is, dienen alle lessen te beginnen vanuit een zgn. beginsituatie (zo is het er bij mijn lerarenopleiding ingestampt). Houd voor ogen dat er in "de klas" dan ook nog eens verschillen tussen mensen zijn (want ook volwassenen kunnen ADHD, PDD-NOS, Dyslexie of -Calculie, etc. hebben).

Vanuit zo'n begin beschouw ik ook de inhoud van de les en dat kan betekenen dat ik voor de ene groep dieper inga op kinderproblematieken en bij de andere niet. In mijn optiek is het dan ook onmogelijk dat je een "standaard les" iedere keer herhaald. Het is met name de inhoud en de wijze waarop en door wie hij gegeven wordt die bepaald of men meer competent wordt. Daarin zit voor mij ook de uitdaging!!

Het over één kam scheren van alle opleiders en alle trainingen lijkt me zéér kort door de bocht. Het zou dan ook mooi zijn als er een landelijk register komt van opleiders, opleidingen en bijbehorende niveaubepalingen. Zoals ook alle scholen geaccrediteerd zijn in Nederland op niveau en inhoud. Ik streef er naar dat iedereen die zich verder wil scholen dit ook kan doen en dan een eigen leercurve kan doormaken van theorie + praktijk. Dus een opleiding met een stage?
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


helm

  • Gast
Reactie #187 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:33:44
Citaat van: Delta link=msg=1212193 date=1382348294
Het is toch eigenlijk belachelijk om wel te leren eerste hulp te verlenen aan volwassenen maar niet aan kinderen?

Hulpverlenen aan kinderen zit standaard in de cursus SEHSO.
1 van de door het ministerie aangewezen certificaten voor de kinderopvang.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #188 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:28:30
Citaat van: Lunatum link=msg=1212286 date=1382368452
Niemand zoekt een kinderreanimatie bewust op, maar iedereen kan het tegenkomen. Op straat, maar ook op een (kinder)evenement. De kans dat je een kinderreanimatie tegenkomt is het grootst in de huiselijke omgeving, niet op een evenement. Uiteraard is de kans kleiner dat je een reanimatiebehoeftig kind tegenkomt dan een volwassene. Maar juist bij kinderen is door adequaat ingrijpen soms grote winst te behalen!

Iedereen zou het eigenlijk moeten kunnen. Waarom het niet in de basis zit is mij onduidelijk. Waarschijnlijk om de cursus beknopt en goedkoop te houden.

De impact die het is groot. Reden te meer om er in getraind te worden zodat je weet wat je moet doen. De impact is namelijk nog groter als je niet weet wat je moet doen!

Eens echter, ben ik voor mezelf van mening dat ik door de specifieke (kinder) evenementen waar ik aan meewerk de kans om e.e.a. (onverhoopt) mee te maken bewust vergroot c.q. opzoek. Ik heb daarom voor mezelf besloten om toen de mogelijk (onverwacht snel) werd geboden ook mijn aantekening / module EHaK te behalen.
Er zal denk ik dan ook een verandering bij de diverse opleiders nodig zijn om dit soort zaken in de beginners EHBO te leren waarbij je je m.i. best mag afvragen of het beginners EHBO is.. Om de parallel dan wat door te trekken, ik ben ook BHV-er maar in het LEH hen ik nog geen kinderreanimatie tegen gekomen terwijl ook daar reanimeren en AED bedienen wordt aangeleerd....

Ik zie het wellicht te simpel maar bekijk het net als elke opleiding, een lasser begint ook met een diploma NIL nivo 1 voor een bepaald lasproces, op dat nivo alleen op staal, wil je ook onderricht voor RVS dan ga je naar nivo 2 wil je gaan fotolassen dan zit je op 3 en 4. Zo zie ik het met EHBO ook een beetje, je begint met een zekere basis wil je meer of dieper op de stof ingaan dan ga je modules / aantekening bij halen, EHaK - Drugs en alcohol - wandelletsel.... allemaal min of meer bewuste keuzes naar gelang het geen je wilt gaan doen of relevant vind voor je zelf.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #189 Gepost op: 24 oktober 2013, 00:44:03
Citaat van: Delta link=msg=1212193 date=1382348294
Het is toch eigenlijk belachelijk om wel te leren eerste hulp te verlenen aan volwassenen maar niet aan kinderen?

Heb jij in jouw ehbo opleiding eerste hulp aan kinderen aangeleerd gekregen? Of PBLS tijdens de volwassen BLS cursus?
Hiervoor zijn namelijk aparte opleidingen/modules, de keuze ligt bij de klant/inhurende instantie.

Wat betreft het niet opleiden voor eerste hulp bij alle doelgroepen heb je enigzins gelijk, het is apart dat men alleen voor hulp aan volwassenen wordt opgeleid, maar dit hangt af van de beschikbare tijd van de cursist/inhuurder en het budget en de patiëntencategorie. Daarbij komt dat eerste hulp aan kinderen bij veel cursisten een grotere impact heeft en er nog geen gewenning is met slachtoffers. Voor professionals is dat vaak anders gezien hun vooropleiding. De meest ideale ehbo/reanimatie opleiding voor niet-zorgprofessionals zou wat mij betreft alle potentiele patientencategorien moeten behelsen.
Maar niet iedere cursist/inhuurder zit daar op te wachten, helaas. Er zijn verschillende modulaire opleidingen van eerste hulp bij wandelletsels tot PBLS met AED.  De wandelaars zullen het wat belangrijker vinden dat bij hun evenement een ehbo er staat die blaren kan behandelen dan dat hij/zij kinderen kan reanimeren. Veelal een kwestie van vraag , aanbod en prioriteiten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod